Ihan outo paikka nykyään. Kuka täällä jaksaa olla kun kukaan ei osaa vastata ja joka asiasta viilataan pilkkua? (ainakin 7 tyyppiä on jättäny tän surkean tason takia, ja lisää jättää) Poista sitten Antti mun tunnukset samalla kun miinustat kävijöistä yli kaks taas. Täältä lähtee kaikki jossain vaiheessa, (paitsi ne jotka olet jotenkin saanut lahjottua). Ihmeen kauan jaksoinkin täällä roikkua, melkein 3 vuotta. Ja taso menee vaan alaspäin. Toivottavasti arvaat oikein kun poistelet niitä mun tunnuksia (useampi kuin kaksi) ja turha mitään sähköpostiviestejä lähetellä - suoraan roskikseen menee.
byhy byhy... seitsemän kun lähtee niin kymmenen tulee tilalle.
Jos haluaa poistua foorumilta, niin ei siitä tarvitse mitään showta tehdä.
Hei vain sitten. Jäi kyllä vähän mietityttämään, että missäköhän ketjussa olet kokenut suunnatonta vääryyttä. Ainakaan profiilissa olevissa viimeisimmissä ketjuissa en ole sellaista huomannut.
En itse pitäisi putkan tilaa mitenkään hälyttävänä, oman käsitykseni mukaan suuri osa ongelmista saadaan ratkaistua (mitä nyt lähinnä C++-aluetta seuraan yleisen ja putkan lisäksi). Melkeimpä keskustelun "tasoa" laskee turha valittaminen siitä. Pilkunviilaukset ja vastaavat voi jättää omaan huomioonsa.
Toki käyttäjien melko alhainen keski-ikä moniin muihin foorumeihin verrattuna näkyy, mutta minusta se on yksi putkan vahvuuksista. Ainakin minusta putka on yksi aloittelijaystävällisimmistä sivustoista.
Ps. Itselleni ei nyt tule mieleen ketään kuka olisi jättänyt putkan surkean tason takia kuten väität.
Jaa mihin ei ole kukaan osannut vastata? (No joo, ehkä useimpiin minun kysymyksiini, mutta minä kyselenkin niin vaikeita...) Kyllä täältä varmasti useimpien mielestä on varsin hyvin apua löytynyt, ja vaikka välillä harmittavatkin joidenkuiden ikuiset kysymykset perusasioista, jotka oppaista ja haun avulla löytyisivät, niin henkilökohtaisesti ainakin onnistun näkemään joukossa niin paljon myös "parempia" kysymyksiä, että jaksan mahdollisuuksien mukaan kaikkeen vastailla, vaikka tuskin siitä minulle mitään suoranaista henkilökohtaista hyötyä on. Muistaakseni en ole edes viime aikoina turhaan haukkunut ketään lyttyyn (ikävä, jos kuitenkin joku kokee tulleensa tallatuksi :)
Ikävä, jos ei Putka miellytä, mutta saanen huomauttaa, että vaikka täältä muutama aina toisinaan lähtisikin, niin eiköhän tänne yhä ilmesty uusiakin henkilöitä. Viimeisen vuoden verran viestimäärä on pysynyt suunnilleen samoissa (vaikka laskinkin pikaisesti, että vuonna 2004 on puolitoistakertainen viestimäärä 2005:een nähden... Mistähän moinen?).
Edit: Ja vielä tuo "toivottavasti Antti arvaa oikein, kun poistelee tunnuksia", niin miksi sinulla edes on useampi, ja mikset voi vain kertoa, mitkä tunnukset? Ja ketähän nuo muut mahtavat olla? Tuollainen kapinallinen "en auta teitä edes poistamisessani" -meininki, niin melkein ihmettelen, ettet ole käynyt floodimassa parhaasi mukaan kaikkia vielä avoimia aiheita...
Metabolix kirjoitti:
(vaikka laskinkin pikaisesti, että vuonna 2004 on puolitoistakertainen viestimäärä 2005:een nähden... Mistähän moinen?).
Moderaattorit astuivat peliin viime vuonna :-P
Putka on harrastelijoitten / alottelijoiden paikka, siksi tätä tulee seurattuakin. Itse kun en ole mikään raudanluja ammattilainen, vaan harrastelia.
On valitettavaa, jos olet päätynyt tällaiseen ratkaisuun, mutta oma tyly mielipiteeni asiasta noudattaa tuttua englanninkielistä fraasia "your loss, not mine".
On totta, että turhan paljon vielä näkee turhanpäiväistä kuittailua, ainakin itse olen pyrkinyt siitä eroon (anteeksi, jos olen huomaamattani siihen itse syyllistynyt) ja toivoisin, että muut seuraisivat perässä.
Ohjelmointiputkassa todellakin saa vastauksia kysymyksiinsä, kun vaivautuu sen selkeästi esittämään ja tekee pientä pohjatyötä (oikeasti, "miten saan, että hiiri liikkuu ja tekee sitä-ja-sitä" -kysymyksiin vastaaminen alkaa käydä puisevaksi).
Ihan uteliaisuudesta muuten: keitä ovat nämä seitsemän, joista puhut? Ja miksi ihmeessä sinulla on monta tunnusta?
Kummallista kyllä, ainakaan minulle ei ole tullut mieleenkään jättää Ohjelmointiputkaa, senverran "kotiutunut" tänne olen. Joskus 2002-2003 tänne eksyin :) Vastauksia saa viesteihin ihan hyvin ja ongelmat ratkeavat kun vain malttaa odottaa ja käyttäytyy asiallisesti. Alkuun tietenkin muistan (ja vanhoja viestejäni joskus pomppaakin esille esim koodivinkkien palautteissa) että olin itsekin aika peelo (ja olen nykyäänkin vähän) mutta kumminkin nykyään sentään osaan vetää jonkunlaisen rajan peeloilun ja asiallisen ongelmain pohdiskelun välille. Nykyään vain on alkanut tuntua siltä että Ohkjelmointiputkaan on tullut "vakiovieraiden" lisäksi kauhea määrä uusia koodarinalkuja joiden ongelmat valitettavasti hieman aiheuttavat hämmennystä ja hilpeyttä edistyneempien koodareitten keskuudessa. Ymmärrän asian, enkä voi väittää etten itsekin joskus hieman naurahtaisi jollekkin itsestäänselvälle ongelmalle, mutta kumminkin pieni vika on myös viestin lähettäjässä jos viesti on kokonaan pienellä, sisältää yli 50% huutomerkkejä tms., tai on kirjoitettu tyyliin "Asensin nyt tän (ohjelmointikielen nimi tähän) mihi laitan koodin/miksei toimi/miks valittaa??+" koska tuon tapaisista viesteistä selkeästi huomaa että lähettäjä on lähtenyt tutkailemaan ohjelmointia "väärältä puolelta" yrittämällä kääntää valmista koodia tms. jonka toimintaan ei ole tarpeeksi perehtnyt. Valitettavasti tämmöisissä tapauksissa on todella hankalaa auttaa, muutoin kuin vastaamalla "meneppäs opettelemaan alusta", jolloin kysymyksen kysyjä usein suuttuu ja lähtee "ovet paukkuen". Mielestäni Ohjelmointiputkan taso ei ole laskenut, pikemminkin aloittelevien koodareiden kynnys kysyä asioista on madaltunut. Hyvä asia, jos vain aloittelevat koodarit harrastaisivat hieman oma-aloitteisuutta. Kyllä kaikki onnistuu kun käyttäydytään siivosti ja myös mietitään niitä ongelmia hieman ennenkö aletaan kysellä. Usein vaikeaan ongelmaan auttaa se, että pitää pienen tauon ja miettii alusta alkaen mitä on tekemässä ja miettii koodinsa kulkua vaikka paperilla jos ei muuten suju.
Tulipas pitkä avautuminen, mutta toivotaan että joku luki tämän ja että en ajatuksiani läpikäydessä puhunut ihan puutaheinää.
En halua silti tätä sivustoa terrorisoida, olinhan itse joskus täällä kävijäkin. Ja turhaa/hölmöä se olisi. Jätetään floodinta niille jotka ei pysty asiaa sanoin hoitamaan.
Samoin kiinnostaisi tietää mistä yhtäkkiä tuollainen möykkä. Edellisistä viesteistäsi eri ketjuihin kun ei moinen ärsyyntyminen lainkaan paista läpi.
Kyllä Putka on erinomainen sivusto ohjelmoinnin harrastelijalle ja varttuneemmillekkin. Vastausten antaminen on vapaaehtoista. Itse olen saanut vastauksia moniin kysymyksiin yllättävän nopeasti ja olen siitä kiitollinen. Jollei vastausta kuulu ei siitä pidä ottaa hernettä nenään. Eihän tämä mikään automaatti voi olla.
Putkan taso on kyllä aivan parhaasta päästä näiden suomalaisten ohjelmointisivustojen keskuudessa. Ainakin itse olen aina ollut tyytyväinen asiallisiin vastauksiin, joita (enemmän ja vähemmän) typeriin kysymyksiini on aika nopeasti tullut. Siitä kiitos.
Aloittelevien koodareiden määrän yllättävä nousu saattaa johtua CoolBasicista, jonka jotkut varmaan tietävätkin. Kielihän on siis aloittelijaystävällinen "asenna editori-kääntäjä, kirjoita koodia, paina F5, ei tarvitse tietää mistään mitään" -periaatteella toimivan ympäristönsä takia.
Koska kuitenkin tuollaisen vehkeen käyttö tuntuu luultavastikin paljon enemmän ohjelmoinnilta kuin pelinteko-ohjelmilla klikkailu, on ymmärrettävää, että helposti ryhtyy suunnittelemaan siirtymistä johonkin "oikeaan" kieleen ja törmää läjään ongelmia (grafiikan piirto, törmäyksentunnistus, syötteiden lukeminen). Silloin tietysti tullaan kysymään apua täältä, koska sivusto on hyvämaineinen.
Tämä on tietysti vain olettamus, mutta ei nyt muutakaan mieleen tule.
Ja sen vielä sanon että joku homo vaihtoi otsikon mieleisekseen
Hyvin on Putka auttanut silloin kun olen jotain asiaa kysynyt. Jos asia ei ole heti ratkennut, niin sitten se on ratkennut omassa päässä pienellä viiveellä ja täältä annetuille kommenteilla. Laiskuudesta siis on ollut kyse.
Teuvo Töhvelö kirjoitti:
Koska kuitenkin tuollaisen vehkeen käyttö tuntuu luultavastikin paljon enemmän ohjelmoinnilta kuin pelinteko-ohjelmilla klikkailu, on ymmärrettävää, että helposti ryhtyy suunnittelemaan siirtymistä johonkin "oikeaan" kieleen ja törmää läjään ongelmia (grafiikan piirto, törmäyksentunnistus, syötteiden lukeminen). Silloin tietysti tullaan kysymään apua täältä, koska sivusto on hyvämaineinen.
Muistakaa myös että tänne tulee suodatettuna se mitä on käynyt läpi jo CoolBasicin foorumilla. Siellä taso on aivan kamalaa Putkan tasoon verrattuna, vaikkei ihan toivotonta olekkaan. :D Hyppäys pelinteko-ohjelmista CoolBasic:iin on saatu näyttämään vähän turhan helpolta ja aika harva tulokas on sisäistänyt paljoakaan "oikeasta" ohjelmoinnista CB:n foorumille tullessaan. Kyllä ajan ja opastuksen kanssa saadaan kuitenkin ihmeitä aikaan...
CyantLeap kirjoitti:
Henkilökohtaisilla loukkauksilla et saavuta mitään positiivista.
Otsikko vaihdettiin, koska alkuperäinen oli huono.
CyantLeap kirjoitti:
Tulipahan selväksi missä päässä vika on.
Jee yks peelo vähemmän. (mikäli tosissas oot montakin tunnusta tehny)
Kyllä täällä vanhakin jaksaa edelleen käydä vaikkei toki päivittäin ehdikään, joskus voi olla viikkojenkin taukoa. Neuvoakin yritän aina kun jotain sopivaa osuu kohdalle, mutta aloittelijoiden opastaminen on joskus turhankin haasteellista.
Melkoista. Elämä on.
Please, don't do leave us CyantLeap!
Antti, voisitko valaista historiallista taustaa sille, miten keksit yhdistää ohjelmoinnin ja "putka" nimen...
Tervemenoa, CyantLeap. Itse ainakin aion alkaa olemaan aktiivisempi täällä :)
Asiallisia vastauksia kaikki ovat minulle kirjoittaneet, aina kun jotakin olen kysynyt. Itsekin ajattelin "aktivoitua".
ei se ketään kiinnosta, että olet lähtemässä ja jos johonkin ei ole vastattu niin se vain tarkoittaa sitä, että muutkaan eivät tiedä...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.