Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux ei käynnisty graafisessa tilassa

Sivun loppuun

Teuvo Töhvelö [10.03.2006 22:47:20]

#

Ajattelin hieman asennella ajureita Linuxiini. Näytönohjain on ATI Radeon 9200 SE, joten ei muuta kuin ATI:n sivuille ajurijahtiin. Jonkunlainen tiedosto löytyikin, ja latauksen jälkeen havaitsin sen sisältävän komentoriviohjelman (vai skriptikö se oli?), joka asentaa ajurit koneelleni. "Mainiota", tuumin minä ja rämpyttelin nextiä. Asennus sujui, mutta ohjelma valitti lopuksi jotain (en muista tarkalleen mitä), ja käski lukea Readme-tiedoston. Lukaisin sitten sen ja kävi ilmi, että käyttöjärjestelmän ydin olisi käännettävä uudelleen. Siinä vaiheessa taisi mennä hermot, ja päätin jatkaa toiste.
Ikävä kyllä päätös ei ollut kovin viisas, sillä seuraavan kerran Linuxin käynnistäessäni käynnistyi vain tekstitila. Mitäs nyt tehdään?

KimmoKM [10.03.2006 22:57:12]

#

ATI:n binääriajurit olisi suotavaa asentaa pakettihallinnasta niin menee oikein eikä muutenkaan kernelin uudelleenkäännön pitäisi olla tarpeellista. Katso, mitä /var/log/Xorg0.log (tai joku vastaava) sanoo, siinä pitäisi olla ongelma tarkasti. Kokeile myös "modprobe fglrx" varmistaaksesi, että ajurit todella on asennettu.

Ajurien asennuksen jälkeen pitäisi ajaa aticonfig tai mikä se konffityökalu olikaan (sen tekemättä jättämisestä taas ei mitään ongelmia pitäisi tulla..), jotta se voisi generoida oikeat X:n asetukset. Mikäli olet tämän jo tehnyt niin X:n käynnistymättömyys johtunee siitä, että pistit jonkun asetuksen väärin, graafiseen tilaan pääsee helposti pistämällä X:n käyttämään jotain geneeristä ajuria tai vaihtoehtoisesti poistamalla konffifilun, jolloin asetusten kai pitäisi autodetektoitua.

(Tuntuu tosi tyhmältä viestiltä..)

Ja, se on X-palvelin, ei Linux, joka ei käynnisty.

Edit: Mikä distro (ei kyllä erityisesti vaikuta, mutta kysytään kumminkin..)?

Heikki [10.03.2006 23:28:04]

#

Graafisen tilan saat takaisin toimimaan kirjautumalla roottina komentoriville ja muokkaamalla tiedosto /etc/X11/xorg.conf (vaikkapa komennolla nano /etc/X11/xorg.conf). Hae kohta Section "Device" jossa on ajuriksi asetettu fglrx. Laita tämän tilalle vesa niin graafisen tilan pitäisi toimia ilman kiihdytystä.

Tämän jälkeen voitkin rauhassa yrittää asennusta uudestaan.


Lisätieotja X:n asetuksista Linux.fi-wikissä

Teuvo Töhvelö [11.03.2006 00:25:48]

#

Mitenkäs kun minulla ei ole X.orgia vaan XFree86? toimiiko samalla tavalla, kunhan vaihdan vain eri conf-tiedoston nimen?

KimmoKM [11.03.2006 00:34:17]

#

Kyllä toimii, muistaakseni vaan uusimmat ATI:n ajurit eivät tue XFree:tä enää (voin tosin muistaa ihan väärin).

Juice [11.03.2006 18:52:35]

#

Ja sitten jatkossa muistetaan ottaa konffitiedostoista varmuuskopiot ennen räpläämistä niin palauttaminen helpottuu huomattavasti.

A-P [11.03.2006 21:03:41]

#

Teuvo Töhvelö kirjoitti:

Ajattelin hieman asennella ajureita Linuxiini. Näytönohjain on ATI Radeon 9200 SE, joten ei muuta kuin ATI:n sivuille ajurijahtiin.

Tuoreimmissa X:sissä on mukana ajuri ko. kortille.

exAtuu [13.03.2006 07:58:37]

#

ATIn opensource-ajurit löytyvät vasta Xorg 7.0:sta, jonka käyttöönottaminen vaatii usein törkeitä toimenpiteitä. Lisäksi kerneliin pitää erikseen kääntää tuo palikka.

Itse ongelmaan: kannattaisi tosiaan asentaa _kaikki_ aina jakelun omalla pakettimanagerilla, jolloin ongelmia ei synny niin helposti. Komennolla xorgconfig voit luoda X:n asetustiedoston, ja komennolla aticonfig voit tehdä siitä ATIn ajureita käyttävän. Jos tosiaan sinulla on se modulaarinen Xorg käytettävissäsi, niin asenna ilman muuta opensource-ajurit, sillä ne ovat paikoin jopa tehokkaammat kuin nVidian ajurit.

A-P [13.03.2006 13:22:49]

#

MasaVista kirjoitti:

ATIn opensource-ajurit löytyvät vasta Xorg 7.0:sta, jonka käyttöönottaminen vaatii usein törkeitä toimenpiteitä. Lisäksi kerneliin pitää erikseen kääntää tuo palikka.

X.orgin radeon-ajurissa on ollut tuki, myös 3D, jo hetken aikaa (ainakin versiosta 6.8.0 alkaen) ATI Radeon 9200 SE -kortille.

KimmoKM [13.03.2006 15:30:18]

#

Nykyään toimii uudemmillakin, mutta omalla Radeon 9600PRO:lla esim. Unreal Tournament piti pistää minimiasetuksille, että toimisi jotenkin kun taas ATI:n binääriajureilla toimi ihan hyvin asetuksilla paremmasta päästä.

Minä [14.03.2006 10:58:05]

#

Jos sopii niin mennaan aiheesta hieman syrjaan.. Minulla X kylla kaynnistyy, mutta tyopoyta ymparistona on xfce. Kun koneen kaynnistaa niin se buuttaa 'komentoriville' josta startx:lla saa edes sen auki, mutta ois ihan kiva etta sais koneen buuttaamaan graafiseen kayttaja/tyopoyta valitsimeen..

Mitenkas tuo onnistuu? Sori kun skandit puuttuu.

ezuli [14.03.2006 11:04:34]

#

Asenna wdm. Se on kyllä karun näköinen, muttei vaadi paljoa turhia kirjastoja, toisin kuin kdm (kde) ja gdm (gnome).

Minä [14.03.2006 11:40:40]

#

Kiitos ezuli, en tiennykaan et se on noin helppoa :)

Jyri [14.03.2006 15:30:54]

#

Juu, on kokemusta ATI:n ajureista, valitettavasti :P Minun täytyi lisätä kerneliin pari moduulia, sitten toimi.

Voitko Teuvo Töhvelö antaa tänne sen virheilmoituksen (X:n käynnistys yrityksessä tulevan), niin conffit voi ehkä vielä pelastaa ;)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta