Eli, kaverin kanssa ollaan yritetty pelata Heroes III:sta ja Age of Empires 2:sta TCP/IP DirectPlay:llä, eikä tahdo onnistua. Ongelmana on yksinkertaisesti se, että kumpikaan ei pysty yhdistämään toisen luomaan serveriin. Pohjustusta:
Minulla on avoin yhteys ja kaverilla suojattu. Periaatteessa toimii, jos minä luon serverin. Koneessani on lähiverkkoyhteys automaattisella IP:llä ja kaapelimodeemiyhteys (Oletusyhteys). Kummassakin edellämainitussa pelissä oma IP on lähiverkkoyhteyden IP eikä kaapelimodeemin. Selventääkö:
Kaapelin IP:
XXX.XXX.XXX.XXX
Lähiverkon IP:
VVV.VVV.VVV.VVV
Ja kumpkin peli sanoo, kun luo nettiserveriä:
Sinun IP on VVV.VVV.VVV.VVV
Eikö pelien kuuluisi tunnistaa kaapelin IP-osoite?
Mistäpä se peli voisi tietää, että kyseessä on lähiverkon ip? Suosittelen käyttämään ulkoisen ip:si selvittämiseen vaikkapa WhatIsMyIP-palvelua (http://whatismyip.org).
Kyllä minä tiedän oman ip-osoitteeni, mutta ongelma on se, että nuo pelit eivät tiedä, eikä niille voi sitä sanoa. Ne tietävät muka automaattisesti ip:n, mutta hakevat sen lähiverkkoyhteydestä.
No mitä väliä sillä on mitä peli luulee ip:kseen. Jos pidät peliservua vaikka natin alla ja lanin ip:si on vaikka xxx.xxx.xxx.xxx ja oikea nettiin käkyvä ip:si onkin vvv.vvv.vvv.vvv niin anna kaverillesi se nettiin näkyvä eli vvv.vvv.vvv.vvv. Tietenkin pitää konffia esim. palomuuri tai routteri routtaamaan pelin käyttämät portit lan ip:heesi jotta homma toimisi.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.