Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Pseudopak

Sivun loppuun

Touho [08.03.2006 21:46:30]

#

Onko kukaan koittanut koskaan koittaa Pseudopak pakkausmenetelmää käytännössä?

http://www.ilmatar.net/~np/keksinnot/

On aika mielenkiintoinen. En usko, että se toimii ihan noin simppelisti 20 tavuun saakka, mutta kohonkin asti uskoisin tuon toimivan. Taitaa mennä aika pitkään, jos isompia tiedostoja pakkailee.

Minulla ei ole tiedostonkäsittelytaidot sillä tasolla, että voisin tuota koittaa.

Grey [08.03.2006 21:50:26]

#

Jahas, joku näköjään keksi jo vuosia aiemmin saman kuin mitä minä mietin vasta vähän aika sitten. Vaan eipä se mitään. Ainakaan minun ovelleni ei tule sitten krp kolkuttelemaan, jos kehitän jonkun nopean superpakkausmenetelmän, jota sitten käytettäisiin waretukseen ^__^

-Grey-

Antti Laaksonen [08.03.2006 21:58:59]

#

Kahden eri tiedoston täytyy olla joka tapauksessa erilaisia pakattuina. Muutenhan ei voida tietää, mitä tiedostoa kulloinkin tarkoitetaan. Siksi minkä tahansa tiedoston pakkaaminen 20 tavuun (ja muutenkin johonkin vakiopituuteen) on yksinkertaisesti mahdotonta. Jos tavu muodostuu 8 bitistä, erilaisia tiedostoja voi olla korkeintaan 25620.

Touho [08.03.2006 22:23:18]

#

Miten tavalliset pakkausohjelmat toimii? Etsiikö ne jotain logiikkaa ohjelmasta, jonka avulla ne voi ottaa jotain koodinpätkää pois?

Metabolix [08.03.2006 22:36:17]

#

No ei tosiaankaan. Voihan sitä tekstiäkin pakata, ja siitä on paha etsiä logiikkaa ja poistaa pätkiä. Kuten on ohjelmistakin. Ja saman ohjelmanhan se purkaminenkin tuottaa, eli mistä ne poistetut osat tulisivat takaisin? Tässä Wikipedian artikkeli bzip2:n pakkausmetodista, Googlella löytyy lisäinfoa. http://en.wikipedia.org/wiki/Burrows-Wheeler_transform

Yksinkertainen pakkausmenetelmä on se, että jos tiedostossa on peräkkäin sata samaa merkkiä, merkitään siihen, että sata kertaa tuo merkki, jolloin saadaan ko. pätkä tiivistettyä hyvin. Tästä esimerkkinä RLE-pakattu PCX-kuvatiedosto, jossa siis vierekkäisistä samoista pikseleistä merkitään vain väri ja pikseleiden määrä. (Tietenkin homma on aavistuksen mutkikkaampi, mutta kuitenkin hyvin yksinkertainen; olen itse tehnyt kyseiseen formaattiin tiedostomuuntimen, ja formaatin speksi selvisi kyllä testailemalla.)

Antti Laaksonen [08.03.2006 22:40:06]

#

Perusajatus on se, että tiedostossa olevia samanlaisia osia korvataan lyhennysmerkinnöillä. Esim. jos tiedostossa on sata kertaa peräkkäin kirjain A, pakattuun tiedostoon voidaan tallentaa vain merkintä "100A". Pakkauksen muoto täytyy tietysti suunnitella niin, että on selvää, mitkä tiedoston osat kuvaavat varsinaista tietoa ja mitkä sen järjestymistä. (Metabolix sanoikin melkein saman.)

Teuvo Töhvelö [08.03.2006 22:57:41]

#

Tuolta sivulta löytyy myöskin lyhyt johdatus rajatiedon alkeisiin, jotta "myös henkisesti köyhä skeptikko voi astua hiljalleen oikealle polulle, joka johtaa henkisyyteen ja yliaistillisen maailman ymmärtämiseen." Näyttää, että sivusto on tehty joko vahvan ironian tai epämääräisten hermostostimulanttien voimin, kuten esimerkiksi
http://www.ilmatar.net/~np/misc/peelo-opas.html
tuo peelo-opas saa epäilemään. Tietynlainen lähdekritiikki on aina paikallaan webissä surffatessa :)

Blaze [08.03.2006 23:49:59]

#

Niilohan on toki tunnettu trolli, mutta kaikissa parhaissa trolleissa on aina rahtunen totuutta mukana.

tkarkkainen [09.03.2006 00:02:46]

#

Aikalaiset pitivät varmaankin Julesta trollina, mutta niissä oli melko suuri rahtunen totuutta mukana.

arcatan [09.03.2006 18:45:15]

#

Mutta Jeesus olikin oman aikansa trolli.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta