Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: SDL + OpenGL

Sivun loppuun

Tumpelo [01.03.2006 22:48:28]

#

Eli onkohan tuosta aiheesta tehty jotain suomenkielistä opasta? Olisi kova hinku lähteä käyttämään OpenGL:ää SDL:n rinnalla mutta en tiedä ollenkaan kuinka ne toimivat rinnakkain. Voiko esim tehdä niin että SDL hoitaa kaiken muun paitsi vaikka jonkun kuvan piirtämisen, eli ettei mitään muuta tehdä OpenGL:llä kuin se kuvan piirtäminen? Vai pitääkö kaikki ikkuna ja näyttöhommatkin tehdä öyppenillä sitten?

Ps. Tässä olisi hyvä aihe oppaalle. ;)

BlueByte [02.03.2006 03:44:57]

#

OpenGL:llä ei voi tehdä niitä ikkuna, näyttöhommia tms., vaan pitää olla SDL, glut tai joku vastaava sydeemi välissä. Siis vastaus kysymykseesi on kyllä. Täältä löytyy iso kasa oppaita:
http://nehe.gamedev.net/

joka sivun lopusta löytyy esimerkkikoodi (LINUX/SDL)
toimii varmaa windowssissakin
Suomenkielistä kunnollista opasta tuskin on olemassa.

Metabolix [02.03.2006 12:46:44]

#

Siis käytännössä juuri niin, että SDL:llä teet kaiken muun, mutta OpenGL:llä piirrät. NeHen OpenGL-peruskoodi on hieman turhankin pitkälle viritelty, Dev-C++:n SDL_GL-esimerkki (tai siis projektimalli) on minusta paljon selkeämpi.

Opasta tästä ei tosiaankaan saa, koska kyseessä ei ole yhtään sen suurempi asia kuin että SDL_SetVideoMode-funktiolle annetaan SDL_OPENGL-lippu, ja tämän jälkeen piirtäminen hoidetaan OpenGL:llä. Viestien käsitteleminen ja muu hoituu SDL:llä aivan normaalisti. SDL_image-kirjastoa voi hyödyntää kuvien lataamisessa, mutta glpng on minusta parempi, koska PNG on hyvä formaatti.

Tumpelo [02.03.2006 14:06:11]

#

Jeps, mutta kuinka se kuva sitten piirretään OpenGL:llä? Tutoja löytyy ties mistä kolmion piirrosta kolmedee peleihin mutta missään ei puhuta kuvien piirtämisestä... -_-

Heikki [02.03.2006 14:15:32]

#

Piirrä 2d-kolmioita/suorakulmio(ita) ja teksturoi se/ne kuvalla.

En tiedä onko kätevämpää tapaa mutta noin ainakin pitäisi onnistua.

Metabolix [02.03.2006 21:28:53]

#

Ei tietääkseni ole "kätevämpää" tapaa, mutta ei tuosta myöskään paljon kätevämmäksi pääse. Jos kolmiot ovat vaikeita hahmottaa, voi aina turvautua nelikulmioon.

BlueByte [05.03.2006 18:21:18]

#

Suosittelen ostamaan/lainaamaan opengl kirjan.

Metabolix [05.03.2006 19:06:23]

#

Suosittelen ennemmin NeHen tutoriaaleja ja omaa tervettä järkeä.

ezuli [13.03.2006 17:27:48]

#

Harvinaisen yksinkertainen SDL + OpenGL pohjaopas:
http://www.cs.joensuu.fi/~ppakar/index.php?page­=ohjelmointi/peliohjelmointi8

Zach [13.03.2006 23:54:08]

#

Suomipeleistä löytyy myös ihan kätevä OpenGL-opassarja:
http://www.suomipelit.com/nayta_artikkelit.php?tyyppi=1


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta