Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Esitys ohjelmoinnista

Juhisl [27.02.2006 17:28:41]

#

Koulussa tulisi tehdä esitys powerpoint ohjelmalla ja esityksen aiheeksi valitsin ohjelmoinnin, mitä kaikkea kannattaisi lisätä esitykseen että tavallinen tallaajakin saisi jotain esityksestä irti.

Olen ajatellut esitellä useampia ohjelmointi kieliä esim. Java, Visual basic 6, C++ ja ehkä joitain .NET kieliä.
Kaikista kielistä laitan ainakin jonkin pienen koodi esimerkin, ja siitä kysyisin kanssa että kannattaako laittaa Hello world esimerkkiä monimutkaisempaa?

Olen myös miettinyt että kannattaako laittaa ohjelmointi kielien historiaa myös mukaan, vaikka esityksen alkuun, jonka jälkeen voisi hieman syvemmin esitellä edellä mainittuja kieliä.

Heikki [27.02.2006 17:43:15]

#

Ainakaan kovin monimutkaisia esimerkkejä ei kannata laittaa, mikäli suurin osa porukasta ei osaa ohjelmoida. Muuten joudut selittämään yksityiskohtaisesti toiminnan lähtien aivan ohjelmoinnin perusteista.

Kieliä kannattanee vertailla ehkä enemmänkin esim. käyttötarkoituksen ja alustariippuvaisuuden osalta (vb vain Windowssille, Java virtuaalikoneessa, käännetäänkö binääriksi vai tulkataanko jne).

Historiasta kannattanee mainita konekieli (reikäkortit) -> assembly -> korkeamman tason kielet.

renni [01.03.2006 22:13:28]

#

Minä jäättäisin kielet kokonaan pois ja puhuisin pikemminkin ohjelmoinnin yleisistä periaatteista. Eli että se on käskyjen antamista koneelle muodossa jotka kone ymmärtää. Ja siitä sitten jatkaen vaikka jollain pseudokielen esimerkeillä. Nimittäin useimmat ns. tavalliset pulliaiset ei oikein ymmärrä että tietokone a) ei tiedä mitään b) noudattaa vain saamiaan pikkutarkkoja käskyjä pilkuntarkasti.

Juhisl [02.03.2006 12:47:28]

#

Tässä koulutuksessa kuitenkin tulee jossain vaiheessa myös ohjelmoinnin opetusta ainakin c-kielellä, joten sen takia ajattelin etteivät kielien esittelyt ole mitään aivan turhia, jos vaikka joku kiinnostuisi niistä enemmän.

Esitelmän tarkoituksenahan on saada ihmisten mielenkiinto herätettyä omaa aihettaan kohtaan, jonka takia myös esimerkit, ja se mitä kielellä voi tehdä on erittäin tärkeää esitystä seuraavien kannalta. Mitään liian tarkkaa ei kuitenkaan kannata esitellä, koska silloin luultavasti monien mielenkiinto myös katoaa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta