Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Fow

Sivun loppuun

Gaxx [21.02.2006 21:59:38]

#

Olen vuoden alusta lähtien kehitellyt omaa pienimuotoista MMORPG:a(minimal multi online role playing game). Lukion abivuoden takia en ole ehtinyt kovinpaljoa panostamaan itse koodaukseen, mutta kaikennäköiseen suunnitteluun on ollut aikaa koulumatkoilla, nukkumaan mennessä ja muilla pienillä taukohetkillä.

Nyt kuitenkin olen saanut clientin ja serverin siihen vaiheeseen, että pelaajat voivat likkua pelimaailmassa ja keskustella siellä. Muuta ulos päin näkyvää ei kovin paljon ole. Grafiikka on mitä on, mutta käyttöliittymää, kuten siirreltävät ikkunat, scrollbarit ja sen sellaiset, on rakennettu melko paljon.

Nyt minulla olisi teille pienoinen pyyntö. Serveri kaipaa testiä suuremmalla käyttäjämäärällä ja oikeassa internetissä, joten halukkaat voivat ladata tämän hetkisen clientin ja yhdistää serverille. Käyttö on helppoa: suoritat ohjelman ja painat enteriä. Siellä sitten voi liikkua ympäriinsä ja keskustella lähellä olevien kanssa. Ei kannata kuitenkaan hortoilla kovin pitkää matkaa suuntaan tai toiseen, sillä siellä tulee kentän raja vastaan ja ohjelma kaatuu(vielä).

Jos kiinnostuneita löytyy, tulkaa tänään(21.2.2006) ircnettiin kanavalle #Fow, jos vain mahdollista.

PS. Siltä ukolta puuttuu pää, koska sen piirto on aiheuttanut kahdella kavereillani ohjelman kaatumisen, enkä halua sen häiritsevän tätä testiä, koska sillä ei ole tämän testin kannalta käytännön merkitystä. Itse en kuitenkaan saa kyseistä virhettä omalla koneellani, enkä ole löytänyt vikaa hartaista etsinnöistä huolimatta(oma käyttis: win98, kavereitten: XP).

PPS. Sitten täytyy sanoa niille, jotka epäilevät projectin tulevaisuutta, että tarkoituksenani onkin lähinnä kokeilla, mitä saan aikaan. Jos projecti luistaa eteenpäin, niin antaa luistaa ja jos ei niin sitten ei.

Edit: Päivitin vielä pikaisesti uuden version :)

Edit2: Testi keskeytetään teknisien ongelmien vuoksi :(

tkarkkainen [21.02.2006 23:28:44]

#

Pitkästä aikaa joitain muuta kuin "Olen suunnitellut pelin. Kuka tekis sen mulle?" Toivottavasti saat ongelmat korjattua. Onnea matkaan :)

rndprogy [21.02.2006 23:33:22]

#

Joo. Minä tuota jo testailinkin ihan hyvä tuosta tulee, kunhan sisältö alkaa kehittymään :)

Edit: Jäin ylläpitämään tuota kanavaa kun sinä lähdit.

Gaxx [22.02.2006 08:14:23]

#

Lopulta mitään teknisiä ongelmia ei ollutkaan, vain pelkkiä väärinkäsityksiä ja puutteellisia ohjeita. Jospa tänään kokeiltaisiin vähän pidemmällä varoitus ajalla. Sovitaan vaikka, että illalla siinä kahdeksan maissa olisi vapaaehtoisten kanssa sellainen varsinainen serverin kuormitustesti, jossa katsottaisiin serverin "lujuus". Clientin ehdin jo poistaa illalla hätäpäissäni palvelimelta, mutta sen voi taas ladata vaikka tästä linkistä.

Testin päätarkoituksena on saada tietää, kaatuuko serveri suuremman käyttäjämäärän alla tai hidastuuko se liialti. Tuon hidastumisen huomaa varmaankin siitä, jos ukot alkavat pomppimaan jatkuvasti sinne tänne.

Toki peliä voi testata päivän mittaan, mutta ei siellä välttämättä ole mitään ihmeellisempää kuin puut, jos muita pelaajia ei satu olemaan läsnä. Lisäksi en takaa, että serveri on jatkuvasti ylhäällä, sillä saatan tehdä siihen päivityksiä ja eihän sitä koskaan tiedä, jos se vaikka sattuisi kaatumaan :)

Muutin vielä keskustelusysteemiä niin, että kaikki pelaajat kuulevat kaikkien keskustelun.

nomic [22.02.2006 09:11:42]

#

Hienoa että jotain on saatu jo aikaan! =)
Varsinkin rpg:hin liittyen Ohjelmointiputkassa on liikaa ollut näitä "teen tässä aika isoo pelii ja se on rpg/mmorpg!".
Vaikka itse olen syyllistynyt samaan, silti voisin puolustautua, että oma projekti on edelleen käynnissä ;)

Eli: Testissä ollaan mukana.

Meitsi [22.02.2006 10:50:56]

#

Clientti kyllä aukesi mutta entterin painaminen ei tee mitään. Dataa kyllä koneelta lähtee mutta serveri ei vastaa, voi johtua palomuuristani, mutta kaikki kaupalliset pelit tms. kyllä toimivat. Mitä portteja (+tcp/udp) tuo käyttää?

EDIT: Ainiin, mutta jos serverisi onkin down >_< Kokeilen sitten illalla.

EDIT: Millainen netti sulla muuten on? Serverisi nopeushan riippuu tottakai myös siitä.

Gaxx [22.02.2006 11:27:05]

#

Meitsi kirjoitti:

Clientti kyllä aukesi mutta entterin painaminen ei tee mitään. Dataa kyllä koneelta lähtee mutta serveri ei vastaa, voi johtua palomuuristani, mutta kaikki kaupalliset pelit tms. kyllä toimivat. Mitä portteja (+tcp/udp) tuo käyttää?

EDIT: Ainiin, mutta jos serverisi onkin down >_< Kokeilen sitten illalla.

EDIT: Millainen netti sulla muuten on? Serverisi nopeushan riippuu tottakai myös siitä.

Serveri oli kyllä päällä, mutta olin tehnyt pienen kämmin. Olin kopioinut serverin toiseen kasioon ja palomuuri tuli, koska polku ei täsmännyt palomuurin ehtojen kanssa. Lueskelen tässä ruotsin tenttiin, joten en ole läheskään kokoajan koneella :) Nyt pitäisi kuitenkin toimia ongelmitta.

Serveri käyttää porttia 3500 ja protocolla on TCP/IP

Netti on elisalta 256/256kt/s, mutta kun hinnat ovat alentuneet sen verran roimasti viimeaikoina, suunnitelmissa on nostaa tuo nopeus megaseen. Datamäärä, jota liikutellaan, on kuitenkin tässä vaiheessa sen verran vähäistä, etten usko sen kovin paljoa vaikuttavan 10-20 hengen porukalla.

Edit: Illalla kahdeksalta hyvä kokoontumispaikka voisi olla vaikka tuo irc(ircnet: #fow).

juha127 [22.02.2006 11:36:35]

#

Jooh ei suostynut käynnitymään omalla koneellani. Näyttö välähtää mustaksi, ja siihen se jääkin. Käyttis win xp, ja kokeilin yhteensopivuus asetuksista laiotin 98/win me.
Noo olis kiva testata. :)

EDIT. Linuxin puolella winen avulla sama juttu.

sooda [22.02.2006 11:44:42]

#

Kokeilin winellä niin näyttö välähti ja sit ei mitään tapahtunu enää. Stdout:

Launching Fow client v.0.0.4
Initializing system...OK.
Loading fonts...Failed: bletter

Draiz [22.02.2006 11:44:50]

#

juha127 kirjoitti:

Jooh ei suostynut käynnitymään omalla koneellani. Näyttö välähtää mustaksi, ja siihen se jääkin. Käyttis win xp, ja kokeilin yhteensopivuus asetuksista laiotin 98/win me.
Noo olis kiva testata. :)

Samat sanat. Käyttöjärjestelmänä Windows 2000 Professional.

Muok. Sama virhe kuin soodalla.

Gaxx [22.02.2006 12:37:42]

#

Jep, fontti haettiin vakiohakemistosta("c:\windows\fonts"). Nyt liitin fontin mukaan peliin enkä hae sitä enää mistään windowsin hakemistosta, joten sen pitäisi toimia kaikilla. Hyvä, että tällaiset ongelmat tulevat esiin ennen varsinaista testiä. Uuden clientin voi ladata tästä.

sooda [22.02.2006 12:43:44]

#

Höh, ei mokoma wineydy :(

err:heap:HEAP_ValidateInUseArena Heap 0x7f320000: prev arena 0x7ceb11d0 is not prev for in-use 0x7ceb6388

Gaxx [22.02.2006 14:23:36]

#

sooda kirjoitti:

Höh, ei mokoma wineydy :(

err:heap:HEAP_ValidateInUseArena Heap 0x7f320000: prev arena 0x7ceb11d0 is not prev for in-use 0x7ceb6388

Ja mahtaakohan kukaan tajuta tuosta hölkösen pöläystä? Pystyisiköhän tuon mahdollisesti korjaamaan?

Metabolix [22.02.2006 16:06:14]

#

Puitako nuo valkoiset läiskikkäät laatikot ovat? :) Jeps, sain toimimaan, mutta ensin hieman jumitti, kun ZoneAlarmin laatikko poksahti taustalle eikä pelistä päässyt kunnolla pois Alt+Tab-yhdistelmällä.

SDL-ohjelma ilmeisesti, joten olisiko Linux-käännös mahdollinen?

Gaxx [22.02.2006 16:31:45]

#

Metabolix kirjoitti:

Puitako nuo valkoiset läiskikkäät laatikot ovat? :)

Tiedän, että grafiikat sepaavat, jos ohjelman laittaa alapalkkiin kokoruututilassa, mutta tuliko tämä ongelma muuten? Kyllä niiden puiden lehdistöjen ja pitäisi olla "kauniin" vihreitä ja runkojen "kullan" ruskeita :P

Metabolix kirjoitti:

SDL-ohjelma ilmeisesti, joten olisiko Linux-käännös mahdollinen?

Mahdollisesti, mutta itselläni ei linuxia ole eikä asia ole vielä niin ajankohtainen. Olen kuitenkin mielestäni pitänyt clientin koodin standardina, jotta se voisi kääntyä muillakin alustoilla.

Metabolix [22.02.2006 16:40:10]

#

Viimeksi ne olivat koivun rungon näköisiä laatikoita, ja nyt ne ovat valkoista, jossa on hieman mustaa sotkua.
Edit: Nyt ne vaihtuivat tyypilliseen muistisotkuun, taustaväri 0xcccccc ja siinä päällä vähän mitä sattuu.

juha127 [22.02.2006 16:51:32]

#

Tuo fontti taisi tehdä yhden "bugin" itselläni, koska windowssi on d: eikä c: asemassa. Mutta ei suostu käynnistymään vieläkään.

Mikä tähen voisi auttaa win xp:ssä?

Gaxx [22.02.2006 16:58:13]

#

Metabolix kirjoitti:

Viimeksi ne olivat koivun rungon näköisiä laatikoita, ja nyt ne ovat valkoista, jossa on hieman mustaa sotkua.
Edit: Nyt ne vaihtuivat tyypilliseen muistisotkuun, taustaväri 0xcccccc ja siinä päällä vähän mitä sattuu.

Onko tämä ongelma vain puilla vai onko maastokin samanlaista sotkua? Entä se päätön ukko?

juha127 kirjoitti:

Tuo fontti taisi tehdä yhden "bugin" itselläni, koska windowssi on d: eikä c: asemassa. Mutta ei suostu käynnistymään vieläkään.

Mikä tähen voisi auttaa win xp:ssä?

Jos latasit tuon Fow004b.zip:n, windowsin sijainnilla tai mulla ei pitäisi olla merkitystä, sillä fontti ladataan ohjelman omasta alihakemistosta: "data\fonts\Arial Bold.ttf".

sooda [22.02.2006 17:03:43]

#

Gaxx kirjoitti:

Ja mahtaakohan kukaan tajuta tuosta hölkösen pöläystä? Pystyisiköhän tuon mahdollisesti korjaamaan?

Ei se varmaan sun vika ole, wine ei vaan osaa tuota. Anna sorsatki ni käännetään linuxille niin pääsisin testaamaan :o

Metabolix [22.02.2006 17:05:45]

#

Vain puut ovat hajalla, ts. ruoho on vihreää, alareunan viestilaatikon tunnistaa, kursori on kuten pitääkin ja ukkelilta todistettavasti puuttuu pää. Eli jos siellä ei muuta pitänyt olla...

Gaxx [22.02.2006 17:38:04]

#

sooda kirjoitti:

Gaxx kirjoitti:

Ja mahtaakohan kukaan tajuta tuosta hölkösen pöläystä? Pystyisiköhän tuon mahdollisesti korjaamaan?

Ei se varmaan sun vika ole, wine ei vaan osaa tuota. Anna sorsatki ni käännetään linuxille niin pääsisin testaamaan :o

Jos ja kun tästä projectista tulee jotain kunnollista, tuskin kykenen sitä yksin saavuttamaan(varsinkin grafiikat...). OpenSource ei ole pois suljettu clientin osalta, mutta en tee nyt mitään hätäsiä päätöksiä. Olen kuitenkin nähnyt sen verran vaivaa tämän projectin suhtee :)

Metabolix kirjoitti:

Vain puut ovat hajalla, ts. ruoho on vihreää, alareunan viestilaatikon tunnistaa, kursori on kuten pitääkin ja ukkelilta todistettavasti puuttuu pää. Eli jos siellä ei muuta pitänyt olla...

Juu, ei siellä muuta pitäisi olla. Puut(objectit) ladataan erillisellä funktiolla, joten vika on ilmeisesti siellä. Onneksi ukko ladataan saman tapaisella funktiolla, joten voi vähän vertailla.

mikeful [22.02.2006 17:44:28]

#

Minuakin kiinnostaa, jos vain saisin linux-clientin jostain.

sooda [22.02.2006 17:48:38]

#

Hätäsiä päätöksiä häh pah. Mitä vikaa siinä olis jos antasit mulle sorsat vaan käännettäväks, voisin vaik poistaa ne sit sen jälkeen :(

Tumpelo [22.02.2006 17:49:47]

#

Mielenkiintoinen rojekti, toivotan onnea kehittelyyn. :) Niin ja jos vielä on tulossa jotain kuormitustestejä niin olen mukana.

Gaxx [22.02.2006 19:50:17]

#

Tumpelo kirjoitti:

Mielenkiintoinen rojekti, toivotan onnea kehittelyyn. :) Niin ja jos vielä on tulossa jotain kuormitustestejä niin olen mukana.

Kai kaikki nyt huomasivat, että kuormitustesti olisi tarkoitus suorittaa tänään(22.2.2006 klo 20.00)? Aihe on aloitettu eilen!

Tumpelo [22.02.2006 20:33:06]

#

Höh, myöhästyin. :(

Gaxx [23.02.2006 09:58:52]

#

Kiitokset kaikille teille, jotka antoivat panoksensa tähän testiin, auttoivat korjaamaan ohjelman virheitä tai kannustivat jatkamaan projectia.

Vaikka testistä ei mitään kovin massiivista tullut, osoitti se sen, että serveri toimii ongelmitta ainakin pienemmällä käyttäjämäärällä.

Katsotaan nyt miten projecti etenee. Itselläni on meneillää lukuloma yo-kirjoituksiin, joten niihinkin pitää lukea.

Meitsi [23.02.2006 18:59:04]

#

Ensimmäisellä avauskerralla tuli "cannot initialize video mode", toisella kerralla aukesi ja pääsin servulle, mutta puut ovat sotkua. Joku pointterierrori tms. jossain?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta