Oletko koskaan tehnyt omaa pelikonettasi,siis ei tietokone peli vaan ihan oikeata pelikonetta.Tai oletko nähnyt mitään sellaista sivua?
Joo, tein mä puisen flipperin joskus ala-asteella teknisessä.
Oisko muuten vaikeaa tehdä pelikone jossa pyörii 3 kuvarullaa ja sitten kun niillä sais jotkut yhdistelmät voittasis,vähän niinkuin "Tähti" olisiko vaikeaa tehä?
Saattaa vaikka ollakin, jos aika menee keskustelupalstoille kirjoittelemiseen sen tekemisen sijasta. Näähän oot melkonen ideakone.
Jospa lähtisit jostakin omalla tasollasi olevasta tehtävästä liikkeelle ensin.
Jospa et viisastelisi
Niin olisiko vaikeaa lähteä tekemään sellaista,tai edes Led-näytöllä sellaista?
AARRGHH. Tee nyt eka vaikka se vilkkuvalo ja sit pelikone
Mä tein kerran koulussa teknisten tunneilla liukumäen. http://lauko.mine.nu/liukumaki/
Kaviaari,ottaako pahasti? :D
Taisit jättää syömättä lääkärin neuvoamia pillereitä?
Jospa et kyselisi koko ajan tyhmiä. Ja tuollaisella asenteella ei oikeasti pääse yhtikäs minnekään. Nöyrästi vain aloittamaan pienestä, ei siitä oikein yli pääse.
Nitro Man kirjoitti:
Kaviaari,ottaako pahasti? :D
Taisit jättää syömättä lääkärin neuvoamia pillereitä?
Ottaa täällä aika montaa päähän kun saa sua kuunnella. Ei se pillereistä johdu.
kaviaari kirjoitti:
AARRGHH. Tee nyt eka vaikka se vilkkuvalo
Samaa mieltä.
Olen jo päässyt yli alkeista,ja kysyin vain jos joku on tehnyt tai tietää sivuja missä kerrotaan asiasta,mutta kun ei heti pitää sanoo "aloita alkeista" Kun osaa jo noi jutut´!
Nitro Man kirjoitti:
Olen jo päässyt yli alkeista,ja kysyin vain jos joku on tehnyt tai tietää sivuja missä kerrotaan asiasta,mutta kun ei heti pitää sanoo "aloita alkeista" Kun osaa jo noi jutut´!
Ai ootko muka tehny sen vilkkuvalon jo?
Minkä hiton vilkkuvalon?
Nitro Man kirjoitti:
Minkä hiton vilkkuvalon?
Siitä puhuttiin tuolla perustamassasi elektroniikkatriidissä.
En puhuna mistään vilkkuvalosta :D
Keksitte koko jutun ite
öö puhuin:Nokiasta,Coilgunista,Led-näytöstä/LCD,Lämpötilamittarista/Kellosta
Todetkaa itse ei sielä mitään vilkkuvaloo ole :D
Turhaa meininkii pojat/tytöt
No ooks saanut sen lcd-näytön/lämpömittarin/kellon tehtyä? Et, veikkaisin.
Veikkasit oikein.Kiinostuksen kohde vaihtui!
Nitro Man kirjoitti:
En puhuna mistään vilkkuvalosta :D
Keksitte koko jutun ite
öö puhuin:Nokiasta,Coilgunista,Led-näytöstä/LCD,Lämpötilamittarista/Kellosta
Vakavasti, suosittelen keskittymään yhteen projektiin kerrallaan. Saat enemmän tuloksiakin aikaiseksi. Tee jotain helppoa elektroniikkaa ja unohda nämä "pelikoneesi".
Mutta kun en halua mitään:"Kytke paristo oikein päin lediin,mitä havaitset"
Nitro Man kirjoitti:
Veikkasit oikein.
Nitro Man kirjoitti:
Kun osaa jo noi jutut´!
Onkohan noi muidenkin mielestä jotenki ristiriidassa keskenään?
Niin, kyllä minäkin osaan rakentaa sellaisen epätodennäköisyysgeneraattorin kuin Linnunradan Käsikirjassa, mutta en vain viitsi, kun se on niin helppoa.
Voi läppä. Jos laitat ledin patterii ilma etuvastusta se sanoo varmaankin pöx :( onks sit kivaa.
"Moi haluun tehdä oman digitaalivastaanottimen, onks teil valmista sellasta et mä vaan niiku tekisin sen, kun mua ei kiinnosta opetella perusteita. Jos ei oo ni ootte iha vitun paskoja"
Ei ne mulla varsinaisesti poks sanonu. Ne vaan lakkas toimimasta. Sen huomasin kylläki ihan ekana ettei kannata pidellä siitä jalasta kiinni kun se polttaa.
tkarkkainen kirjoitti:
Ei ne mulla varsinaisesti poks sanonu. Ne vaan lakkas toimimasta. Sen huomasin kylläki ihan ekana ettei kannata pidellä siitä jalasta kiinni kun se polttaa.
Eipä ne pahemmin, tuore 9v paristo kyllä poksauttaa ihan näpsäkästi ledin :)
9V paristo se muistaakseni olikin. Tuoreudesta en kylläkään osaa sanoa :)
Riippuu kyllä ledistä. Pari superkirkasta onnistuin vain käräyttämään mustaksi, niin että sisällä näkyy selvä musta piste. Tavallisilla ledeillä en ole kokeillut. IR-ledi kesti käsittelyä puoli sekuntia ja todella pamahti keskeltä katki päästäen tosi kovan paukauksen. :o
No onko kukaan tehny pelikonetta?
Eeheh, hupaisaa luettavaa. Tee vaikka niin että asennat jollekin koneelle Dossin ja sit muokkaat Autoexec.batia niin että aloitustekstit on kuin pelissä tai pelikoneessa ja sitten se käynnistää automaattisesti jonku pelin ja jos sen pelin sammuttaa niin sammuu koko kone. Sitten vaan pakkaat sen johonki hienoon koteloon ja se on jämpti. Kukaan ei huomaa feikkiä. xD
Toivon vain, että ohjelmointiputkaankin tulisi lukko mahdollisuus. Mutta sitten asiaan.
Varsinaisesti en itse pelikonetta ole tenhy, mutta elektroniikkaa muuten kyllä harrastan. Kantapäänkautta: Kannattaa aloittaa niistä yksinkertaisimmimista ledin räjäyttijöistä ja luetaan myöhemmin että ne tarvii etuvastuksen. Omasta kokemuksesta.
Mutta, tässähän Nitro Man ei kysyny "Miten aloitetaan elektroniikka harrastus?" vaan "Onko kukaan tehny pelikonetta?". Mahdollisuus itsellä olis tehdä lottokone, mutta sehän ei varsinaisesti pelikone ole. Tosin myös nopeustesteri olis myös mahdollisuus.
Eli vastaan "lyhyesti": Ei + yllä oleva
EDIT: Olihan sillä toinenkin kysymys: "Miten teen sellasen jossa on 3 rullaa ja sitte niistä yhdistelmistä voittais" tjs.
PICillä tai AVR:llä sen voisi tehdä, tosin kytkistä en anna/osaa tehdä. Suunnittele itse, siinä oppii.
EDIT2: Kirjoitin tuon tämän topikin perustalta, en ole lukenut edellistä elektroniikka ketjua.
Pyydän keskustelijoilta suvaitsevaisuutta.
Minuakin kiinnostaisi oman pelikoneen tekeminen, mutta ei vain oikein ole taitoja moiseen. Googlella löytyi kuitenkin mielenkiintoisen näköinen sivu, jossa joku on tehnyt oman hedelmäpelin:
http://www.saunalahti.fi/mikkolaa/hedelma.htm
Mutta mitä peruskomponentteja tarvittas sellaisen hedelmä pelin tekemiseen?
Kyllä mä jonkun mielikuvan saan sellaisesta...
EDIT:Olisiko pajatson teko helpompaa?
Nitro Man kirjoitti:
Mutta mitä peruskomponentteja tarvittas sellaisen hedelmä pelin tekemiseen?
Kyllä mä jonkun mielikuvan saan sellaisesta...
EDIT:Olisiko pajatson teko helpompaa?
Sitähän ei tiedä ennenkuin kokeilee :D
Yksinkertaisen pelikoneen saisi ehkä tehtyä jollain mikrokontrollerilla, led/lcd näytöllä ja muutamalla kytkimellä. Tällaiseen koneeseen ei hirveän paljon oheiskomponentteja tarvittaisi vaan suurimman työn suroittaisi mikronkontrolleri. Vaikein vaihe tässä olisi mikrokontrollerin ohjelmointi.
Hmm...millä niitä yleensä ohjelmoidaan? Ja mistä niitä saa?
C:llä tai Assemblerillä. Ohjelmointia varten tarvitaan ohjelmointilaite, joka on vaan pari hassua komponenttia ja täten niin yksinkertainen ettet "viitsi" haaskata teknistä ihmelapsisuuttasi siihen. Mikrokontrollereita voi hankkia sieltä mistä muitakin puolijohteita, kaupasta.
EDIT: Aihe alkoi kiinnostaa senverta että voisin yrittää rakentaa simppeliä hedelmäpeliä :o
EDIT: Tuli mieleen että jos haluat rakentaa pelikoneen ja tutustua sähköjuttuihin vässä tälläne (tiedän tiedän, ruma kuva tein nopeesti :/) http://koti.mbnet.fi/kaviaari/pelikone.GIF
Oma Stepmania-kabinetti vois olla mielenkiintoinen projekti, kun vaan ois aikaa, rahaa, tilaa ja kädentaitoja.
Rakenna vaan ihmessä oma pelikone!
AVR-kontrollereita varten ei edes tarvita erillistä ohjelmointilaitetta, vaan piiri voidaan ohjelmoida laitteessa itsessään. Jossain näin kytkiksen AVR:llä toteutettuun Speden Spelit -tyyliseen nopeustesteriin. Kun vielä muistaisi, missä. Koneissa käytettävät jättinapit ovat vaan suhteellisen kalliita.
Hedelmäpelissä luulisin vaikeimmaksi hommaksi rullan asennon määrittämistä.
tkarkkainen kirjoitti:
Hedelmäpelissä luulisin vaikeimmaksi hommaksi rullan asennon määrittämistä.
eiköhän tuo ainakin mustavalkokiekoilla onnistune. Joskaan sekin on aika tuskasta viriteltävää ja syö paljon valotrankkuja/valovastuksia. :/
EDIT: joo metabolixillakin on iha kiva ratkasu. Sit vois kanssa ottaa ilon irti magneettikytkimistäkin.
EDIT: Metabolixin ratkaisu on ainakin helppo toteuttaa :) http://koti.mbnet.fi/kaviaari/viritelma.JPG
Laitetaan rullaan yksi kohta, joka johtaa sähköä, ja jokaisen asennon kohdalle rullan viereen johdin. Rullan asento selviää, kun katsotaan, mistä sähkö kulkee. Sitten kun kytketään noita sopivasti, saadaan vaikkapa joka yhdistelmästä syttymään eri ledi.
Metabolix: Toen perrään! Näinhän se toimiikin.
Edit: Löysinpäs sen nopeustesterin.
Hehe. itelläni on tämmönen systeemi:
http://www.decodesystems.com/hp5036a-3.gif
Ton 1KB kokoseen RAMiin voi heittää ohjelman heksana, jonka sitten prossu suorittaa. Tutustumiseen meni tosin vähän aikaa, mutta sitten ku löyty vielä siihen vanha _suomenkielinen_ opaskirja ni johan alko pelittää. Ton avulla ASMia opettelin.
Jos teen pajatson niin kun siinä on tunnistin kun kolikko menee siitä reijästä,niin mikä kannattas siinä olla?
Varmaankin valodiodilla onnistuisi -> kun raha laitetaan sisään niin se hetkellisesti peittää aukon josta tunnistimelle menee valoa... Sen syvällisemmin en osaa sanoa kun en ole tuohon elektroniikkaan hirveänä tutustunut. Suurin saavutukseni jää rengassydänmuuntajalla varustettuun virtalähteeseen (pelkällä diodi tasasuuntaajalla).
EDIT: offtopic: Eipä jääkään tuohon virtalähteeseen vaan kasettisoittimeen jonka äänenlaatu oli aika kyseenalainen.
Tai taas kerran se virtapiirin sulkeminen, jos kolikko on riittävän puhdas. Eli sopivaan kohti sopivat johtimet, jotka kolikko yhdistää pudotessaan.
Blaze kirjoitti:
Oma Stepmania-kabinetti vois olla mielenkiintoinen projekti, kun vaan ois aikaa, rahaa, tilaa ja kädentaitoja.
Ei ois paha idea. Elektroniikkaa harrastamattomana oman metallisen tanssimaton tekeminen tuskin onnistuis, mutta jos valmiina ostais sellasen (tai vaikka kakski), hommais jostaki telkkarin tai vanhan kuvaputken näytöks, rakentelis jonkinlaisen laatikon, johon tunkis yhessä jonku vanhan koneen kans, rakentelis sellasen tukitangon sen metallipadin taakse ja kasais yhteen ni siinähän sitä olis oma DDR-laite.
Tältä siis näyttää aito masiina: http://www.waldoman.com/lanpics/ddr.jpg
Cornix kirjoitti:
Elektroniikkaa harrastamattomana oman metallisen tanssimaton tekeminen tuskin onnistuis
En sanoisi elektroniikkaa ongelmaksi, sillä oikeastaan se on tuossa tapauksessa todella yksinkertainen. Riippuu toki, miten se liitetään koneeseen. Jos ohjelmallisesti kovinkin pitkälle kotikutoiset viritelmät ovat mahdollisia, onnistuu vaikka rinnakkaisportin tai sarjaportin kautta luvattoman helposti. Malliksi voidaan ottaa vaikkapa Mikrobitin rakentelunurkasta löytyvä Näppärä-lisänäppäimistö. Jätetään kolme nappia pois ja avot, meillä on neljän nuolen tanssimatto. USB taas kannattaa käytännössä unohtaa. Peliportista en tiedä. Mekaniikka taas on hieman eri juttu. Systeemi kun saisi toimia 30-kiloisen keijukaisen hipsiessä, mutta myös kestää satakiloisen FC-nörtin hyppiessä :)
tkarkkainen kirjoitti:
Malliksi voidaan ottaa vaikkapa Mikrobitin rakentelunurkasta löytyvä Näppärä-lisänäppäimistö. Jätetään kolme nappia pois ja avot, meillä on neljän nuolen tanssimatto.
Kuutisen nappia sitä tanssipeliin yleensä tarvii, neljän nuolen lisäks Back- ja Start-nappulat on kätevä olla olemassa.. ne vois tietenki laittaa kädellekin pelikoneen reunaan, ei niiden pakko olis olla jaloilla. (Ei muuten taida aidossakaan DDR:ssä olla jaloilla?)
Stepmaniassa on mahollista pelata niinki, että pelissä on mukana vielä kulmittaiset nuoletki, mutta oikeessa Dance Dance Revolutionissa ei niitä ole. Metallisen pädin tekeminen kyllä olis varmaan turhan vaikeeta. Helpompaa olis ostaa osat valmiina (eli lähinnä tanssipädit) ja kasata joku kone, joka käynnistyessään käynnistäis pelin suoraan päälle.
Toisaalta taas tollasessa erillisessä "DDR-koneessa" ei ois välttämättä järkee ku saman asian ajais ihan kotikone, jos osatki ois kerta valmiina kaupasta ostetut, mutta kivahan sitä ois väsätä tangollinen DDR-klooni. (Ja kuten Blaze jo totes: jos vaan ylimäärästä tilaa löytys.)
Cornix kirjoitti:
Helpompaa olis ostaa osat valmiina
Epäilemättä, mutta missäs se hauskuus sitten on? ;) Mutta joo. Ymmärrän pointtisi.
Tuli muuten myöskin mieleeni, että Näppärän kytkentä ei sovellu tanssimatolle, koska se ei pysty tulkkaamaan kahta samaan aikaan pohjassa olevaa painiketta.
Mitä yleensä tarvitaan pajatson rakentamiseen??
Mitä suosittelette sen voittokolikkojen tiputtamiseen?
Eli miten ne vois tiputtaa tasan mitä on voittanut,ja millä tavalla?
Varmaankin pitäisi laittaa rahat omiin lokeroihin joista sitten avataan luukku sähkömoottorilla. Se, että miten ne laitettavat rahat saa menemään oikeaan lokeroon, on jo vähän kinkkisempi juttu. Laitas ideamylly pyörimään. ;)
Laitetaan pienimmät kolot ensin ja suurimmat loppuun, niin jokainen putoaa oikeaan koloon :) Rahat liikkumaan sinne vaikka liukuhihnalla, niin eivät vahingossa lennä ohi.
Kysympähän nyt mielenkiinnon vuoksi,aloittiko kukaan nyt tekemään pelikonetta?
EDIT: Itse kävin väsäämään pientä pajatsoo pahvilaatikosta,jos käy toimii niin teen sitten isomman
EDIT 2: Niin miten vois tehä silleesti kun se kolikko koskettaa johdon karvoja ja siitä menevä - menee servoon niin että se servo liikkuisi loppuun asti
No jos teet sillain, että siinä on kytkin ja kun kolikko osuu siihen se painuu alas, tietyn ajan kuluttua taas nousee taas jolloin servo lopettaa pyörimisen.
PS. kyllä ihmiset vastailee kun ne jaksaa
Joo mutta mitenkä sitten tehä niin että se kytkin nousis jonkin ajan päästä? :)
Jousella.
Jousella kyllä voisi mutta sehän vetäisi sen kytkimen heti takaisin?
Vai olisko joku parempi konsti kuin jousella?
Miten esim.http://www.saunalahti.fi/mikkolaa/pajatso/
Näyttäisi olevan muutama solenoidi. Eli laite jossa magneettikentän avulla voidaan liikutella eteen ja taakse metallikalikkaa.
Jousella pöh. Tee viivepiiri o/ Helppo nakki jos osaa hieman sähköhommia (ja jos viitsii googlettaa edes vähän KRHMMM). Suosittelen myös että teet tarkat suunnitelmat siitä mitä tulet rakentamaan milloinkin, helpottaa projektia ja saatat saada jotain oikeaa ja toimivaakin aikaan!
Eli millä tavalla ´kannattaisi tehdä se kolikkojen pidättely homman?
Teet viivepiirin, niin saat ajastettua sen, että sähkö kulkee aina tietyn ajan välein.
Mitenkä se viivepiiri tehhään?
EDIT: Eikö olisi muita keinoja tehä sellainen?
Eli kun raha koskettaa johdon päitä niin ja voitto on esim.40 cent niin se puottaa siitä kohasta sen 40 cent
Nitro Man kirjoitti:
Mitä suosittelette sen voittokolikkojen tiputtamiseen?
Eli miten ne vois tiputtaa tasan mitä on voittanut,ja millä tavalla?
Raha-automaatti yhdistyksen koneissa käytetään servomoottoreita tuohon käyttöön. Esim bebekillä taitaa olla vanhoja käytöstä poistettuja kaksi akselisia moottoreita vielä. Voitto kolikoiden laskenta sitten vaikka opto-haarukalla, ettei tule liikaa annettua.
Voimaahan siinä moottorissa on oltava. Kokeiles laittaa vaikka pahviputkeen vaikka 5 euron edestä 10 sentin kolikoita pötköksi ja saada sitä alinta siirrettyä viivottimella kun loput 4.90 painaa päälle putkesta. Ei niin helppoa kuin aluksi luulisi.
Nitro Man kirjoitti:
Jospa et viisastelisi
Niin olisiko vaikeaa lähteä tekemään sellaista,tai edes Led-näytöllä sellaista?
Sinun taidoillasi tuollaisen tekeminen on erittäin vaikeaa kyllä.
Jutuistasi paistaa koko ajan läpi se ettei sinulla ole osaamista edes hakukoneen käyttämiseksi, puhumattakaan elektroniikan edes perustaidoiksi laskettavista taidoista.
Osaatko mitoittaa vastuksen? Laskea simppeleitä transistorilaskuja? Ymmärrät virtalain merkityksen? Hajuakaan miten edes peruskomponentit toimivat?
Jos vastasit useampaan kuin yhteen kysymykseen ei, niin suosittelen matkaa kirjakauppaan ja jonkin elektroniikan perusteiden kirjan ostamista.
Suosittelisin erästä, mutta se on kallis ja en usko että englanninkielen taitosi riittää sen lukemiseen, saati kärsivällisyytesi.
Mutta niille jotka haluavat vilkaista kirjakauppaan eksyessään: The Art of electronics by Horowitz and Hill.
Käsittelee aikalailla perusteista prototyyppeihin, pasiivikomponenteista mikrosuorittimiin, jne.... Sivujakin mukava reilu tuhat.
Jonkun pajatson rakentaminen kolikko mekanismeineen vaatii jo osaamista ja siihen ei oikein riittä se peruskoulussa saatu surkea teknisen opetus.
Mutta jos halua opetella on oikeasti ja on edes vähän realismia alussa tavoitteiden asettamisessa, niin tervetuloa vain antoisan elämänmittaisen harrastuksen pariin.
tkarkkainen kirjoitti:
Ei ne mulla varsinaisesti poks sanonu. Ne vaan lakkas toimimasta. Sen huomasin kylläki ihan ekana ettei kannata pidellä siitä jalasta kiinni kun se polttaa.
Hah, selvästikkään et ole kokeillut bebekin epämääräisillä mistälie ledeillä ;) Ne penteleet sanoi ainakin komeasti POKS jos erehtyi kokeilemaan sellaisilla vanhoilla.
Mitenkäs voisi tehdä mekaanisen rahatiputus konstin tohon pajatsoon.
Löysin oheeseen olevan sivun:http://www.t2balli.de/index.php?option=com_zoom&Itemid=91&catid=21¨
Ja noissa tiputuksissa on jotkin hakaset mutta mistäs sitä voi tietää paljon se pudottaa
(mod. turhia viestejä poistettu, vastaamista ei tarvitse pyytää erikseen)
Ja hui, jos kahdessa tunnissa ei tule vastauksia, niin kyllä silloin aihe on jo lopullisesti unohdettu.
Maailmassa on sellaisiakin ihmisiä, joilla on muutakin tekemistä kuin roikkua Ohjelmointiputkassa 24/7
Ja tuota pudottamismekanismia on jo tässä käsitelty, jos et sattunut huomaamaan. Sehän nimittäin toimii niin, että kun kolikoita ei pidätellä, ne putoavat. Aiheesta puhuttiin jo sivun yläreunan tietämillä.
Eikö kukaan tiedä miten saattaisi toi toimia?
Toi mekaninen voiton tiputtaja
http://www.t2balli.de/index.php?option=com_zoom&Itemid=91&catid=25
Edit: Tuossakin on jonkinlainen hakanen mutta mistä tietää miten paljon se tiputtaa
Nitro Man kirjoitti:
Tuossakin on jonkinlainen hakanen mutta mistä tietää miten paljon se tiputtaa
Siinä on varmaankin se ajastin... Tyyliin; jos pitää yksi kolikko tiputtaa, pidä auki 0.1s. Jos kolme, 0.3s. (ajat ei pidä paikkaansa)
Minkälainen ajastin
Toi koko systeemi on mekaniikkaa vai?
Itse tekisin ehkä tuon voittosysteemin pistämällä rahat putkeen ja sieltä työntäisin esim. solenoidilla kolikot yksitellen ulos. Näin olisi helppoa ja luotettavaa laskea kolikot.
Kuva ideasta: http://www.abo.fi/~trahkila/files/kolikko.png
Sanoin mekaanisesti,mutta keksin jo oman että kiitos nyt kummiskin ideoistanne!
Mutta tosiaankin jos aloitit tai on tekeillä tai on valmis.Voi jatkaa keskustelua täällä
Kerropa vielä se oma ideasi, niin pääsevät muutkin nauttimaan siitä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.