Miten Tablen saa samalle riville rinnakkain?
Aina kun teen kaksi tablea, niin se toinen menee seuraavalle
riville.
Teen näin sen
<TABLE width="160" id="pohja3" > <tr> <td id="valbanner" valign="top"> Valikko </tr> <td id="navipohja" valign="top"> gfd <td width="644"> </td> </table> <TABLE width="160" id="pohja3" > <tr> <td id="valbanner" valign="top"> Valikko </tr> <tr> <td id="navipohja" valign="top"> gfd <td width="644"> </tr> </table>
Toinen asia oli, että minkä takia layotin ja yla seka ala reunan väliin tulee 2px väli?
Kuten tässä.
http://img45.imageshack.us/img45/7361/lool2xy.
Laitat ne ison tablen vierekkäisiin soluihin.
<table><tr><td>{table1}</td><td>{table2}</td></
Jos sivun asettelua teet, niin älä käytä tableja vaan tee CSS:llä se, mikä tekemistä tarvitsee, ja jätä loput luonnolliseen muottiin.
Hmm...Itse kyllä käytän tässä css:ää, mutta en tiedä miten voin sillä tehdä pohjan ilman, että käytän tableja..
Voisisitko näyttää pienen esimerkin?
Id on uniikki tunniste, sulla on se kahteen kertaan tossa sivulla. Käytä luokka-attribuuttia (class).
Vierekkäin ne saat css-määritteellä float
<table style="float: right;"> jne...
joo siis eli tableja kummiskin tarvitaan...
lainaus:
Jos sivun asettelua teet, niin älä käytä tableja vaan tee CSS:llä se, mikä tekemistä tarvitsee, ja jätä loput luonnolliseen muottiin.
Ymmärsin tosta, että ne voi tehä miltein kokonaan CSS:llä
En meinaan saanut jostain ihmeen syystä luultavasti taidon puuteesta noita tableja vierekkäin :D.
------------------------------------------------------------
Sain alareunan takasin alas...Kiitos siitä marginaalin :D
Edit1:
Nyt sain ne samalle riville css stylen avulla, mutta nyt alareuna tulee myös samalle riville :D mitä teen jälp...
Ei niitä tableja kylläkään tarvita, vaan on paljon helpompi/selkeämpi käyttää divia, joka on sitten muotoiltu oikeanlaiseksi CSS:llä
Joo olet tehnyt nyt tällä tablella jo aikas pitkälle, mutta
kokoajan tulee vaan uusia ongelmia...Löytyisikö ketään henkilö, joka osaa opettaa muo ainakun tarvitsen apua, ettei tarvitse kokoajan kirjoittaa tänne... Eli laita Messenger osoteesi tai irc nick:si tai mikä hyvänsä millä saan yhteyden sinuun (siis jos olet kiinostunut auttamaan minua).
Joo et, tieätääkö kukaan mistä löytyisi täydellinen sivupohjan teko opas. Eli siis siihen tulee just kaikki vailkot ja nää? Näkisin sen avulla miten sivut saadaan tehtyä hyvin. Sivupohjan teossa tulisi käyttää css:ää kuten jos tossa aikaisemmin suosittelitte.
Miten css:llä saa keskitettyä keselle?
HTML:ähän se onnistuu <center></center> tagilla..
Ympäröivälle elementille text-align: center ja itse keskitettävälle elementille margin: 0 auto.
Tästä osoitteesta ei löydy mitään suoraan lähdekoodista kopioitavaa sivupohjaa, mutta siellä on paljon tietoa esim. näistä asioista (muutamia mainitakseni):
-HTML
-XHTML
-CSS
-XML(Ja siihen liittyvät jutut)
-Browser Scripting (JavaScript, VBScript, HTML DOM, ym.)
-Server Scrpting (SQL, ASP, ADO, PHP)
-Multimediaa
-Ohjeita nettisivujen tekoon
Suosittelen, jos ei englanti tuota vaikeuksia
Dekooderi antoikin näköjään jo juuri oikean osoitteen. CSS:llä voi ja "pitää" tehdä sivun asettelu (vaikkei Putkassa ole ainakaan vielä tehty), ja taulukoita kuuluu käyttää vain silloin, kun tiedon todella kuuluu olla taulukossa.
Olga kirjoitti:
Ympäröivälle elementille text-align: center ja itse keskitettävälle elementille margin: 0 auto.
Joo testasin itse tuota noin, mutta ongelma on siinä,että IE on näköjään niin kakka, ettei tue tätä vaan jättää objectit reunaan. Firefox:lla taas toimii kuin unelma.
Jotkut urlit vaan oppii muistamaan ulkoa: http://pp.kpnet.fi/blaze/codefaq/#horcentering
IE:n kanssa nämä ongelmat vain jatkuu.. Eli IE:llä sivuni näkyy,että ne olisivat aivan sekaisin. Firefox taas näyttää, että sivut ovat hyvin kasassa. Mikä nyt avuksi en kai joudu aloittamaan alusta?:(
Edit1: OLen kokeilut tätä koodia ennekin, mutta ei tämä toimi ainakaan minun IE:ssäni...Luultavasti olen sählännyt jotain ihan omaani, ettei se liikuta sitä keskelle.
.keskitetty { margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; /* huijataan IE keskittämään elementti */ } .keskitetty>* { text-align: left; /* kumotaan huijauksen vaikutus oikein toimiville selaimille */ }
Edit2: Nonii nyt sain sen keskelle kuin laitoin sen näin.
body { margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; } body>* { text-align: left; }
......mutta sivu on yhä sekaisin
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.