Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VBA: Darts-laskuriin katkot

jideko [10.02.2006 18:42:07]

#

Olen tekemässä visual basicilla dartspeliin tuloslaskentaa ja tilastoja.
Nyt haluaisin saada ohjelman näyttämään edullisimman katkomahdollisuuden. Eli siis miten pääsee nollille helpoiten.
Esim. Jos pisteitä on jäljellä 152, niin kun heittää T20, T20, D16, niin pääsee nollille.
Nyt katkotaulukko on exelissä, kaikki pistetilanteet omassa solussa.
Miten nytten saisin ohjelman etsimään oikean katkon jäljellä olevien pisteiden mukaan?
Vai kannattaako tuo katkotaulukko kirjotella ihan vain eri caseihin?

Antti Laaksonen [10.02.2006 22:39:09]

#

Voisitko hieman selventää pelin sääntöjä? Ilmeisesti T tarkoittaa kerrointa kolme ja D kerrointa kaksi. Mitä kaikkia pisteitä yhdellä heitolla voi saada? Haetaanko sellaista heittosarjaa, jossa heittojen määrä on pienin? Mitä tehdään, jos yhtä hyviä heittosarjoja on useita?

jideko [10.02.2006 23:02:34]

#

Juusp, siis ihan normaalia dartsia. Eli heitellään tikkoja tauluun jossa on 20 sektoria ja jokaisessa sektorissa myös tupla ja tripla osat. taulun keskellä häränsilmä ja ulkopiha.
Aluksi pisteitä 501 ja ne pitäisi saada pois. Yhdellä vuorolla heitetään kolme tikkaa. Peli pitää saada päättymään tuplaan.
Noissa katkaisutaulukoissa heitot on ilmoitettu esim t20= tripla 20, D=tupla, ja B häränsilmä.

Siis en ole mitään peliä väsäämässä. Vain tulos/tilastointi ohjelmaa.

tarkemmin ajateltuna näillä tiedoilla ei tee mun onglemassa yhtään mitään.
Eli yleistetään ongelmaa. Haluaisin etsiä tiedostosta rivin joka alkaa halutulla numerolla ja tulostaa tuon rivin labelissa.
En tiedä kannattaisiko rivit järjestää exceliin vai johonkin muuhun tiedostoon. Naputtelin jo muutaman ensimmäisen rivin select caseen mutta mietin että ei taida olla kätevin keino.

Ja laitetaan tähän nytten toinenkin onglema. Eli miten saan kirjotettua tietoja exceliin. Yritin etsiskellä, mutta kaikki oli niin hajanaisia vinkkejä.

setä [11.02.2006 08:44:59]

#

Onko taulukossa kaikki pistemäärät esim. 1...1000. Jos on, tekisin itse niin, että syötän talukon Random tiedostoon, jossa tietueen indeksi = ko. pistemäärä. Pistemäärä säädetään sitten TextBoxiin ja sen mukaan haetaan tiedostosta vastaava tietue ja näytetään labelissa.

jideko [11.02.2006 11:15:41]

#

No sehän tuossa onkin, kun tiedostoon on listattu katkot pisteillä 40-170. 170 on suurin mahdollinen pistemäärä jonka voi saada kolmella tikalla heittäen viimeisen tuplaan. Ja alle 40 jokainen osaa päätellä itse.
Kannattaisiko tiedoston alkuun lisätä 39 tyhjää riviä?

setä [11.02.2006 11:42:49]

#

Laske pisteet kaavalla ID + 39, Jossa ID on tietueen indeksi. Viimeinen tietue on siis ID = 131 ja vastaavat pisteet 131 + 39 = 170.

jideko [11.02.2006 17:37:28]

#

no niinpä tietysti.
Sen verta aloittelija näissä touhuissa että aina etsin ratkaisua jotenkin vaikeesti.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta