Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Keskusyksikköön LCD-näyttö

Cc [30.01.2006 16:05:23]

#

Niin tuli vain mieleen että mistä saisi ostettua (suomesta) näitä muutaman rivin lcd-näyttöjä joita voisi ohjelmoida ja liittää tuohon koneeseen näyttämään esim. koneen lämpötilat ja esim. tuulettimien nopeudet?

Millä kielellä näitä voi ohjelmoida?
Onko kovinkin kalliita?
onko joku tehnyt vastaavaa projektia, jos on niin saisinko neuvoja?

kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.

Meitsi [30.01.2006 16:20:18]

#

Näyttöjä saa luullakseni ainakin bebekistä. Ohjelmoida voi millä tahansa kielellä, jolla pystyy jotenkin käsittelemään lpt porttia (yleensä näytöt kait menee tähän kiinni, mutta miksei usb:henkin voisi näyttöä rakentaa), esim VB, .net-kielet, C/C++, ASM yms. yms. Valmiitakin ohjelmia tottakai löytyy. Netistä löytyy ohjeita suomeksikin.

sooda [31.01.2006 11:31:23]

#

Kah, joku muunkin tykkää säätää. Itse tein muropaketin artikkelin pohjalta itsekin (osborne-tarra on läppä, ei kuulu tuohon alunperin :), en kyllä tiedä mistä näyttö tuli, pitää kysyä koulun teknisen maikalta jos se muistais, mutta tuolla muropaketissakin muistaakseni kerrotaan mistä niitä saisi. Ohjelmoida tota voi aika helposti, itte koodasin huviks oman softan sen ohjaamiseen, voin antaa apua joskus jos tarttet, mutta googlekin kertoo. Valmiitaki softia löytyy n+1 kappaletta. Maksoi muistaakseni jotain kolmisenkymmentä euroa...

KemXy [31.01.2006 12:02:12]

#

Pistematriisinäyttöjä saa yleensä useimmista elektroniikkakaupoista (esim. SP-elektroniikka). Hinta riippuu suoraan näytön koosta, suunnilleen välillä 6 - 40 e.

Jos ei halua tai viitsi miettiä ja ohjelmoida itse kaikkea, voi katsoa netistä liitänän kytkentäkaaviot ja ladata sopivan valmiin ohjelman, joka osaa ohjata näyttöäsi. Itselläni toimi ainakin LCD Smartie niminen ohjelma (http://lcdsmartie.sourceforge.net)

Joskus aikaa sitten käytin omissa kokeiluissani vanhasta faksipuhelimesta purettua näyttöä. Kyseinen näyttö sattui perustumaan tuohon yleiseen HD44780-piiriin, joten ohjeita ja kaavioita löytyi runsaasti. Pinnijärjestyskin selvisi ihan datasheetin ja yleismittarin avulla.

tkarkkainen [31.01.2006 16:40:00]

#

Näyttöjä myyvistä kaupoista suosittelisin omien kokemuksieni pohjalta Sp-elektroniikkaa.

Bebekistä olen kuullut turhan monta huonoa kertomusta, joten en sieltä kyllä itse tilaisi. Cheapestmodsissa on myös kahdenlaista näyttöä, vihreällä ja sinisellä pohjalla.

Itselläni olisi aikomuksena tilata jonkin ajan päästä 4x20 merkin näyttö ja piiri, jolla homma hoituu USB:n kautta erittäin kivuttomasti. FTDI:n piirejä vain tuntuu olevan kovin harvoissa kaupoissa saatavilla.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta