Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Datanomi

Sivun loppuun

Vihru [28.01.2006 11:13:01]

#

Hei, osaako joku täältä sanoa, että jos tykkää tehä tietokoneella kaikenlaista, ohjelmistojen asennukset ym käyttiksen asennukset sujuu, niin onko se ammatti sillon datanomi? Siis että datanomiko sählää tietokoneiden kanssa?
Toivottavasti saan asiallisia vastauksia, en jaksanut vaan kysyä kauheen viisaasti. Kiitos!

Antti Laaksonen [28.01.2006 11:20:41]

#

Datanomi on tietojenkäsittelyn ammatillinen perustutkinto. Ei siis riitä, että tietää yhtä ja toista tietokoneista, vaan pitää myös käydä erillinen koulutus. Kukaan ei ole ammatiltaan datanomi, mutta tutkinto valmistaa erilaisiin tietotekniikkaan liittyviin ammatteihin.

ajv [28.01.2006 11:53:30]

#

Pointti oli vissiin, että olisiko oikea ammatinvalinta silloin datanomi(?) :)

Kyllä varmaan, mutta kannattaa tähdätä korkeammalle. Ei se helpparissa istuminen välttämättä pidemmän päälle niin kivaa ole.

Vihru [28.01.2006 12:18:58]

#

Juu, tarkoitin että mikä ammatti olisi sopiva, jos tykkää tehä tietokoneella kaikenlaista, lähinnä asennukset ym.

Tietysti koodauskin olisi kivaa. kun vaan opettelis.
joko nyt saa parempia vastauksia? =)

Kiitos!

juhaz [28.01.2006 12:42:37]

#

Datanomin paperit eivät takaa sitä, että pääsisit alalle töihin ja jos ohjelmointi kiinnostaa työnä niin ainakin useimmissa työministeriön sivuilla olevista työpaikka-ilmoituksissa vaaditaan, että on DI tai Tradenomi koulutukseltaan.

squid [28.01.2006 15:10:19]

#

Mutta eikös tuollainen "kaupallinen" koulutas anna myös hyvät edellytykset yritykselle?

Chiman [28.01.2006 15:17:41]

#

Rinnakkaisketju täällä: http://mureakuha.com/keskustelut/1?11188

Jyri [28.01.2006 22:03:46]

#

squid: Joo, kyllä datanomit opiskelee mm. yritys-englantia, kirjanpitoa yms.. Datanomi koulutus antaa hyvät avut oman yrityksen perustamiseen, tosin mitähän se yritys tekee, kun noita datanomeja on jo niin paljon? :-)

Kyllä Datanomit opiskelee myös ohjelmointia, ärsyttävää vaan, kun kaikista kielistä on vain perus-kurssi, niin ei koulun puolesta pääse pidemmälle missään kielessä.

Merri [29.01.2006 08:08:06]

#

Ai, ne opettaa jo ohjelmointia? Njoo, minä kävinkin aikanaan "vain" sen linjan, joka toimi testialustana tuleville pk-datanomeille. Ainakaan oma koulutukseni ei kyllä antanut riittävän vankkaa pohjaa yrityksen perustamiseen ja ohjelmointia ei tainnut olla ollenkaan; jos oli, sitä oli korkeintaan yksi ov koska en muista siitä mitään. Kaikkea muuta ATK-aiheista kyllä löytyi ja niistä tulikin napattua ihan hyvät numerot. Harmittavasti minulle jäi kouluttautumisesta niin huono maku, etten ole jatkokouluttanut itseäni "virallisesti", kaikella vapaa-ajalla kyllä opin kokoajan lisää kaikenlaista. Siitähän vain ei saa mitään todistusta.

Elikkä joo, datanomi on kyllä oikea suuntaus, mutta siitä pitää sitten keksiä miten jatkaa eteenpäin. Hmm, missäköhän sitä nyt olisi, jos en olisi menettänytkään nettiä ennen koulun päättymistä... meni puoli vuotta elämästä hukkaan kun ei ollut nettiä, ei mitään järkevää tekemistä... sitten tulikin armeija melkein heti perään kun sai netin takaisin. Tämä siis tuli mieleen siitä, että olisin voinut netistä silloin selvittää jatkomahdollisuuksia, mutta olin vuoden ajan sellaisessa henkisessä rääkissä, että on kestänyt todella pitkään toipua siitä.

jutti [29.01.2006 23:57:01]

#

En tunne datanomin työnkuvaa, ehkä se on just tollaista käyttisten asentamista ja tukipalvelua. Itse olen musiikinopettaja ja opetan jonkin verran myös tietsikkajuttuja sekä toimin atk-tukena. Ennen kaikkea minusta on hauska soveltaa tietokoneosaamistani omassa työssäni musiikin parissa. Koodaamistaitoja olen soveltanut muutamassa musiikkiin liittyvässä jutussa sekä koulun lukujärjestysjutuissa. Väsään paraikaa muutamaa veppikamerasovellusta sekä tietovisaohjelmaa sijaisille käytettäväksi.

Eli vaikka tykkään itse tehdä tietokoneella kaikenlaista, en haluaisi että työni keskittyisi tietokoneisiin. Mieluummin niin päin, että pystyn aina soveltamaan tietokonetta mihin tahansa asiaan työssäni, mikäli siitä on hyötyä.

kivimetalli [30.01.2006 22:20:20]

#

Tietojenkäsittelyn perustutkinto(Datanomi), niinkuin muutkin kaupalliset tutkinnot, ei varsinaisesti loista nippelitiedon määrällä kuten esimerkiksi lukion mallina on.

Kaupallisten koulutusalojen päällimmäisenä hyötynä on antaa ajattelumalli ja pohja tulevaan työpaikkaan siten, että työn aloittaminen ja soveltaminen onnistuu kepeämmin askelin.

Jos alalle aijot, niin suosittelen KEUDA:n tietojenkäsittelyn perustutkintoa.

HUOM! Datanomin paperit antavat erinomaiset jatko-opinto mahdollisuudet

rutkis [31.01.2006 10:59:12]

#

Datanomi-tutkinto on vissiin nykyään jo uudella nimikkeelle?

Mutta tradenomi/datanomi opiskelee perusteita vähän kaikesta höystettynä kaupallisella koulutuksella. Kyllä sillä koulutuksella vaikka ohjelmoijaksi/projektipäälliköksi pääsee kun itse opiskelee ja opettelee ohjelmointia koulun ulkopuolella oma-aloitteisesti.

Uran alkuaikoina palkka on kyllä heikompi kuin insinööritaustaisilla kolleegoilla jos molemmilla on työkokemus ympäripyöreä 0.

juhaz [31.01.2006 15:19:14]

#

Ei kyllä ole vielä vaihtunut mihinkään tuo nimitys? En ole edes kuullut, että sen pitäisi vaihtua... Olen yhä datanomi-opiskelija.

tkarkkainen [31.01.2006 16:50:43]

#

kivimetalli kirjoitti:

HUOM! Datanomin paperit antavat erinomaiset jatko-opinto mahdollisuudet

Riippuu mitä erinomaisuuteen vaaditaan. Ammattikorkeaan pääsee ilman muuta. Teoriassa nykyisin pääsee myös yliopistoihin pelkällä ammatillisella tutkinnolla, mutta ei taida olla ihan niin läpihuutojuttu. Eli jos DI:n paperit on mielessä niin ehkä parempi mennä lukioon. Tai sitten datanomilinjan jälkeen amk:hon ja sieltä teknilliseen yliopistoon jatkokouluttautumaan.

ristokor [31.01.2006 17:02:21]

#

Itse haluaisin vaikkapa avaruusluotaimien ohjelmien ohjelmoijaksi, mutta onko se todella sitä että istutaan päivät pitkät ja koodataan. Se on käsitykseni. Ja mistä pääsee semmoiseen kouluun. Lukioon olen nyt menossa ja sen jälkeen kuulin, että Oulun yliopistossa on joku atk-juttu, että opetellaan näitä. Mitä muita ohjelmoinnin ym. tietokoneiden käyttöammatteja on kuin ohjelmoija ja asentaja.

ajv [31.01.2006 17:47:46]

#

ristokor kirjoitti:

Mitä muita ohjelmoinnin ym. tietokoneiden käyttöammatteja on kuin ohjelmoija ja asentaja.

Automaatioinsinööri \o/

aWW [01.02.2006 09:30:32]

#

ristokor kirjoitti:

Itse haluaisin vaikkapa avaruusluotaimien ohjelmien ohjelmoijaksi

Sitten datanomi on todellakin väärä valinta, ammattikorkea olisi parempi

rutkis [01.02.2006 10:01:25]

#

AMK:ssa on aika vähän ohjelmointia. Riippuu toki koulusta, mutta ei juuri perusteita pidemmälle meneviä kursseja ole.

Pentti peruskooderilla on kyllä muitakin hommia kuin pelkkää ohjemointia. On kenties asiakkaan kanssa yhteydenpitoa, kaikenlaista suunnittelua, testausta ja tietenkin ohjelmointia.

aWW [01.02.2006 13:23:55]

#

rutkis kirjoitti:

Pentti peruskooderilla on kyllä muitakin hommia kuin pelkkää ohjemointia. On kenties asiakkaan kanssa yhteydenpitoa, kaikenlaista suunnittelua, testausta ja tietenkin ohjelmointia.

Vain jos on tekemisissä pienen projektin kanssa.

kivimetalli [01.02.2006 23:52:08]

#

ristokor kirjoitti:

Itse haluaisin vaikkapa avaruusluotaimien ohjelmien ohjelmoijaksi

Täytynee tehdä paljon työtä tuollaisten haaveiden eteen ;)

Noh.. Datanomi on ammattinimike tutkintonimike on tietojenkäsittelynperustutkinto samasta asiasta puhuvat.

kuten jo aijemminkin taisin vihjata, ei ole tärkeätä kuinka monta kieltä osaat, tai kuinka monta vakuumipakattua-funktiota muistat. Tärkeintä on orientoituminen ammattiin ja siihen ominaiseen ajattelumalliin. Tämän kaiketi ymmärtävät parhaiten ne jotka ovat koulunkäyntiänsä hyödyntämässä työelämän puitteissa.

Juuso [02.02.2006 01:50:12]

#

aWW kirjoitti:

ristokor kirjoitti:

Itse haluaisin vaikkapa avaruusluotaimien ohjelmien ohjelmoijaksi

Sitten datanomi on todellakin väärä valinta, ammattikorkea olisi parempi

Jos oikeasti haluaa haluaa ohjelmoimaan avaruusluotaimiin ohjelmia, kannattaa unohtaa datanomitutkinnot ja ammattikorkeat. Teknillisen korkeakoulun avaruustekniikan laboratorio tai vaikkapa Turun yliopiston avaruusfysiikan osasto ovat paikkoja joista kannattaa alkaa hakemaan oppejaan. Eli siis lukioon, pitkä matikka ja pitkä fysiikka jonka jälkeen vaikka teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan fysiikkaa/matematiikkaa/sähkötekniikkaa/tietotekniikkaa ja opiskelee oikein sinnikkäästi niin saattaa toive toteutua. Ehkä. Onnea valitsemallasi tiellä ;)

rutkis [02.02.2006 09:38:51]

#

aWW kirjoitti:

rutkis kirjoitti:

Pentti peruskooderilla on kyllä muitakin hommia kuin pelkkää ohjemointia. On kenties asiakkaan kanssa yhteydenpitoa, kaikenlaista suunnittelua, testausta ja tietenkin ohjelmointia.

Vain jos on tekemisissä pienen projektin kanssa.

Niinno... Riippuu paljon projektista ja missä kohtaa projektin elämänkaarta siihen osallistuu. Ihan vihreää ohjelmoijaa tosin harvemmin päästetään tekemään muuta kuin moduulisuunnittelua ja ohjelmointia.

ristokor [02.02.2006 21:44:43]

#

aWW kirjoitti:

ristokor kirjoitti:

Itse haluaisin vaikkapa avaruusluotaimien ohjelmien ohjelmoijaksi

Sitten datanomi on todellakin väärä valinta, ammattikorkea olisi parempi

En kyllä datanomiksi aikonutkaan, vaan valitsen yhteishaussa lukion.

aWW [03.02.2006 09:09:53]

#

Hyvä valinta


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta