Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Boottaus USB-tikulta

Minä [17.01.2006 13:24:08]

#

Terve!

Nyt on ongelmia kerrakseen. Kaverin kannettavasta vehkeestä meni CD-asema sököksi ja nyt kuitenkin uusin suse kiinnostaa. Kun tilanne on tämä, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää käsittääkseni (?) asennus netinstallerin kautta ja sen boottaus flash-muistilta. Lisäongelman mukaantuo se, että kannettavassa ei myöskään ole levyke-asemaa......

Miten tuon netinstaller.iso tiedoston saa USB-tikulle boottaavaan muotoon? Paketin itsessäänhän voi purkaa, mutta kuinka saan tikun boottisektorin kirjoitettua uudestaan susen levylle sopivaksi?

Kokeilin MagicISO ohjelmaa joka osasi exportata susen levyltä boottisektorin .bif tiedostoksi talteen, mutta mitäs nyt?

Kokeilkaapas nyt ymmärtää ja auttaa hädässä olevaa! Joka tapauksessa google on kokeillut auttaa, mutta en ainakaan itse ole toimivia ohjeita/selväkielisiä ohjeita ole löytänyt.

exAtuu [17.01.2006 15:07:15]

#

Heh, Linuxillahan tuo onnistuisi helposti dd:llä:

dd if=paketti.iso of=/dev/sda

Tiedä sitten Windowsista.. >_>

Metabolix [17.01.2006 18:58:44]

#

... ja Windowsille on Cygwin :)

Minä [18.01.2006 22:56:35]

#

MasaVistan ohjeella taipui kivasti ja iso meni ja paineli tikulle. Hieno homma itsessään!

Ongelma on vain siinä, ettei boottausta tapahdu, vaan Grub latautuu niin kuin ennenkin.. Biosi on säädetty oikein, sillä olen saanut sen jossain vaiheessa boottaamaan jotain hämärää ainesta muistaakseni Puppylinux ;)

Btw, tikku ei ole vieläkään ns. bootable vaikka iso sinne kirjoitettiinkin. Mitäs nyt?

Metabolix [18.01.2006 23:09:49]

#

En tosiaan tiedä USB-tikkujen tai bootti-CD:n sielunelämästä, mutta heitänpä nyt arvauksena, että boottiloaderin voisi asentaa :)

Minä [19.01.2006 11:32:46]

#

Metabolix kirjoitti:

En tosiaan tiedä USB-tikkujen tai bootti-CD:n sielunelämästä, mutta heitänpä nyt arvauksena, että boottiloaderin voisi asentaa :)

No sitten ollaan Metabolix samalla viivalla :) Kokeilin asennella grubbia tikulle suoraan, mutta herjasi jotain että ei ole "sopiva tiedostoformaatti tjsp". Se oli Fattina silloin. Nyt kun laitto ison sinne sisään, niin se on kirjoitus-suojatussa tilassa eikä sinne pääse ronkkimaan.. :o

NanoSoft [19.01.2006 15:55:22]

#

Kannattais laittaa biossista ensisijaiseksi käynnistyskohteeksti usb jos vaan voi

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta