Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Suse windows koneeseeen

Sivun loppuun

zorm [06.01.2006 21:25:04]

#

Hei.
Minulla on suunnitelmissa ostaa uusi kiintolevy ja asentaa siihen Suse linux. Minulla on entisellä kiintolevyllä asennettuna win xp jonka rinnalle suse pitäisi asentaa.
Minulla olisi kysyttävää tuota suunnitelmaa varten:
1. Kiintolevyn asennuksesta koneeseen: Miten ja mistä tuo kiintolevy pitäisi koneeseen asentaa? (Minulla ei ole kokemusta rautatason koneilusta. :( )
2. Kun asennan susea; tunnistaako susen asennusohjelma automaattisesti että windows on asennettu sille vanhalle kiintolevylle ja asettaa tyhjän kiintolevyn oletukseksi asennuksessa?

TeeVee [06.01.2006 22:21:58]

#

2. Ei, saat osiointivaiheessa valita minkä kiintolevyn osioit. SUSE varmasti ehdottaa, että laitat mbr:n Grubin, mutta suosittelisin sinua laittamaan primary-kiintolevyksi linux-koviksen ja slave:ksi winukka-koviksen.


Muista varmuuskopioida koodauksesi!! Ei tule suru puseroon jos tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta :]]

Merri [06.01.2006 22:32:01]

#

Kannattaa olla sitten varovainen kovalevyn lisäämisen ja poiston kanssa tulevaisuudessa: itselläni Susen boottiohjelma onnistuneesti sekoitti kovalevyt niin pahasti poistettuani yhden levyn, että Windows oli pakko asentaa uudelleen (mbr:n uudelleenkirjoittaminen ei auttanut) enkä jaksanut edes nähdä vaivaa korjata Linuxin partitioita. Linuxittomassa koneessa vastaavan tekeminen ei ole aiheuttanut samanlaista häslinkiä.

Huomautuksena vielä, että kaikkia tietoja en siis menettänyt, vain käynnistyssektori meni aivan sekaisin ja senkään korjaamisen jälkeen eivät käyttöjärjestelmät osanneet käynnistyä.

Blaze [07.01.2006 02:32:08]

#

Lord Nikon kirjoitti:

1. Kiintolevyn asennuksesta koneeseen: Miten ja mistä tuo kiintolevy pitäisi koneeseen asentaa? (Minulla ei ole kokemusta rautatason koneilusta. :( )

Jumpperi (se pieni muovipalikka siellä takana, joka yhistää niitä tinnejä) levystä oikeaan asentoon (master/slave), koppa auki, levy ruuveilla kiinni, IDE- ja virtakaapelit kiinni (älä huoli, niitä ei saa kytkettyä väärin), koppa kiinni ja kone käyntiin.

zorm [07.01.2006 13:26:42]

#

ok. Jos tuossa on se vaara että kiintolevyt voisivat seota niin pakkohan minun on ottaa varmuuskopiot. Kone nimittäin sisältää myös vanhempien tiedostot ja ne ei varmasti tykkää jos niiden työjutut ja digikuvat saattaisivat kadota ja winukka tulla käynnistyskelvottomaksi (Se olisi minun tuomiopäiväni).
Pitänee tässä vielä soittaa kysymään niiltä tyypeiltä joilta ostettiin tämä winukka kone...
Kiitos kaikille tiedoista!

p.s Blaze, sinä selvitit tuon kiintolevyn lisäyksen todella hyvin!

Juice [07.01.2006 14:01:19]

#

Paitsi nykyään harvemmin tuota jumpperisäätöä tarvitsee tehdä, kun se on yleensä "cable select" tjsp., eli se määräytyy sen mukaan, kummassa liittimessä(master/slave) levy on.

Merri [07.01.2006 22:42:28]

#

"Cable select" on ollut olemassa jo ties kuinka pitkään, joten se ei ole mikään "nykyään" -juttu :) Itselläni ainakin on pakko asettaa master/slave -asetukset kohdalleen, koska en voi asettaa kaapelin mukaan kovalevyjä (tai siis on laiskuutta alkaa siirtämään kovalevyjä paikasta toiseen kaapelin takia). Ja toki optinen asema on vielä oma juttunsa, se on parempi aina pitää slavena.

Yleistietoa tietämättömille: kaapelivalinta sujuu niin, että kaapelin päässä olevasta kovalevystä tulee master ja keskivaiheilla olevasta slave.

Yleiskysymys tietäville: muistaakos kukaan mikä asetus uusissa kovalevyissä on? Minulla kun on muistikuva, että oletuksena uusissa levyissä on master. Tosin voihan tuo vaihdella valmistajakohtaisesti.

panttu [07.01.2006 22:55:07]

#

Blaze kirjoitti:

Lord Nikon kirjoitti:

1. Kiintolevyn asennuksesta koneeseen: Miten ja mistä tuo kiintolevy pitäisi koneeseen asentaa? (Minulla ei ole kokemusta rautatason koneilusta. :( )

Jumpperi (se pieni muovipalikka siellä takana, joka yhistää niitä tinnejä) levystä oikeaan asentoon (master/slave), koppa auki, levy ruuveilla kiinni, IDE- ja virtakaapelit kiinni (älä huoli, niitä ei saa kytkettyä väärin), koppa kiinni ja kone käyntiin.

IDE kaapelin saa laitettua väärinpäin kiinni, mutta siitä mitään vaaraa kuitenkaan laitteistolle synny. Ainut vaan, että laitteisto ei tunnista kyseistä levyä, joka sitten korjautuu, kun laittaa kaapelin oikeinpäin takaisin.

Metabolix [07.01.2006 23:17:53]

#

panttu: Yleensä IDE-kaapeliakaan ei (nykyään) saa väärinpäin. Toisinaan siitä puuttuu nasta (ts. reikä) yhdestä kohti, ja lähes poikkeuksetta siinä on yhdellä puolella uloke ja vastakappaleessa (kovon puolella) lovi muovireunassa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta