Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: Graafinen ohjelmointi Linuxilla

Baglair [05.01.2006 20:53:49]

#

Haluaisin kokeilla graafista ohjelmointia Linuxilla. Käyttöjärjestelmäni on Fedora Core 4. Miten pääsisin alkuun?

Heikki [05.01.2006 21:11:05]

#

Jos haluat tehdä pelejä, SDL on varmasti paras vaihtoehto (putkan opasalueella opas).

Ikkunoituja ohjelmia varten taas suosittelen wxWidgetsiä.

Molemmilla tehdyt ohjelmat kääntyvät myös mm. Windowssille ja Macille.

Metabolix [05.01.2006 21:21:33]

#

Koskaan kukaan ei tarjoa kysyjille Windowsiin WinAPIa tai Linuxiin Xlibiä, GTK:ta tai Qt:tä. Miksi?

Edellä mainitut tuottavat googlesta tutoriaaleja jonkin verran, mutta myönnettäköön, että Xlib on harvinaisen raaka tapa vääntää ohjelmia :) Siis ehkä jopa pahempi kuin WinAPI Windowsissa, kun dokumentaatiota tuntuu olevan heikommin.

TeeVee [05.01.2006 21:29:36]

#

Metabolix kirjoitti:

Koskaan kukaan ei tarjoa kysyjille Windowsiin WinAPIa tai Linuxiin Xlibiä, GTK:ta tai Qt:tä. Miksi?

Edellä mainitut tuottavat googlesta tutoriaaleja jonkin verran, mutta myönnettäköön, että Xlib on harvinaisen raaka tapa vääntää ohjelmia :) Siis ehkä jopa pahempi kuin WinAPI Windowsissa, kun dokumentaatiota tuntuu olevan heikommin.

Henk koht en pidä WinAPI:a kovinkaan selkeänä (todennäköisesti siksi, koska en ymmärrä siitä mitään ja mielestäni se ei ole selkeä). En koskaan suosittelisi sitä. Hyvä nyrkkisääntö rajapintoja opetellessa on opetella sellainen rajapinta, johon on hyvä dokumentaatio ja laaja mieluiten. Esimerkiksi GTK:n tutoriaali on erittäin hyvä, itse olen hieman katsellut sitä ja harkinnut raakaa GTK:ta aloittaa opetella, koska tämä peliohjelmointi ei aivan sovi minulle ja kärsivällisyydelleni. WxWidgets on erittäin suosittu ja suositeltava minunkin mielestä. Ei ole pelkkää graafista rajapintaohjelmointia vaan paljon enemmän!

Qt, ei ole hajuakaan mikä se on (no tiedän että se on vastaava kuin GTK, mutta ei hajuakaan ohjelman ulkoasusta). Onko muuten wxWidgets yhtä event-pohjainen kuin GTK?

EDIT: Jäipäs nakertamaan tuo Qt niin paljon, että otin selvää asiasta, nyt tiedän jo paljon enemmän ^^

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta