Varmaan on sata kertaa jo kysytty, mutta en löytäny aivan tarvittavaa vastausta eli minulla on lomake jossa on pelkästään yksi pudotusvalikko, jonka avulla voi tehdä hakuja tietokannasta. Tämä toimii, mutta pitäisi saada siitä sellainen, että käyttäjä voi valita usemman vaihtoehdon eli tällä multiplella. Lomakkeen puolelle osaan muutokset tehdä, mutta miten sen jälkeen, kun valinnat on tehty ja hae-nappia painettu? Miten tämä haku käsitellään? Kiitosh etukäteen.
$_POST["monivalinta"] palautuu array-muuttujana, jos sen ominaisuutena on monivalinta.
Eli valinnat löytyvät järjestyksessä $_POST["monivalinta"][0], $_POST["monivalinta"][1] , ... , $_POST["monivalinta"][x].
katsoppa onko tästä apua: http://www.kasetti.info/koodivinkit.php?koodi=18
Kiitoksia avuista tähän mennessä. Sain tuon kasetin koodin toimimaan. Tarvitsisin vielä silti vähän apuja eli minulla on tietokannassa taulu, jossa on sarakkeet Etunimi, Sukunimi, Ikä ja Henkilötunnus. Ja sitten monivalinta-dropdownissa pitkä lista sukunimiä, joista voi(tai siis vielä tässä tapauksessa tulisi voida) valita yhden tai useamman ja sitten haetaan sieltä kannasta kaikki henkilöt joiden sukunimi täsmää hakuun ja tulokset ilmoitetaan riveittäin
1. Etunimi Sukunimi Ikä Hlötunnus
2. Etunimi Sukunimi Ikä Hlötunnus
3. jne.....
Eli miten tuon saa onnistumaan? Kiitoksia taas.....
Toivottavasti en pahasti ammu itseäni jalkaan, mutta kysely voisi rakentua jotenkin näin:
$query = "SELECT * FROM table"; //otetaan ensimmäinen sukunimi taulukosta $query .= " WHERE sukunimi = '.$_POST['sukunimi'][0]."' "; //haetaan loput sukunimet for($i=1; i$<count($POST['sukunimi']); $i++) { $query .= "OR sukunimi = '" $_POST['sukunimi'][$i]."' "; }
Tuohon vielä lisätään tarkistukset, että ko. taulukkoarvot ovat olemassa.
Sain toimimaan eli suurkiitokset!
Moro taas.
Eli nyt olisi tarkoitus laajentaa tuota hakua. Olen lisännyt tietokantaan kentän Kaupunki ja hakulomakkeeseen checkboxit, joiden nimiksi tulee kaupunki[]. Haun pitäisi toimia niin että mikäli pelkästään edellisissä viesteissä mainitusta monivalintadropdownista valitaan sukunimi(ä), niin hakuun sopivat henkilöt näytetään, jonka siis olen saanut toimimaan. Ja nyt siis jos vielä lisäksi valitaan yksi tai useampi checkbox(kaupunki), niin kannasta haetaan henkilöt, joihin joku valituista checkboxeista liittyy.
Olen kokeillut ja testaillut ohjelmointiputkasta löytyviä koodeja, mutta en ole saanut toimimaan. Käsitelläänkö valittuja arvoja samalla tavalla kuin tuon dropdownin kanssa? Jollakin viisaammalla on varmaan antaa jotain tipsejä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.