Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Projekti: Sisartuli

Sivun loppuun

FearMTC [30.12.2005 01:40:15]

#

Tällaista projektia olisi luultavasti tiedossa:

http://suomipelit.com/index.php?c­=keskusteluviestit&id=7104&s=-1

Jos kiinnostuneita täältäkin löytyy, niin eikun mukaan vaan. Voisin melkein jopa koettaa tuonne projekti-alueelle tämän sörkkiä :)

KimmoKM [30.12.2005 04:48:23]

#

Eihän tämä ole taas näitä "No niin, keksin jonkin peli-idean, jonka *TE* voitte toteuttaa. o/"-juttuja?

Suosittelisin vähintään tekemään pelin johonkin vaiheeseen niin, että sitä on mukavampi jatkaa - täten "todistetaan" myös se, että haluaa vaivautua itse projektina eteen.

lainaus:

Aikahaarukka valmistumisen suhteen liikkunee jossain kahden vuoden hujakoilla.

Kuka jaksaa olla projektissa mukana näin kauan ilman palkkaa?

Suosittelen tekemään niin, että tee projekti johonkin vaiheeseen asti, julkaise jonkun vapaan lisenssin alaisuudessa ja jos se on jo "ihan hyvä" niin joku voi ollakkin kiinnostunut parantamaan sitä (esim. joku kaipaa parempia grafiikoita, hän tekee sellaiset itse ja sitten todennäköisesti/saattaa lähettää ne sinulle tms.).

Metabolix [30.12.2005 04:55:32]

#

Luulenpa, että voisi edelleen olla hyvä esitellä edes jotakin aiempia tuotoksia, ennen kuin alkaa koota taas tiimiä. Siis edes jotakin pientä. Vaan mikäli oikein muistan, niitä ei viimeksikään löytynyt.

Mutta kun tuon edellisen ketjun on lukenut, niin tietääkin, että tänne on melkoisen turha vastata, jos ei aio projektiin mukaan. Eiköhän kaikki tarvittava paha ole sanottu jo viime kerralla.

Periaatteessa voisin tulla projektiin mukaan, kunhan siinä näkyisi liikkeelle lähtemisen merkkejä. Mielellään siis muutakin kuin kaverin tekemän 3D-moottorin screenshotteja. En kuitenkaan rupea alusta asti tuota tekemään, kun on vähän muutakin menossa.

Lebe80 [30.12.2005 10:57:46]

#

KimmoKM kirjoitti:

Kuka jaksaa olla projektissa mukana näin kauan ilman palkkaa?

Palkkaa!?
Hitto kun tullaan 2000-luvulle niin kaikki amatöörikoodarit ruinaa palkkaa heti. Itse tiedän koodareita (jotka nykyään on jo tosin töissä), jotka ovat koko ikänsä tehneet ilmaiseksi pelejä ja ohjelmia ihan kokemuksen ja siitä itselleen ja toisilleen suoman ilon takia. Itsekin tein nuorena poikana pelejä vain ja ainoastaan koodaamisen ilosta.

Minne on hävinnyt vanha peliscene-kulttuuri jolloin koodattiin hauskoja minipelejä yms. ilmaiseksi? Nyky nuorilla tainnut nousta pissi päähän, kun isot pelitalot nykivät isojakin voittoja peleillään.

Kaikki luulevat olevansa niin arvokkaita, että voivat vaatia kovaakin palkkaa harrastelija projektista vaikkei omat taidot olisikaan niin kovin vahvat. Itseasiassa pelin idea lopahtaa samalla hetkellä kun otetaan rahaa siihen mukaan. Silloin vaatimustasokin kasvaa samalla. Tässä olisi oiva tarjous kaikille suht'kokemattomille koodareille kokeilla tosissaan tiimityöskentelyä suunnitelmien mukaan. Itse pidän juuri tuollaisista ilmaisista peleistä, jolloin pelaajien, tekijöiden yms. ei tarvitse pelata rahalla.

Esim. itse en ole koskaan koodannut muiden kanssa, mikä kyllä heijastuu nyt työelämässä. Jotenkin on aina ollut selkeämpää suunnitella kaikki itse, ja nyt hieman isommissa jutuissa työn määrä on välillä liiankin suuri yhdelle ihmiselle.

FearMTC [30.12.2005 12:04:55]

#

Itse ajattelin suunnitella pelin toimivaa puolta yhdessä esimerkiksi juuri Leben kanssa. Lisäksi teen peliin varmasti valtaosan grafiikoista. Jos lisää graafikoita ei tule mukaan, niin luultavasti kaiken. Jos tahdotte jotain esimerkkejä "taidoistani", niin täältä pesee:

http://personal.inet.fi/koti/fear/shots/006.jpg
http://personal.inet.fi/koti/fear/screen01.jpg
http://personal.inet.fi/koti/fear/menubg.jpg
http://personal.inet.fi/koti/fear/Eapandhara3.gif

Jos ei ole taitoa tarpeeksi, että huvittaisi lähteä mukaan, niin tyhjää minulle siitä kitisette. En minä voi teidän tilannettanne mitenkään auttaa.

Muistuttaisin kuitenkin, että viimeksi kun tätä roolipeliä tehtiin, niin saatiin ihan pelattavakin kokonaisuus valmiiksi. Sitä en vain yksin jaksanut tehdä loppuun asti, koska hommaa oli grafiikka- ja kenttäpuolella niin äärettömästi, että sen yksin tekeminen olisi vienyt ikuisuuden. Lisäksi editorit olivat niin bugisia, koska niihin oli vain puolen vuoden mittaan lisäilty kaikkia ominaisuuksia. Koodi oli sekavaa ja sen läpikäynti olisi jälleen vienyt ikuisuuden.

Kuten tuolla keskustelussa sanoinkin, tämä tuotos olisi tarkoitus suunnitella ensin, ja toteuttaa sitten. Näin estämme bugien valtauksen ym. (kaikki projektisuunnittelua harrastaneet varmaan tietävätkin).

Ajattelin myös tehdä ainakin osan musiikeista, koska tykkään siitä hommasta.

Ja vielä kerran: älkää itkekö, ei ne asiat niin huonosti ole. Jos luulette olevanne kykeneviä mukaan, niin rohkeasti vain remmiin :)

PS: Ja vielä tuohon KimmoKM:n kommenttiin: En osaa koodata, se ei ole minun alaani. Jos ei osaa jotain, niin on parempi hommata joku, joka osaa, kuin alkaa itse räpeltämään jotain niillä umpirähmillä taidoillaan ja vittuuntua ikihyviksi. Lisäksi tätä peli-ideaa ei ole keksitty nyt, tai edes lähipäivien aikana. Idea on n. 4 vuotta vanha.

KimmoKM [30.12.2005 14:47:36]

#

Lebe80 kirjoitti:

KimmoKM kirjoitti:

Kuka jaksaa olla projektissa mukana näin kauan ilman palkkaa?

Palkkaa!?
Hitto kun tullaan 2000-luvulle niin kaikki amatöörikoodarit ruinaa palkkaa heti. Itse tiedän koodareita (jotka nykyään on jo tosin töissä), jotka ovat koko ikänsä tehneet ilmaiseksi pelejä ja ohjelmia ihan kokemuksen ja siitä itselleen ja toisilleen suoman ilon takia. Itsekin tein nuorena poikana pelejä vain ja ainoastaan koodaamisen ilosta.

Kaksi vuotta kestävä projekti vaatii jo jonkin verran sitoutumista, varsinkin kun näyttää olevan jonkin sortin aikataulu, ja /tällaista/ on minusta ilkeä vaatia onnettomalta koodaajaparalta ilman korvausta. Jos projektia tehdään taas ilman aikatauluja FreeSoftware-kehitysmallia käyttäen (koodaaja tekee siihen pääasiallisesti sitä mitä tahtoo/tarvitsee) niin sitten on eri asia.

Lebe80 [30.12.2005 15:38:27]

#

Eikös tässä juuri olla tekemässä pienempää roolipeliä, ja tuo aikataulu näyttäisi olevan aika ylimitoitettu siihen tarkotukseen, juuri sen takia, ettei tarvitse kylmä rinki hanurin ympärillä koodata.

FearMTC [30.12.2005 17:15:25]

#

Meillä sitä paitsi on jo koodaaja tässä. Tietysti, jos enemmän innokkaita on mukaan lähdössä, niin ei haittaa.

Grey [30.12.2005 19:55:10]

#

En yleensä puolusta ketään, mutta sanoisin kaksi vuotta olevan pikemminkin aivan liian paljon aikaa koodata. Ainakin jos todella jotain tekee. Asia joka on todistettu, kun satun tuntemaan yhden sellaisessa tiimissä olleen, joka teki pelejä, noh, päivävauhtia. Koodasivat täydellä teholla ja pian olikin moisilla peli.

Kyseistä tiimiä ei tosin enää ole, mutta koska kyseessä on jonkinlainen legenda, niin voipi olla että joku saattaa arvata mikä tiimi oli kyseessä. Vihjeeksi vielä että moinen taisi olla ihan suomalainen ;-)

-Grey-

Nitros [04.01.2006 17:45:06]

#

Fear oletkos ihan itse noin kuvien mukaiset pelit vääntänyt?
Kun epäilyttää vähän...

Niko [06.01.2006 00:26:32]

#

Nitros kirjoitti:

Fear oletkos ihan itse noin kuvien mukaiset pelit vääntänyt?
Kun epäilyttää vähän...

Sehän näytti noilla vaan grafiikkataitoja

"Jos lisää graafikoita ei tule mukaan, niin luultavasti kaiken. Jos tahdotte jotain esimerkkejä "taidoistani", niin täältä pesee: "


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta