Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Muu MultiMedia kirjasto

Sivun loppuun

Azure [27.12.2005 23:08:18]

#

Voisko joku ohjata mut opiskelee jotakin muuta multimedia kirjastoo kuin tuo SDL ku en mäkään aina jaksa ikuisuuksia tapalella sen tyhmien linkkeri ongelmien kanssa. Eli tartis samanlaista ja melkein yhtä hyvää multimedia kirjastoo kuin SDL:kin, jotakin sellaista millä voi ohjelmoida ikkunoita ja kuvia windows- käyttökärjestelmässä. Kieli on C++ ja Dev-CPP ohjelma.

Ajattelin tässä aluks sitä WinAPI:a, mutta en tiedä siitä?

Tzaeru [27.12.2005 23:15:43]

#

Olettaisin, että jos et saanut SDL:lää toimimaan, tuskin saat muitakaan. SDL nimittäin on suhteellisen helppo asentaa, Devilläkin saa oikein kätevästi ladattua valmiilla managerilla filut.

Mutta onhan niitä, mm. Directx (joka tosin on alustariippuvaista), Allegro jne...

Azure [28.12.2005 00:46:58]

#

Saako WinAPI:lla tehtyä hyviä ohjelmia (en ala peli ohjelmoijaksi) voiko sillä tehdä esim:Mozilla Firefoxin tai Explorerin tapaista ohjelmaa jos harjoittelee kovasti? =(

Metabolix [28.12.2005 01:38:26]

#

Nimenomaan juuri sellaisia. Minusta parhaiten WinAPIn opettelussa pääsee alkuun, kun ottaa auki jonkin valmiin pohjan (vaikkapa aloittamalla Dev-C++:n Windows Application -projektin) ja lukee siitä kommentoinnit läpi. Paljon yksinkertaisemmaksi asioita ei oikein voi tehdä; koodia tarvitaan konsoliohjelmiin verrattuna melko paljon, ennen kuin sitä voi testata.
http://www.winprog.org/tutorial/

Mazuli [28.12.2005 11:31:00]

#

Jos "hyötyohjelmia" aiot tehdä, niin käytät WinAPIa tai hyppää suoraan javaan. SDL:llä et niitä voi tehdä juuri mitenkään koska se on lähes suoraan peliohjelmointia varten.

Juice [28.12.2005 13:25:07]

#

Mazuli kirjoitti:

niin käytät WinAPIa tai hyppää suoraan javaan.

Aika mielenkiintoinen mielipide.
Itse suosittelisin wxWidgetsiä, jossa sama koodi porttautuu lähes alustalle kuin alustalle. Sitä käyttävät monet ohjelmat, lista: http://wxwidgets.org/apps2.htm
Lisäksi se on huomattavasti helpompaa kuin WinAPI.

Heikki [28.12.2005 14:54:32]

#

Juice kirjoitti:

Itse suosittelisin wxWidgetsiä, jossa sama koodi porttautuu lähes alustalle kuin alustalle. Sitä käyttävät monet ohjelmat, lista: http://wxwidgets.org/apps2.htm
Lisäksi se on huomattavasti helpompaa kuin WinAPI.

Tosiaan tuntuu hyvältä tuo wxWidgetsi. Olen pitkään ajatellut tutustua siihen ja nyt sitten otin itseäni niskasta kiinni ja ikkuna on ruudulla ja siihen saan tulostettua tekstiä jo muutaman minuutin opettelun jälkeen. Koodirivejäkään ei paljoa ole kun vertaa siihen mitä WinAPI:lla tulee, ja tuo on vieläpä hyvin simppeliä koodia kunhan saa perusteet olio-ohjelmoinnista.

Juice [28.12.2005 15:50:08]

#

Heikki kirjoitti:

Tosiaan tuntuu hyvältä tuo wxWidgetsi. Olen pitkään ajatellut tutustua siihen ja nyt sitten otin itseäni niskasta kiinni ja ikkuna on ruudulla ja siihen saan tulostettua tekstiä jo muutaman minuutin opettelun jälkeen.

Hienoa, että jollakulla on samantapaisia kokemuksia wxWidgetsistä kuin minulla! Itse tuin wxWidgetsin kehitystyötä ostamalla kirjan, josta voi luntata :)

rutkis [29.12.2005 09:20:02]

#

Itse käytän MS:n ATL/WTL-kirjastoja ikkunoiden parissa ja windows-ohjelmissa muutenkin.

Mazuli [29.12.2005 11:33:28]

#

No joo unohdin aivan tuo wxWidgetsin... Olen itsekin kuullut siitä hyvää vaikken sitä itse ole kokeillut...

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta