Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: OpenGL fontti

Sivun loppuun

Touho [26.12.2005 16:51:52]

#

Katoin esimerkkiä NeHe:n 13. oppaasta. http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=13

Kun otin siitä tärkeimmät pätkät glfw:n avulla tehtyyn ohjelmaan, en saanut tekstiä näkyviin. koodi: http://zux.sjr.fi/touho/source.cpp

Teinkö virheen siirtäessäni noita koodipätkiä vai toimiiko tuo fonttisysteemi vain NeHe:n oppaiden tyylillä tehtyihin ikkunoihin?

Metabolix [28.12.2005 02:12:45]

#

Tietenkään et voi laittaa hDC-muuttujan paikalle vain NULL. Jos et saa jotenkin HWND- tai HDC-tyyppistä muuttujaa irti GLFW:stä, niin tuota et saa toimimaan. Suosittelen vahvasti oman tekstisysteemin tekemistä taikka jonkin valmiin ja järjestelmäriippumattoman käyttöä.

Touho [28.12.2005 11:32:43]

#

Päädyin siihen, että rupeisin käyttämään FTGL kirjastoa. Mutta missään ei oikeen kerrota kunnolla, miten sitä käytetään. Ja kun yritin kääntää demo-ohjelmaa, niin kääntäjä valitti: LINK : fatal error LNK1104: cannot open file "freetype204MT_D.lib".

Etin mun kaikista Kirjastokansioista tuota lib tiedostoa, mutta ei löytynyt. Uusin Free Type kyllä löytyy koneelta, mutta tuo tiedosto ei ollut siinä kansiossa.

Metabolix [28.12.2005 20:19:59]

#

Tutki, mikä freetype*.lib löytyy, ja käytä sitä. En nyt saanut itse tuota ladattua (?), joten en pääse kokeilemaan, mutta FreeType näyttäisi menevän versiossa 2.1.10, eli 2.0.4:n lib-tiedostoa ei varmaan silloin löydy. Jos mitään ei ole, niin sitten pitää varmaan itse kääntää.

Touho [28.12.2005 20:39:14]

#

Ei löydy mun koneelta yhtään lib tiedostoa, jonka nimessä olis "freetype".

Deewiant [28.12.2005 22:04:34]

#

Lataa sellainen sitten netistä.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=3157

Voit sitten käyttää Freetypea myös suoraan, et välttämättä tarvitse FTGL:ää. Olen itse yrittänyt saada jälkimmäistä toimimaan lähinnä heikoin tuloksin. YMMV.

Touho [28.12.2005 22:46:01]

#

Mä unohdin buildata ton freetype projektin.. (tai miten toi nyt sanotaankaan) Mutta ei siinä vielä kaikki.

Kun yritän buildata noita, kääntäjä valittaa, ei löydy freetype.mak tiedostoa. zipin mukana kyllä tuli freetype.mk ja freetype.make, mutta näiden uudelleen nimeäminen ei auta, koska sillon tulee tämmönen error: freetype.mak(89) : fatal error U1033: syntax error : '=' unexpected.

Metabolix [28.12.2005 22:58:31]

#

Katso, mitä tiedostoja nuo makefilet kääntävät, ja tee oma uusi projekti, jolla käännät ne lib-tiedostoksi. En minäkään koskaan jaksa vääntää valmiiden makefilejen kanssa, kun ne harvemmin ovat toimineet Windowsissa kuitenkaan.

Touho [28.12.2005 23:30:57]

#

Nyt tuli mun tietojen ja taitojen raja vastaan. :( Mulla ei ole mitään hajua, miten tuo tekniikka toimii ja mistä näkee, mistä tiedostoista se tekee noita lib tiedostoja ja miten tehdä semmonen koodipätkä, joka tekee lib tiedostoja.

Metabolix [28.12.2005 23:45:27]

#

No hyvä lähtökohta on luoda projekti, josta ilmenee jotekin, että se on "static library", ja tunkea sinne kaikki freetypen alaiset lähdekooditiedostot.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta