Eli grafiikkaa käyttämällä vain c++ standardeja kirjastoja..?
Eli semmosia viivoja yms..
Ilman että tarttee asentaa mitään opengl tai semmosii.. :)
Nii ja josse jotain hyödyttää ni käyttis on linux..
Standardikirjastolla ei paljoa viivoja piirrellä :)
Jaah.. mistä löydän semmosen mahdollisimman helpon ja jotain neuvoja vois siihen käyttöön.. :/
Tuohon voi sitten kinuta minulta esimerkkejä ;)
Se on harmi, kun ei minkään kääntäjän kirjastoihin ole lisäilty yksinkertaisia graffarutiineja.. Tais Turbo C olla niitä ainuita.. vai muistanko väärin?-)
On niitä tietääkseni kourallisessa.
Kyl se OpenGL kannattaa pistää toimimaan, monet ohjelmatkin käyttää sitä. Jos OpenGL ei missään nimessä käy jostain oudosta syystä johtuen niin SDL_gfx:llä voinet viivojasi piirrellä. Saattaa olla että ei toimi ainakaan helposti ilman SDL:ää, sen saat tuolta: http://www.libsdl.org/
Mitähän olisi kääntäjän kirjastot gcc:ssä? :) Asiat on muuttunu aika kovasti Turbo C-ajoista, nykyään kun näyttömuisti voi olla mitä ihmeellisempää formaattia niin standardeja rutiineja on vähän hankala tehdä ja kun viivojen ym. piirtoa ei yleensä edes softalla enään tehdä.
Asiaa. Harmi vain, kun kaikilla ei ole kovotasolla tarvittavia jutskia. :( Aina pitäisi pitää silmällä näitäkin softalla pärjääviä.. (kuten minua :)
lainaus:
Kyl se OpenGL kannattaa pistää toimimaan, monet ohjelmatkin käyttää sitä.
Ja osaakohan Hipo itse ohjelmoida openGL:lää käyttäen. Mielestäni aika vaikea opetella.
Teevati, anna kun kerron salaisuuden: pisteiden, viivojen, ja eritoten anisotrooppisesti suodatettujen teksturoitujen ja per-pixel-pohjaisesti valaistettujen kolmioiden koodaaminen on OpenGL:llä paljon helmpompaa kuin käsipelillä.
Jos haluat käyttää ulkopuolista kirjastoa grafiikkaan, suosittelen ehdottomasti OpenGL:ää ja GLUT:ia, jälkimmäisellä saat nopeasti ensimmäisen OpenGL-ohjelmasi toimintakuntoon. OpenGL hakkaa myös toimintavarmuudessaan ja nopeudessaan softalla toimivat kirjastot mennen tullen, minkä pitäisi tosin olla itsestään selvää.
On toki suositeltavaa opetella pohjustavat tekniikat ihan omatoimisestikin suorittamaan, siis piirtämällä softalla. Tämän tyyliset grafiikkaohjelmointikokemukset avartavat käsityksiä lineaarisesta interpolaatiosta ja siitä, miten niitä taulukoita todella tulee käyttää (ja jos aikaa riittää, opastavat ne myös "nysväsyoptimoinnin" opettelussa).
Käsittääkseni Linuxilla ei saa muuta kuin merkkipohjaista 'grafiikkaa' ilman X Windows Systemin käyttöä.
Mä oon tehny tota laskinta Xlib rajapinnalla ja sillä saa kyllä viivoja piirreltyä aika helposti :)
OpenGL+SDL on varmaan ne järeämmät rajapinnat, jos Linuxille haluaa tehdä hyvää/nopeata grafiikkaa.
lainaus:
Teevati, anna kun kerron salaisuuden: pisteiden, viivojen, ja eritoten anisotrooppisesti suodatettujen teksturoitujen ja per-pixel-pohjaisesti valaistettujen kolmioiden koodaaminen on OpenGL:llä paljon helmpompaa kuin käsipelillä.
Mutta openGL on monimutkainen. Ja openGL:län käyttöä kannattaa harkita vasta, kun on jollain "amatöörimäisemmällä" kirjastolla on päässyt sujuihin.
Teevadille: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/754-grafiikkaa-c-llä
fawkzin ei tartte ruveta hermostumaan :DDD
lainaus:
Ja osaakohan Hipo itse ohjelmoida openGL:lää käyttäen. Mielestäni aika vaikea opetella.
Mitää, epäilläänkö täällä pätevyyttäni OpenGL:n kanssa? :) Kyllä sillä perusasiat osaan, vaikka en stencil kikkailuja sun muuta ihmeellisyyksiä osaakkaan. Eihän itse OpenGL ole edes vaikea, vaikeaa on itse 3d-ohjelmointi.
lainaus:
OpenGL hakkaa myös toimintavarmuudessaan ja nopeudessaan softalla toimivat kirjastot mennen tullen, minkä pitäisi tosin olla itsestään selvää.
OpenGL on vain rajapinta, nykyään sitä vain käytetään yleensä hardwarella. Kyllä itsekin vielä joskus käytin sitä vain softalla kun NVidian ajurit kaatoivat konetta vähän liikaa.
lainaus:
Käsittääkseni Linuxilla ei saa muuta kuin merkkipohjaista 'grafiikkaa' ilman X Windows Systemin käyttöä.
Saa Linuxilla grafiikkaa tehtyä samoilla tavoilla kuin dosissakin eli
suoraan rautaan käsiksi, sitä vaan ei harrasteta kun se vaatii
root-oikeudet. Ei XFree86:kaan ole kuin vain tavallinen ohjelma ja siksi sitä ajetaankin root-oikeuksilla.
lainaus:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/75-miks-ei-toimi
Olipa taas kerran hauskaa.
lainaus:
Mitää, epäilläänkö täällä pätevyyttäni OpenGL:n kanssa? :) Kyllä sillä perusasiat osaan, vaikka en stencil kikkailuja sun muuta ihmeellisyyksiä osaakkaan. Eihän itse OpenGL ole edes vaikea, vaikeaa on itse 3d-ohjelmointi.
Pätevyyttä epäillään, kun ei ole todisteita ;D
Meni lainaus päin seinää :'/
lainaus:
Saa Linuxilla grafiikkaa tehtyä samoilla tavoilla kuin dosissakin eli
suoraan rautaan käsiksi, sitä vaan ei harrasteta kun se vaatii
root-oikeudet.
Jaaha, aina on jotain uutta opittavaa ;)
Saako muuten X:ssä käynnistettyä fullscreeniin ohjelmia, eri resoluutioilla, jos näyttötilat on määritetty X:n conffissa?
Anteeksi Hipo, vastasin hiukan turhan hätäisesti. OpenGL on pelkkä rajapinta ja lopullisen piirtämisen hoitaa prosessori/näytönohjain. Mutta useimmiten jälkimmäinen, edellistä monta kertaa suuremmalla nopeudella.
Teevati kirjoitti:
>Mutta openGL on monimutkainen. Ja openGL:län käyttöä
>kannattaa harkita vasta, kun on jollain "amatöörimäisemmällä" >kirjastolla on päässyt sujuihin.
OpenGL on taatusti yksinkertaisin grafiikkaohjelmointiympäristö johon olen törmännyt. Vaikeinta hommassa on juuri ikkunan avaaminen ("esityö") johon suosittelinkin GLUT-kirjaston käyttöä alkuperäisessä viestissäni. Mutta jos katsotaan esim. flat-sheidattujen kolmioiden piirtoa, prosessi on GL:llä äärimmäisen suoraviivainen (vrt. D3D...), eivätkä kutsumasi "amatöörimaiset" kirjastot tee siitä pätkääkään helpompaa - ne tarjoavat vain vaikeampaa, vähemmän portattavaa, vähemmän toimintavarmaa ja hitaampaa koodausta. Valitse itse.
Osaisko kukaan neuvoo miten saan sdl_drawin tai sdl_gfx:n toimimaan dev-c++:ssa?
lainaus:
Mutta jos katsotaan esim. flat-sheidattujen kolmioiden piirtoa, prosessi on GL:llä äärimmäisen suoraviivainen (vrt. D3D...), eivätkä kutsumasi "amatöörimaiset" kirjastot tee siitä pätkääkään helpompaa - ne tarjoavat vain vaikeampaa, vähemmän portattavaa, vähemmän toimintavarmaa ja hitaampaa koodausta. Valitse itse.
"uttumuttu" ei ole tainnut käytännössä kunnolla kokeilla viittaamiaan rajapintoja. Microsoftin DX on nykyään erittäin helppokäyttöinen ja sitä on erityisen kätevää käytellä nykyään kyljessä tulevan D3DX-kirjaston avulla. Kuka tahansa laama saa aikaan tavaraa jonka toteuttamiseen menisi muuten huomattavasti enemmän vaivaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.