Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: Piirilevyjen ohjelmointi

Sivun loppuun

CyantLeap [17.12.2005 20:31:47]

#

Oon kuullu, et piirilevyjä ohjelmoidaa "helpolla c -kielellä" mistä sais c kielen oppaan?

Heikki [17.12.2005 20:35:37]

#

Painappa tuota Oppaat-linkkiä sivun yläreunassa, sieltä löytyy.

CyantLeap [17.12.2005 20:43:38]

#

oho! miten ihmeessä en tota älynny :P Kiitos :)

squid [17.12.2005 21:08:05]

#

Mutta miten niitä piirilevyjä ohjelmoidaan?

M2tias [17.12.2005 21:44:14]

#

Pitää hankkia sellanen ohjelmoitava piiri ja sen ohjelmointii tarkoitettu laite. Siitä oli muistaakseni joskus Mikrobitissä. Maksaa jotain 50e ;P

Wiwwe [17.12.2005 22:13:20]

#

Ainakin Atmel:in AVR mikrokontrollereita voi ohjelmoida CodeVision AVR C Compiler:in avulla.

Tumpelo [17.12.2005 22:16:15]

#

[vittuilua]Oh, onko nykypäivänä ohjelmoitavia piirilevyjäkin..? On se tekniikka kehittynyt, ennen vanhaan piirilevyillä oli vain komponentit ja muut mutta että nyt niitä voi ohjelmoidakin. :O[/vittuilua]

Baglair [17.12.2005 22:51:37]

#

No nyt päästiin kiinnostavaan keskusteluun ainakin minun mielestäni. Kyllä, on mahdollista ohjelmoida C:llä, mutta itse käytän ja suosittelen assemblyä. Se tarjoaa täydellisen hallinnan laitteistoon. Jos kiinnostusta riittää voit hankkia testilaitteiston (vanhemmat testilaitteistot eivät ole kalliita), mutta on myös olemassa 'emulaattoreita', jotka havainnolistavat todellisuutta. Pääset myös itse kääntämään ASM komentoja konekielelle. Assemblyssä on myös se hyöty, että se on ns. alemman asteen ohjelmointikieli, jolloin siinä ei ole kuin muutama hassu komento (mikroprosessorista riippuen) ja tällöin sen oppii nopeasti; ainakin itse opin. Haittana tietysti on se, että ASM:ssä ei ole valmiita funktioita, joten joudut tekemään kaiken juurta jaksaen. Mutta jos olet ajatellut ohjelmoida esim. pienoismalleihin robottikäsiä tähän assembly on ihan omiaan. Luulisin että tästä linkistä on hyötyä. http://users.tkk.fi/~jalapaav/elektroniikka/PIC/PIC.html

squid [17.12.2005 23:20:28]

#

Mielenkiintoista, täytyy tutustua asiaan, sillä on kiinnostanut jonkinlainen robotin rakentelu, ja tuolla tavallahan sen saisi tehtyä fiksusti

tkarkkainen [18.12.2005 00:12:03]

#

tohoq@Haukku:~$ apt-cache search avr
ava - Algebraical Virtual Assembler for Atmel's AVR MCUs
avr-libc - Standard C library for Atmel AVR development
avra - Assembler for Atmel AVR microcontrollers
avrp - Programmer for Atmel AVR microcontrollers
avrprog - Programmer for Atmel AVR microcontrollers
binutils-avr - Binary utilities that support Atmel's AVR targets.
gcc-avr - The GNU C compiler (cross compiler for avr)
gdb-avr - The GNU Debugger for avr
libgringotts1 - encapsulate data in an encrypted and compressed file
sdcc - Small Device C Compiler
sdcc-doc - Small Device C Compiler (documentation)
sdcc-libraries - Small Device C Compiler (libraries)
simulavr - Atmel AVR simulator
traceroute-nanog - Determine route of packets in TCP/IP networks (NANOG variant)
uisp - Micro In-System Programmer for Atmel's AVR MCUs
tohoq@Haukku:~$

Näkyy löytyvän ihan hyvin työkaluja myös *nix-ympäristöön. En ole niin kovin tarkkaan ehtinyt vielä tutustua mikrokontrollereiden sielunelämään, mutta sellainen käsitys on jäänyt, ettei AVR:iä varten tarvitsisi erillistä ohjelmointilaitetta. Nostaa AVR:n käyttöarvoa ainakin harrasteluprojekteissa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta