Eli tuossa yks esimerkki josta minä aloitin::
#include <iostream> using std::cin; using std::cout; int main(void) { cout << "Mikä on nimesi? "; char nimi[20]; cin >> nimi; cout << "Jaa, että " << nimi << ". Vihje vanhemmilta, vai?"; }
Tämä ohjelmaa kysyy nimeä ja vastaa siihen liittämällä sen sinun nimes tuohon tekstiin, mutta miten vosin jatkaa sitä että syntyisi oikea keskustelu ohjelman kanssa jossa se ei aina liitäisi tuota sinun vastausta tulevaan tekstiin, vaan antaisikin jotain sinun ohjelmaa tehdessä määrämän vastauksen?
Esimerkiksi ohjelma kysyisi sinulta "mitä kuuluu" ja vastaat siihen että "hyvää", niin se sanoo "vai niin" tai jos pitemmälle kehitellään niin kun sanot että hyvää niin se sanoo et "okeeei", mutta jos sille sanoo että "ei kovin hyvin" niin se vastaisi että "no mikä niin huonosti"
No, lue syöte merkkijonoon (mieluusti std::string niin vertailu helppoa) ja sitten syötteen mukaan kyselet lisää.
Esimerkki
#include <iostream> #include <string> using namespace std; // std:cout std::cin std::string int main() { cout << "Mitä kuuluu?\n"; string vastaus; cin >> vastaus; if (vastaus=="Hyvää") cout << "Sepä kiva\n"; return 0; }
Älyä et ihan pian sille teekään (siis tekstin ymmärtämistä).
Mulla toi tulosti näytölle vain et Mitä kuuluu? Mutta se ei vastannut sepä kiva, kun siihen syötti "Hyvää".
Sitten et vain osannut laittaa oikeita escapetuksia ääkkösten paikalle, ellei taas ole kysymys siitä, että ohjelma sammui ja katosi? Kyllä se toimii.
Juu nyt se toimii, aika tyhmä virhe. Sori nyt tällänen turha kysymys.
Olen yrittänyt saada tähän ohjelmaan vaihtoehtoja, mutta en ole saanut mitään aikaan. Eli miten tuohon koodiin voisin lisätä tuon "Huonoa" vastauksen jolloin se sanoisikin "sepä kivan" siasta, "sepä harmi". Ja kuka tässä koodissa nyt lukee ja kuka ei, eikös cin olio ole tavallaan coutin vasta pari joten cin lukee sen vastauksen. Mutta tuosta if:stä en tiedä mitä se tekee joten neuvokaas minua, että mikä tekee mitäki ja mitä tarvii vielä tuohon koodiin.
Ihan oikeasti, ota jokin opas ja lue sellaista. Ketään ei varmaankaan kiinnosta opettaa if-lausetta ja vertailuoperaatioita jokaiselle nyypälle henkilökohtaisesti. Hieman voi itsekin yrittää opetella. Kun kerran cin- ja cout-olioiden perusteet osaat, voit ihan hyvin lähteä soveltamaan tuota C-opassarjaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.