Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Paletti? *QB*

Sivun loppuun

Sose [05.12.2002 17:26:58]

#

Eli kaikkialla puhutaan siitä mahtavasta ja oi, niin ihanasta paletista. Mitä hyötyä tästä on ja miten helppo se on oppia? Miksi muuten QB oppaita ei ole tullut kolmea enempää (plus kirjastojen teko eli 4)? Voisiko joku tehdä oppaan (fawkz? Vai eikö QB oppaiten kirjoitus enää maista?), jossa käsitellään palettia, grafiikkojen tekoa (siis edes jonkinlaisten) ja jotain sössöä päälle? Alkoi VB kyllästyttämään ja QB:lla olisi kiva alkaa vääntämään rahvaa. Ja mielellään ihan "kädestä pitäen", koska olen huono oppimaan, jos eteen lätkäistään pelkkä koodi ja sanotaan UCASE$("opi!"). Ainakin paletin käyttö olisi kiva, jos koko oppaan kirjoittaminen on työlästä.
~Sose~ tahtoo oppia tekemään jotain "hienoa" grafiikkaa QB:llä

thefox [05.12.2002 17:29:25]

#

Jaapajaa.. nelososa oppaasta on käytännössä valmis. Viitososa on vielä kesken, se on nimittäin kohtalaisen laaja.. siinä väännetään peli.
Ja oikeaan osuit, ei maista. Sen takia nämä kaksi opasta tulevatkin olemaan sarjan viimeiset.

snakari [05.12.2002 18:41:19]

#

itse olen väsännyt helppo käyttöisen paletin muokkaus editorin jonka saa kotisivuiltani http://koti.mbnet.fi/zimos/?sivu=koodia (opin kirjottamaan kirjakieltä ;)

Sose [05.12.2002 20:23:14]

#

Jos osa numero 4 on jo valmis mikset lähetä sitä Antille, joka voisi lisätä sen oppaisiin? Mitä neljäs opas muuten käsittelee? Mitä erikoista hyötyä paletista muuten edes on?
~Sose~

tomaattigeeni [05.12.2002 21:44:59]

#

lainaus:

Mitä erikoista hyötyä paletista muuten edes on?
~Sose~

Käsittääkseni voi ite määritellä, mitkä värit noihin näyttötila 13:n 256 väriin laitetaan.

Gevil [05.12.2002 22:13:55]

#

lainaus:

itse olen väsännyt helppo käyttöisen paletin muokkaus editorin jonka saa kotisivuiltani http://koti.mbnet.fi/zimos/?sivu=koodia (opin kirjottamaan kirjakieltä ;)

Et ole kyllä vielä oppinut. Yläpuolella olevassa tekstissä on virheitä. Virheitä löytyi muös antamastasi osoitteesta "http://koti.mbnet.fi/zimos/?sivu=koodia". Lukekaa vaikka:

paledit | paletin muokkaus ohjelma qbhen. mun mielestä selkee ja helppo käyttönen.

Ei tuo ole mitään kirjakieltä vielä.

En kyllä väitä, että kirjoitan itse täydellistä kirjakieltä, tai edes lähelle, mutta kun kyllähän tuo nyt pitää teilata tuollainen leijuminen.

En sitten tiedä tarkoittiko tuo "opin kirjoittamaan kirjakieltä" että hän oppii tulevaisuudessa, vai että "olen oppinut"

Ja itse ketjun aiheeseen. Fawkz, minkälainen peli on luvassa sarjan viidennessä osassa? Tasoa "matopeli" vai enemmänkin tyyliin "Unreal Tournament 2003"? :)

Antti Laaksonen [05.12.2002 22:29:29]

#

Tässä vähän perustietoa paletin käyttämisestä...

SCREEN 13 -tilassa on mahdollista käyttää yhtä aikaa 256:a 262144 mahdollisesta väristä. Jokaista värinumeroa vastaa yksi RGB-arvo, jossa R, G ja B määrittävät punaisen, vihreän ja sinisen osuuden värissä asteikolla 0-63.

Esimerkiksi 0,0,0 on täysin musta ja 63,63,63 täysin valkoinen. 31,0,0 on tummanpunainen, 63,0,0 punainen ja 63,31,31 vaaleanpunainen.

Paletin asettamiseen on ainakin kaksi tapaa, QB:n oma ja suoraan VGA-ohjaimen (tai mikä onkaan) kautta. QB:n oma käsky on PALETTE, ja sitä käytetään seuraavasti:

PALETTE [värinumero], [65536 * B + 256 * G + R]

VGA-ohjainta taas käskytetään seuraavasti OUT-komennolla:

OUT &H3C8, [värinumero]
OUT &H3C9, [R]
OUT &H3C9, [G]
OUT &H3C9, [B]

Tässä on vielä pieni esimerkkiohjelma, joka asettaa värinumeron 1 valkoiseksi ja värinumeron 2 siniseksi ja piirtää väreillä viivan ja suorakulmion.

'320x200x256-näyttötila
SCREEN 13

'asetetaan väri 1 valkoiseksi PALETTE-komennolla
PALETTE 1, 65536 * 63 + 256 * 63 + 63

'asetetaan väri 2 siniseksi suoraan VGA-ohjaimen kautta
OUT &H3C8, 2
OUT &H3C9, 0
OUT &H3C9, 0
OUT &H3C9, 63

'valkoinen viiva
LINE (0, 0)-(320, 200), 1
'sininen suorakulmio
LINE (50, 50)-(270, 150), 2, B

Sose [06.12.2002 07:54:26]

#

Kiitos, Antti. Mutta vielä jäi pari juttua askaruttamaan. Onko noilla tavoilla mitään eroja? Ja tapahtuuko mitään kamalaa jos tuohon OUT-jutun jälkeen laittaa väärän portin?
~Sose~

Vilikki [06.12.2002 10:18:33]

#

lainaus:

Kiitos, Antti. Mutta vielä jäi pari juttua askaruttamaan. Onko noilla tavoilla mitään eroja? Ja tapahtuuko mitään kamalaa jos tuohon OUT-jutun jälkeen laittaa väärän portin?
~Sose~

jos tuon OUT-jutun jälkeen pistää väärän portin, niin riippuen syötetystä portista, kone voi mennä sekaisin (kerran kävi niin), mutta mitään peruuttamatonta ei pitäisi tapahtua. OUT on vissiinkin nopeampi kuin PALETTE, itse olen suosinut outtia. Muista sitten pistää SCREEN 13 tai joku ennen paletin muuttelua, muuten käy niin, että editorin värit vaihtelee. Voi halutessaan kokeilla, mitään peruuttamatonta ei tapahdu. Jos pelkää väärän portin syöttöä, niin voi tehdä funktion, jota sitten aina käyttää... jolloin tietysti portin voi syöttää väärin vain kerran, funktiota tehtäessä...

Antti Laaksonen [06.12.2002 17:03:05]

#

Pitää olla aika huono tuuri, että kone hajoaisi lopullisesti OUT-käskyn jälkeen, varsinkaan Windowsista ajettaessa. Mutta ei niitä silti ihan summanmutikassa kannata pistää, ellei halua jatkuvasti olla käynnistämässä konetta uudelleen.

Sose [06.12.2002 17:19:09]

#

lainaus:

Pitää olla aika huono tuuri, että kone hajoaisi lopullisesti OUT-käskyn jälkeen, varsinkaan Windowsista ajettaessa. Mutta ei niitä silti ihan summanmutikassa kannata pistää, ellei halua jatkuvasti olla käynnistämässä konetta uudelleen.

Eli jos käy toooooooosi huono tuuri kone VOI hajota lopullisesti? Sitäkö tuo tarkoitti?
~Sose~

mikko [06.12.2002 17:23:40]

#

lainaus:

Eli jos käy tosi huono tuuri kone VOI hajota lopullisesti? Sitäkö tuo tarkoitti?

Eh? Tuskin kone siitä mihinkään hajoaa, mutta käyttöjärjestelmä voi kaatua tai seota varmaankin.

Grey [06.12.2002 17:51:09]

#

Onhan niitä mahdollisuuksia aina BIOSsin tyhjentymisestä kiintolevyn ylikirjoittumiseen, ainakin jos niin huono tuuri käy :-D

-Grey-

Antti Laaksonen [06.12.2002 17:54:49]

#

lainaus:

Eli jos käy toooooooosi huono tuuri kone VOI hajota lopullisesti? Sitäkö tuo tarkoitti?

Tarkoitin nyt lähinnä sitä, että on hyvin epätodennäköistä, että OUT-käskyn seurauksena tapahtuu pahempaa, kuin koneen kaatuminen. Koska en asiaa ole mitenkään tutkinut, en kuitenkaan voi 100% taata, ettei koneellesi mitään sen pahempaa käy.

Lähinnä mitä nyt tulee mieleen on, että vanhanaikainen näyttö vioittuisi, jos siihen kohdistuu liikaa vääränlaista ohjaussignaalia (siksi joissakin näyttötesteissä kehotetaan laittamaan näyttö pois päältä testin ajaksi).

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta