Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: apt-get ohjeita

Sivun loppuun

p-p [25.11.2005 18:48:46]

#

Nyt kun käytän Linuxia ja yritän ladata ohjelmia apt-get:in kanssa, niin se ei löydä niitä.

Esim. Adonthelliä kun yritän ladata niin heittää tämmöistä tekstiä:

eero@a84-230-250-117:~$ sudo apt-get install adonthell-data
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis
E: Pakettia adonthell-data ei löytynyt

Eli luulisin, että noita servereitä on monta, mistä noita paketteja voi ladata, koska Adonthellin kotisivuilla käsketään lataamaan peli noin?

Jos olen oikeassa, niin miten voin vaihtaa serveriä että saan asennettua pelin apt-get:in kautta, koska se käsin asennus ei oikein houkuttele...

EDIT: Asiasta toiseen, miten saan lisättyä soundcard.conf tiedoston "/etc/modprobe.d/" polkuun? Kun yritän sinne tiedostonhallinnasta mennä, niin sanoo että ei ole käyttöoikeuksia. Tällä ohjeella yritän äänikorttia saaha toimimaan

I'm running Hoary on a Compaq Deskpro Dpend. I also had trouble getting sound to work until I found this solution:

    * Save the following lines in the file /etc/modprobe.d/soundcard
-
      Code:

      alias sound-slot-0 snd-card-0 alias snd-card-0 snd-es18xx options snd-es18xx enable=1 isapnp=0 port=0x220 mpu_port=0x388 fm_port=0x330 irq=5 dma1=1 dma2=0
-
    * sudo modprobe snd-es18xx
    * sudo /etc/init.d/alsa restart

Voila! I'm not sure if this will work on Warty or not but I thought I should post it just in case somebody else has the same problem.

Olen ymmärtänyt tuon niin, että ensimmäisenä pitää tehdä tuo soundcard.conf(vai mikä pääte siihen pitää laittaa?) ja sitten sudo modprobe snd-es18xx, sudo /etc/init.d/alsa restart.
Ja saaha äänikortti toimimaan.

EDIT2: Linux Ubuntu

Blaze [25.11.2005 20:19:36]

#

p-p kirjoitti:

Esim. Adonthelliä kun yritän ladata niin heittää tämmöistä tekstiä

Jos pitää veikata, niin tuota pakettia ei ole Ubuntun repositoryssä ja et oo laittanu Debianin repositoryjä käyttöön. Google osannee kertoa, miten se tapahtuu.

lainaus:

EDIT: Asiasta toiseen, miten saan lisättyä soundcard.conf tiedoston "/etc/modprobe.d/" polkuun? Kun yritän sinne tiedostonhallinnasta mennä, niin sanoo että ei ole käyttöoikeuksia.

Vaatii rootin oikeudet. Ubuntutyyliin homma hoituu sudolla:
sudo vim /etc/modprobe.d/soundcard.conf
ja salasanaksi annat oman käyttäjätunnuksesi salasanan.

tkarkkainen [26.11.2005 09:55:07]

#

http://adonthell.linuxgames.com/download/debian.shtml:

Adonthell is now a part of Debian unstable.

Löytyy siis Debian Unstablella noin. Voisit kokeilla alempana olevaa Manual install -ohjetta.

p-p [26.11.2005 11:53:54]

#

Sain toimimaan kun päivitin Ubuntun repositoryt. Kiitos Blaze ;)

p-p [26.11.2005 14:07:45]

#

Äänikorttia en ole vielä saanut toimimaan, olen varmaan sählännyt niin paljon... Eli asennan Ubuntun kokonaan uudestaan ja sitten teen kaiken(mitä tarvitsee tehdä) mitä sanotaan Ubuntu guidessa.

EDIT: Typot ja linkki korjattu.

p-p [26.11.2005 22:35:32]

#

Yksi asia vielä... Olen yrittänyt asentaa javaa apt-getin kanssa, mutta en ole onnistunut. apt-get ei löydä pakettia, minkä tahtoisin asentaa.

Eli mikä paketti pitäisi asentaa, että voisi pelata java pelejä, joita on nettisivuilla(Asteroids, rune yms.)

Atte [27.11.2005 09:22:58]

#

Kannattaa ensiksi etsiä pakettia komennolla
'sudo apt-cache search java'
Se luetteloi kaikki paketit, joissa esiintyy sana java.

p-p [27.11.2005 11:53:28]

#

Atte kirjoitti:

Kannattaa ensiksi etsiä pakettia komennolla
'sudo apt-cache search java'
Se luetteloi kaikki paketit, joissa esiintyy sana java.

Kokeilin sitä jo kerran, mutta tuli "hieman" liian paljon listaa... :D Kokeilin myös "java runtime" ja "sun java" sanoilla, mutta ei tullut mitään.
Kokeilin myös ladata sunin kotisivuilta, mutta siellä oli linuxille vain *.bin tiedosto...

Heikki [27.11.2005 20:24:29]

#

Auttaisikos tämä: http://ubuntuguide.org/#jre

p-p [28.11.2005 19:54:22]

#

Tuollahan minä kokeilinkin ;)

jgz [28.11.2005 21:19:24]

#

hmm... tässä keskustelussa on tuosta javan asentamisesta asiaa:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=416.0
Muutenkin suosittelisin tuolla ubuntun foorumeilla seikkailua, jos kyseisen käyttiksen kanssa on ongelmia. Kun itse asensin Ubuntun ongelma jos toinenkin ratkesi lukemalla sieltä suoraan .

tkarkkainen [29.11.2005 11:01:26]

#

Apt-cachen kanssa ei muuten tarvitse root-oikeuksia. Sudoilu siis turhaa siinä vaiheessa.

Ja sitten itse ongelmaan, ettei vain olisi taas repositoryista kiinni? Itse olen aina hakenut Javan Sunin saitilta eikä ole ongelmia ollut.

EDIT.

p-p kirjoitti:

Kokeilin sitä jo kerran, mutta tuli "hieman" liian paljon listaa... :D

Tuossahan on tilanne se, että sait pyydystettyä myös kaikki paketit, joiden kuvauksessa on sana Java. Siis kaikki ohjelmat, jotka käyttävät javaa tai tukevat Java-lisäkkeitä tai muuta mukavaa. Greppaus voisi auttaa:

apt-cache search java |grep java


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta