Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntu ongelma

p-p [24.11.2005 21:54:30]

#

Monta kertaa olen sanonut, että enää en Linuxiin koske pitkällä tikullakaan, ja taas se on koneessani ;)

Eli Ubuntu kun on koneellani, niin asennuksen yhteydessä ei missään kerrottu mikä on rootin salasana, ja sitä ei itse saanut päättää.

Etsin itse juuri Ubuntun sivulta, toistaiseksi en ole vielä löytänyt mitään.

EDIT: En löytänyt mitään asiaa valaisevaa neuvoa Ubuntun kotisivuilta.

KimmoKM [24.11.2005 21:58:21]

#

Ubuntussa ei ole roottia (joka on huono käytäntö IMO) vaan siinä ylläpitotoiminpiteet hoidetaan käyttämällä sudoa.

p-p [24.11.2005 22:00:51]

#

Mikä on sudo? Huomenna menen etsimään lisää tietoa, kiinnostava asia tämä Linux :)

tkarkkainen [24.11.2005 22:10:30]

#

Kuvitellaan että meillä on komento nimellä gugugaga. Gugugaga voidaan suorittaa rootin oikeuksilla näin:

sudo gugugaga

Salasanaa kysyttäessä annat oman tunnarisi salasanan. Ne käyttäjät, jotka näin voivat tehdä, on määritelty muistaakseni /etc/sudoersissa.

Metabolix [24.11.2005 22:22:23]

#

Ubuntuun voi lisätä root-käyttäjän aivan normaalisti, ja sitten sitä voi käyttää aivan tavalliseen tapaan.

Juice [24.11.2005 23:06:02]

#

UbuntuGuide on uusi ystäväsi.

_Pete_ [25.11.2005 09:08:34]

#

Juice kirjoitti:

UbuntuGuide on uusi ystäväsi.

Ei pidä myöskään unohtaa ihan kotikielistä hyvää ja aktiivista foorumia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php

Niin ja kyllä root on ubuntussa kuten kaikissa unix pohjaisissa käyttöjärjestelmissä, jossa se on pakkko olla että koko systeemi yleensäkään toimii. Ubuntunssa normaalisti ei ole asetettu root käyttäjän salasanaa, joka käytännössä tarkoittaa että kyseisellä tunnuksella ei voi suoraan kirjautua sisään. Miksi näin on, voi etsiä vaikkapa tuolta foorumilta keskustelua aiheesta...

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta