Teen tässä yht pientä peliä qbasicillä ja ajattelin jos siihen laittais taustamusan.
Mutta mitenkäs siihen sais semmosen?(hmmm...)
(midi)
Pistä kunnon piipperi musaa.
PLAY "t160l15o4eaeaeacbfeaeacbf"
PLAY "t130l15o3bca"
PLAY "t160l15o4eaeaeacbfeaeacbg"
PLAY "t160l15o3bcagfgfeadbbbee"
PLAY "t160l15o4gfgfeadgfgfead"
PLAY "t160l15o4bcbceadbcbceadddd"
PLAY "t160l15o3bcabca"
http://www.maxcode.com/nuke/modules.php?name=MAXcode&d_op=getit&lid=3568
Jos ei toimi www.maxcode.com>archive>quick basic>sound>basmusi1.zip
Siellä on piipperimusiikkia.
lainaus:
Pistä kunnon piipperi musaa.
PLAY "t130l15o3bca"
PLAY "t160l15o4eaeaeacbfeaeacbg"
PLAY "t160l15o3bcagfgfeadbbbee"
PLAY "t160l15o4gfgfeadgfgfead"
PLAY "t160l15o4bcbceadbcbceadddd"
PLAY "t160l15o3bcabca"
Ja eikös se ollut, kun lisäsi tuonne nuotteihin jonkun MB tai MF niin se soi taustalla ja vaikka musiikki soi niin pystyi tekemään muutakin kuin vaan kuunnella.
Eikö WAVet kelpaa? Tokiinsa, jos haluaa mideinä taustamusiikin, jolloin Wavien soitto onnistuu suoraan.. ja MP3:set ovat liiiiian hitaita.. :(
Tämäpä sattuikin sopivasti. Aioin juuri kysyä yhtä tähän liittyvää juttua. Tietääkö kukaan, mistä saisi Kulkuset -joululaulun nuotit? Haluaisin nimittäin laittaa sen PLAY-funktiolla peliini. Ja jos jollain olisi suoraan se koodina, viitsisikö laittaa tähän? :)
Menee offtopiciksi, mutta kerronpa erään hauskan asian tässä. Minun koneellani ei kuulu piipperin äänet. Ei sitten ollenkaan, vaikka miten päin tahansa yrittäisi soittaa niitä :-P
-Grey-
lainaus:
Menee offtopiciksi, mutta kerronpa erään hauskan asian tässä. Minun koneellani ei kuulu piipperin äänet. Ei sitten ollenkaan, vaikka miten päin tahansa yrittäisi soittaa niitä :-P
-Grey-
Mullakaan ei tossa vanhassa koneessa, joka nykyään on mutsilla niin piipperi äänet tomii.
lainaus:
Teen tässä yht pientä peliä qbasicillä ja ajattelin jos siihen laittais taustamusan.
(midi)
Toimivaa taustalla toimivaa MIDI-soittajaa en ainakaan minä ole QB:lle nähnyt, joten kannattaa ehkä pitäytyä piipperimusiikissa.
lainaus:
Tietääkö kukaan, mistä saisi Kulkuset -joululaulun nuotit? Haluaisin nimittäin laittaa sen PLAY-funktiolla peliini. Ja jos jollain olisi suoraan se koodina, viitsisikö laittaa tähän? :)
Olepa hyvä, kaksiäänisenä olisi paljon parempi mutta en jaksanut tehdä :)
PLAY "t170" 'tempo PLAY "o3" 'oktaavi '"Lunta tulvillaan..." PLAY "l8dbagl4d.l8d+e>c<bal4e.l8ff+>c<ba>l4d.<l8baef+gl4a.l8d" PLAY "dbagl4d.l8d+e>c<bal4e.l8ff+>c<ba>ddddedc<al4g>l4d<" '"Kulkuset, kulkuset..." PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bb.l16bl8baabl4a>d<" PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bbb>ddc<al2g" 'alkuperäiseen lauluun kuulumaton osa: '"On ryijyn alla lämmin..." PLAY ">l8eeedl4cl8deddd<gl2bl8bbbgl4el8f+gf+f+gg+l2a" PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bbb>ddc<al2g"
lainaus:
Toimivaa taustalla toimivaa MIDI-soittajaa en ainakaan minä ole QB:lle nähnyt, joten kannattaa ehkä pitäytyä piipperimusiikissa.
tuo qmidi (kts. yo. osoite) ainakin toimi minulla joskus pari vuotta sitten, tosin ohjelma piti käynnistää jollain parametrillä tai .bat:sta jossa se oli määritelty, muistaakseni.
lainaus:
lainaus:
(midi)Toimivaa taustalla toimivaa MIDI-soittajaa en ainakaan minä ole QB:lle nähnyt, joten kannattaa ehkä pitäytyä piipperimusiikissa.
lainaus:
Tietääkö kukaan, mistä saisi Kulkuset -joululaulun nuotit? Haluaisin nimittäin laittaa sen PLAY-funktiolla peliini. Ja jos jollain olisi suoraan se koodina, viitsisikö laittaa tähän? :)
Olepa hyvä, kaksiäänisenä olisi paljon parempi mutta en jaksanut tehdä :)
PLAY "t170" 'tempo PLAY "o3" 'oktaavi '"Lunta tulvillaan..." PLAY "l8dbagl4d.l8d+e>c<bal4e.l8ff+>c<ba>l4d.<l8baef+gl4a.l8d" PLAY "dbagl4d.l8d+e>c<bal4e.l8ff+>c<ba>ddddedc<al4g>l4d<" '"Kulkuset, kulkuset..." PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bb.l16bl8baabl4a>d<" PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bbb>ddc<al2g" 'alkuperäiseen lauluun kuulumaton osa: '"On ryijyn alla lämmin..." PLAY ">l8eeedl4cl8deddd<gl2bl8bbbgl4el8f+gf+f+gg+l2a" PLAY "l8bbl4bl8bbl4bl8b>d<l8g.l16al2b>l8ccc.l16cl8c<bbb>ddc<al2g"
Kiitos paljon! Ja kiitos myös kun jaksoit nähdä vaivaa! :)
Nyt olen testannut tuota, ja kauniilta kuulosti! Muutin vielä vähän tempoa hitaammaksi, kuulosti nääs silleen paremmalta. ;)
Antti Laaksonen, teitkö sä siis ton kulkuset biisin ihan pikaseen kun toi tuobbi pyys, vai olitko sä tehnyt sen jo aikasemmin? Silloin kun sen teit, niin teitkö sä sen jonkin ohjeen mukaan, vai päästä heittämällä muistin mukaan? :) Hieno oli se kyllä.
Antti, mitenkä nyt noin hienon kappaleen piipperillä? Oletkos opetellut salaa? Ois kiva opetella tekeen itekkin noin kauniita kappaleita piipperillä... Nytkin on semmonen jännä Maajussi-niminen peli menossa (alotin tänään) ja siihen ois kiva saada joku mukava musiikki backgroundiksi. Miten muuten olisi mahdollista tehdä jotenkin sillälailla, että jos jokin kipale loppuu ohjelman aikana, niin se alkaisi alusta uudelleen? Vaikka pelissä olisi joku looppi menossa, niin silti? Itselläni loopissa tarkkaillaan nappeja, sekä mennäänkö esim. maatilalle. Jotkut tapahtumat, kuten kauppa ja maatila ovat tekstillä. Esim. 1. Hoida lehmiä <ENTER> 2. Hoida possuja...jne... Ja sitten kaupunki on:
-------------------
| |
| |
|
|----------
...totaa..
lähinnä tässä ajattelin että miten sen musiikin (vaikka piipperi)
sais soimaan taustalla koko ohjelman ajan...
esim:
print "Kävelet ja kävelet.."
sleep 2
print "Eikä loppua näy"
niin musiikki soisi koko seikkailun ajan..
:)
Antti, mitenkä nyt noin hienon kappaleen piipperillä? Oletkos opetellut salaa? Ois kiva opetella tekeen itekkin noin kauniita kappaleita piipperillä... Nytkin on semmonen jännä Maajussi-niminen peli menossa (alotin tänään) ja siihen ois kiva saada joku mukava musiikki backgroundiksi. Miten muuten olisi mahdollista tehdä jotenkin sillälailla, että jos jokin kipale loppuu ohjelman aikana, niin se alkaisi alusta uudelleen? Vaikka pelissä olisi joku looppi menossa, niin silti? Itselläni loopissa tarkkaillaan nappeja, sekä mennäänkö esim. maatilalle. Jotkut tapahtumat, kuten kauppa ja maatila ovat tekstillä. Esim. 1. Hoida lehmiä <ENTER> 2. Hoida possuja...jne... Ja sitten kaupunki on:
-------------------|
| | |
| Kauppa | |
| | |
|---------
Eli tuohon tyyliin... Sinne ois kiva siis saada jotain kaunista musiikkia taustalle. (Ei mitään teknopimputusta)
~Sose~ Tarvitsee piipperiapua!
Ei näköjään menneet tuo kartta osuus ihan niin kuin olisi pitänyt... Sitäpaitsi se näköjään osas lähettää sen aika monesti (2 kertaa) ja vieläpä joku ehti siihen väliin! Outoa?
Sose: Varmaan mokasit itse kun nuo viestit on erilaisia ;)
mb sinne nuotteihin lisäksi niin pitäisi musiikin soida taustalla.... näin quickbasicin ohjeissakin sanotaan.
sitten joku mf niin se soi foreground.... etualalla?
mikkot: Voipi olla mahdollista, kun pikkuveli tuli leikkimään jotain samperin huligaania tohon nenän eteen, eikä nähnyt mitään....
Juhaz, mb soittaa takana, mutta miten sen saisi jotenkin järkevästi aina tarkistamaan onko musiikki loppunut jossain älyttömässä luuppipuuppissa?
ON PLAY:tä käytätte. QB:n hjelpistä pitäisi tähänkin ohjeita löytyä.
Ja QMIDI kyllä toimii :) Kunhan nuo SBMIDI:t ja SBSIM:it -- tai mitä ne nyt sitten olivatkaan -- ajeskelee ennen soittelua.
Ja onhan meikäläinenkin vääntänyt joskus aikaa sitten QB-ohjelman joka soittelee midejä piipperistä ;)
lainaus:
Antti Laaksonen, teitkö sä siis ton kulkuset biisin ihan pikaseen kun toi tuobbi pyys, vai olitko sä tehnyt sen jo aikasemmin? Silloin kun sen teit, niin teitkö sä sen jonkin ohjeen mukaan, vai päästä heittämällä muistin mukaan?
Tein tuon tuobille ja kyllähän tuollaiset peruskappaleet ulkoa osataan :) (tosin tuskin menee täsmälleen samalla tavalla kuin nuotissa)
lainaus:
Antti, mitenkä nyt noin hienon kappaleen piipperillä? Oletkos opetellut salaa? Ois kiva opetella tekeen itekkin noin kauniita kappaleita piipperillä...
Piipperimusiikkia on tullut tehtyä enemmänkin takavuosina, nyttemmin harrastus on jäänyt vähemmälle, kun koneesta löytyy äänikortti. Sinun täytyy vähintään osata lukea nuotteja, edellyttäen että haluamaasi kappaleeseen on nuotit. PLAY-komennon merkkijonoksi sen kääntäminen on melko helppoa, tietoa löytyy QB:n ohjeesta.
lainaus:
lähinnä tässä ajattelin että miten sen musiikin (vaikka piipperi) sais soimaan taustalla koko ohjelman ajan...
PLAY-komento tuntee MB-määritteen, mutta tämä yksinään ei riitä, sillä taustalla soitettava musiikinpätkä voi olla maksimissaan noin parinkymmenen merkin pituinen. Siksi musiikkia pitää soittaa pikku hiljaa, vaikkapa tekemällä aliohjelma joka tarkastaa ON PLAY :lla, onko edellinen pätkä soitettu, ja jos on, lisää laskuria yhdellä ja lukee uuden musiikinpätkän. Tätä aliohjelmaa pitää sitten kutsua jossain silmukassa, eli INPUT- ja SLEEP-käskyt täytyy unohtaa (tai toteuttaa toisella tavalla).
Tästä aiheesta tullee sitten koodivinkki aikanaan :)
niin siis näinkö piiperimusat taustalle?:
PLAY "MB l4 cccedddfeedd l2 cc"
Voiskai tilata kännykkään jonkun hyvän piisin jostain lehdestä vaikka ja siitä säveltää sitte peliin... Antti, eikös Ravintola Bisneksessä ole kokoajan soiva musiikki? Kinuan koodivinkkiä! Miten voisin toteuttaa ne kauppavalikot esim. ilman INPUTtia? Jokin kätevä inputin sijainen?
~Sose~
lainaus:
Miten voisin toteuttaa ne kauppavalikot esim. ilman INPUTtia? Jokin kätevä inputin sijainen?
~Sose~
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Kännykän soittoäänistä saa kätevästi tehtyä piipperimusaa. Netistä löytyy paljon valmiita kännykän soittoääni pohjia, joista voi kätevästi pienellä vaivalla muuttaa qbasicilla soivaksi.
Eiks Antti Laaksonen harrastanu pianon tai jonkun muun soittimen soittoa. Sieltä se on varmaan nuotitkin opetellut.
Tietääkö kukaan miten pystyy tuota kaksiäänistä piipperimusaa tekemään?
Joissain koneissa soi piipperimusa paljo hiljaisemmin kuin toisissa. Varsinki uusissa koneissa se soi hiljakseen.
Kaksiäänistä piipperimusaa ei QB:llä suoraan voi tehdä.. jippona on kai tarkat taimaukset jne. "Kai" siksi että en ole ko. systeemiä itse koskaan viritellyt. Mutta eim. FT2:han osaa soitella piipperin kautta biisit kohtalaisen hyvin (tosin hieman hiljaisesti) :)
No toimisko jos laittais INKEY$:n looppiin? Sittenhän se vois kokoaika lukee, että onko musiikki loppu... Vai?
~Sose~
lainaus:
Tietääkö kukaan miten pystyy tuota kaksiäänistä piipperimusaa tekemään?
Itse olen tehnyt niin, että kaksi säveltä soitetaan mahdollisimman lähellä toisiaan, niin kuulostaa, että ne soisivat yhtä aikaa. Oikeasti niiden välillä on tietty pieni ero. Yritän saada viikonlopuksi koodivinkin sekä kaksiäänisestä piipperimusiikista että sen soittamisesta taustalla.
Jotkut ovat myös väsäilleet wav-tiedostojen soittajia piipperin kautta, minkä tekeminen onnistuu jotenkin kytkemällä piipperiä päälle ja pois hyvin nopeasti. Ihan mukiinmenevää ääntä niinkin syntyy, tosin ei toimi kuin 8-bittisten wav-tiedostojen kanssa. Itse en tähän ole sen tarkemmin perehtynyt.
lainaus:
No toimisko jos laittais INKEY$:n looppiin? Sittenhän se vois kokoaika lukee, että onko musiikki loppu...
Joo, niin se kannattaa tehdä. Katso vaikka tomaattigeenin osoite tai https://www.ohjelmointiputka.net/faq.php?sivu=4
Koodivinkkien kanssa vauhtia! :) Eikun ois ihan pakko saada joku hyvä taustamusa ja NOPEETA! Olen pahoillani tuosta ensimmäisestä (ja toisesta) lauseestani. Onhan se hyvä jos edes tulee jonkinlainen vinkki asiasta. Ois pitäny opetella joskus soittaan jotain pianoo, niin osais säveltää musiikkia piipperille! Huh-huh...
~Sose~
Olen joskus takavuosina vääntänyt Ukko Nooan playlla ;)
mä olen tehnyt Mozartin 40. sinfonian piipperimusana, voisin lähettä tänne jos joku haluaa :)
Mielelläni haluaisin, lähetä vaan.
-->Saasta
Joo laita!
lainaus:
Yritän saada viikonlopuksi koodivinkin sekä kaksiäänisestä piipperimusiikista että sen soittamisesta taustalla.
Tee se kaksiäänisen piipperimusan koodivinkki sitten tosta Kulkuset -biisistä! :D
lainaus:
Itse olen tehnyt niin, että kaksi säveltä soitetaan mahdollisimman lähellä toisiaan, niin kuulostaa, että ne soisivat yhtä aikaa. Oikeasti niiden välillä on tietty pieni ero.
Näinhän se on, mutta minusta on väärin kutsua tuota kaksiääniseksi :) Ja muutenkin piipperille löytyy parempiakin vaihtoehtoja.. vaikka pakkohan sitä on rakastaa.
Minulla ei edes kuulu piipperin äänet. Harmi sinänsä. Minulle olisi sille laitteelle käyttöä, varsinkin kun nyt huomasin parin kivan retropelin sittenkin toimivan tällä koneella, ja ilman hidastusta jopa.
-Grey-
Piipperi musa on todellista musaa.
Joskus kyllä tekisi mieli repiä piipperin piuhat irti emolevystä, pitää viritellä sellainen systeemi, että sen saisi ihan napista kiinni... ;-)
Joskus kyllä tekisi mieli repiä piipperin piuhat irti emolevystä, pitää viritellä sellainen systeemi, että sen saisi ihan napista kiinni... ;-)
lainaus:
lainaus:
Minulla ei edes kuulu piipperin äänet. Harmi sinänsä. Minulle olisi sille laitteelle käyttöä, varsinkin kun nyt huomasin parin kivan retropelin sittenkin toimivan tällä koneella, ja ilman hidastusta jopa.
Heh.. se on niin kaksitakoinen asia.. :) Joskus sille on sitten(kin) käyttöä..
Jos on taitava elektroniikka puuhissa, voi kolvata ja väsää jonkun kytkimen, josta saa piipperin pois päältä. Eikös modeemin piippaukset tule juuri piipperin kautta. Kaveri halus leikata piipperin piuhat pois, ettei vanhemmat saa tietää että hän käy netissä.
lainaus:
Jos on taitava elektroniikka puuhissa, voi kolvata ja väsää jonkun kytkimen, josta saa piipperin pois päältä. Eikös modeemin piippaukset tule juuri piipperin kautta. Kaveri halus leikata piipperin piuhat pois, ettei vanhemmat saa tietää että hän käy netissä.
Miksei se vaan laita kaiuttimia pois päältä?
Mul ainaki tulee kaiken maailman netistä syntyvät äänet kajareist...
Vanhalla 56K-modeemilla tuli minulla äänet siitä itsestään.
lainaus:
Mul ainaki tulee kaiken maailman netistä syntyvät äänet kajareist.
Mutta tuo ihana "kättelyääni" kuuluu yleensä piipperistä joko emolevyyn kytketystä tai itse modeemissa olevasta.
Muistaakseni ainakin omassa modeemissani tuon äänen sai ihan ohjelmallisesti pois jostain sen modeemin astuksista tms. Kannattaa katsella ennekuin vaivautuu piuhoja katkomaan ;)
Mitenkäs sais sen kappaleen (piipperillä tehdyn)
soimaan kokoajaksi niin että se toistaa itseään uudestaan ja uudestaan
niin kauan kun peli loppuu?
lainaus:
Mitenkäs sais sen kappaleen (piipperillä tehdyn)
soimaan kokoajaksi niin että se toistaa itseään uudestaan ja uudestaan
niin kauan kun peli loppuu?
Jaa enpäs ole varma mitenkä, mutta näin saa jatkumaan musan ainakin.
<qbcode>alku:
play "A"
if play(0) then goto alku</qbcode>
Vai kuinkas sen sai siniseksi? :)
Oli kyseessä sitten ulkoinen tai sisäinen modeemi, niin kyllä ne piippaukset tulevat modeemista itsestään. Niissä meinaan on pieni kaiutin. Se pieni hauska sylinteri, jossa on pieni reikä keskellä. Se on se kaiutin niissä.
-Grey-
Minulla yhdistämispiipit tulee kyllä ihan kaiuttimista! Haittaa kovasti kun kuuntelee jotain musiikkia tietokoneella ja menee käymään vaikka Ohjelmointiputkassa.
~Sose~
Joku ystävällinen henkilö voisi tehdä peliini, jonkin hienon musiikin. Peli on maatilan hoitopeli. Sellainen joku hymm... keskiaikainen. Joku aika rauhallinen piipitys siihen olisi ihan kiva, mutta ei musiikki ole vahvimpia taitojani, niin joku voisi tehdä sellaisen puolestani. Mutta kenelläpä olisi aikaa?
~Sose~
lainaus:
Haittaa kovasti kun kuuntelee jotain musiikkia tietokoneella ja menee käymään vaikka Ohjelmointiputkassa.
Kannattas vaan hankkii ISDN.. :)
lainaus:
Kannattas vaan hankkii ISDN.. :)
Niin kannattais, mutta mistä mä siihen rahat? Isä käyttää nettiä harvemmin kotona, koska töissä on paljon nopeampi yhteys ja ei se vaan mun käyttöön ala mitään MegaHyperXtraMangaJuttuja ostamaan. :(
~Sose~
ADSL on toimiessaan yllättävän paljon parempi, ja laskutkin pysyy yllättävän vakaana. Mjooh, offtopicia..
-Grey-
lainaus:
Jaa enpäs ole varma mitenkä, mutta näin saa jatkumaan musan ainakin.
alku: play "A" if play(0) then goto alkuVai kuinkas sen sai siniseksi? :)
Nii mut tos samal ku toi soi niin ei voi tehdä muuta kuin istua ja köllötellä..Mutta kiitos kumminkin..
lainaus:
Nii mut tos samal ku toi soi niin ei voi tehdä muuta kuin istua ja köllötellä..Mutta kiitos kumminkin..
Kyllähän sen sai soimaan niinkin, että pystyi samalla suorittamaan ohjelmaa, muistaakseni...
lainaus:
lainaus:
Kyllähän sen sai soimaan niinkin, että pystyi samalla suorittamaan ohjelmaa, muistaakseni...
Mutta miten?
Mä oon pistäny johonkin qb:llä tehtyyn peliini FM-synteesi musat, toimi hyvin. Googlella luulis löytyvän (ainakin mä löysin)...
Mitenkäs saisin VB:llä soitettua waw/mp3 tiedostoja?
Se on wav, ja https://www.ohjelmointiputka.net/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.