Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: css peruskysymys

mrkebab [12.11.2005 00:24:28]

#

Olen tehnyt taulukon ja css:ssä olen määritellyt tablen ja td "asetukset" (pituus jne). Kuinka nyt kun haluan tehdä yhden solun (td) eritavalla, niin onnistuuko se ihan vain niin, että teen css:ssään vaikkapa seuraavasti:

td.erilainen
{
width: 30px;
}

kokeilin tuollatavalla, mutta en saanut sitä onnistumaan, joten miten mikä on oikea tapa kun määritellään esim <p> tagien asetuksen ja sitten kun halutaan tehdä vielä yksi erilainen <p> ?

"koodissa" kokeilin käyttää näitä erilaisia tageja seuraavasti

<tr><td>Normaali</td>
<td=class="erilainen">Erilainen otsikko</td></tr>

ajv [12.11.2005 01:08:58]

#

Oikeilla jäljillä olet, mutta tuolla on yksi ylimääräinen yhtäsuuruus-merkki:
<td class="erilainen">Erilainen otsikko</td>

Tuplanolla [12.11.2005 11:09:17]

#

En ole kyllä varma pystyykö yhden solun kokoa muuttamaan taulukossa jonka koko on määritelty.
Itse en ainakaan onnistunut (vaatii jonkun staattisen objektin soluun jos haluaa vaihtaa automaattista kokoa).

Lebe80 [12.11.2005 14:44:31]

#

Tuplanolla kirjoitti:

En ole kyllä varma pystyykö yhden solun kokoa muuttamaan taulukossa jonka koko on määritelty.
Itse en ainakaan onnistunut (vaatii jonkun staattisen objektin soluun jos haluaa vaihtaa automaattista kokoa).

kyllä pystyy, tuo css on juuri sitä varten.

staattiset objektit ovat vanhaa tekniikkaa ja vaikeuttavat ulkoasun muokkaamista jälkikäteen.

Css -tyyleillä pystyy määrittelemään pikselin tarkasti ulkoasun, toisin kuin staattisilla objekteilla (läpinäkyvillä kuvilla, tableilla yms.) joilla selaimista riippuen voi eroa olla useita pikseleitä.

ipe [12.11.2005 14:54:39]

#

Lebe80 kirjoitti:

kyllä pystyy, tuo css on juuri sitä varten.

Css -tyyleillä pystyy määrittelemään pikselin tarkasti ulkoasun, toisin kuin staattisilla objekteilla (läpinäkyvillä kuvilla, tableilla yms.) joilla selaimista riippuen voi eroa olla useita pikseleitä.

Käsittääkseni esim tämä ei kyllä toimi:

table.levea { width: 500px }
table.levea td { width: 600px }

Lebe80 [14.11.2005 12:05:06]

#

ipe kirjoitti:

Käsittääkseni esim tämä ei kyllä toimi:

table.levea { width: 500px }
table.levea td { width: 600px }

En nyt ymmärrä lainasitko tarkoituksella tekstiäni, mutten nyt näe yhteyttä.
Eli kyllähän tuo "toimii", sillä css ei ole mikään ennustaja, mikä yrittää ratkoa väärinsyötettyjen arvojen mukaan mitä käyttäjä haluaisi tehdä.

Eli tietenkin css täytyy olla loogisesti kirjoitettua, jotta se "toimisi".

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta