Asensin tässä eilen kaverin opastuksella, vieläpä aivan oikeaoppisesti, Allegron ja jotain DX7 juttuja siihen. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes tuli Make - käskyn vuoro. Tuloksena oli seuraavanlaiset virheilmoitukset homman lopussa.
.\include\ddraw.h:14: warning: ignoring pragma: ) .\include\ddraw.h:148: parse error before `HMONITOR' .\include\ddraw.h:149: parse error before `HMONITOR' .\include\ddraw.h:5552: warning: ignoring pragma: ) C:\MINGW\BIN\MAKE.EXE: *** [obj/mingw32/alleg/wddaccel.o] Error 1
Kääntäjänä toimii Dev, mutta kaverin suosituksesta teen jutut DOSsissa. DOS - kääntäjän, eli GCC.exe, versio on gcc version 2.95.2 19991024 (release). Toivottavasti asiasta tietoiset tajuavat mitä koetan tässä selittää. Noh, varmaan virhesanomat kertovat puolestani.
-Grey-
Olen ajatellut siirtyä vähän kehittyneemmän kielen puolella, jotenka apu ei olisi siis tässä ongelmassa pahitteeksi. Ratkaisuja, ehdotuksia. Älkää tuhlatko hyvää mahdollisuutta auttaa C/C++ ohjelmoinnin aloittajaa. Joka on vasta pääsemässä vauhtiin, sen jälkeen kun se on ollut tekemisissä Qbasicin kanssa, ja teidän kaikkien vahingoksi on tulevaisuudessakin, kunnes pääsee kunnolla C/C++ vauhtiin. Ja häntä ei estä sitten muuten mikään! Paitsi kiintolevyn kaatuminen :-P
-Grey-
Itse suosittelen jokaiselle QBasic-koodaajalle seuraavaa: kun qbasicilla on leikitty sen jonkin aikaa, ja ohjelmoinnin peruskäsitteet ovat hanskassa, on aika TUHOTA qbasic-editori - näin ei tule kiusaus "kääntyä takaisin" C++-maailmassa. Itselläni vaihto kävi onnellisesti koneenvaihdon yhteydessä.
Btw, kääntäjien asennusongelmat ovat todella helvetillisiä, varsinkin näissä pienemmissä mingw- ja LCC-kääntäjissä. DJGPP on loistava ohjelmointiympäristö, mutta käytännössä rajoitettu DOSiin (mikä ei kyllä ole ongelma vaan pikemminkin siunaus itse kieltä opiskellessa. Suosittelen lämpimästi, asennuskin on lastenleikkiä mingw/lcc-kyhäelmien ikuisuussäätämiseen verrattuna.
DJGPP ei ole yhtä hyvä kuin mingw. Auttaisin, jos muistaisin sen linkin, jonka kautta asensin Allegron. Itse käytän samaa yhdistelmää(dev+allegro). Itsellänikin oli samanlaisia ongelmia.
Yritin kerran ladata DJGPP. Sen jälkeen päätin että jokainen sitä suosiva saa painua ****sensuroitu**** ja syvälle sinne, kunnes ei enää osaa takaisin. Sitä paitsi, minua ei kiinnosta DOS - pelien teko yhtään. En meinaa nimittäin tehdä omakseni huvikseni mitään, kun opin C/C++, vaan ihan muiden iloksi, mitä ikinä teenkään. Siispä, Teevati ja muut, jotka eivät koeta työntää muille omia mieltymyksiään, otan heidän apua ja neuvojaan vastaan. Päätös ohjelmoida Dev + Allegron yhdistelmällä on minun, ja minä pidän siitä kiinni, vaikka henki menisi :-)
-Grey-
Jaa no ei voi kovin hyvää tulevaisuutta C/C++-ohjelmointirintamalla luvata jos opiskelu tyssää jo kääntäjän lataamiseen.
Mitäs nämä "jotkut DX7-jutut" ovat?
Jess! Nyt se löytyi:http://www.allegro.cc/files/install-devcpp.html.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.