Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Koska aloititte ohjelmoinnin?

Sivun loppuun

juha127 [10.11.2005 17:09:51]

#

Yleinen kysymys siis.
Koska olaititte ohjelmoinnin ja millä kielellä?

Itse aloitin PHP:llä elokuussa 2005

EDIT

Siis koska, tuli pieni virhe otsikkoon. :$

Minä [10.11.2005 17:16:42]

#

Mistä vai koska? :P

Joskus aikojen alussa Visual Basicilla. Myöhemmin alkanut opettelemaan C/C++ ja Php (Tosin vaiheessa vieläkin :))

Latska [10.11.2005 17:21:01]

#

Ohjelmoinnin aloitin joko kesäkuussa 2003 tai marraskuussa 2003. Kesäkuussa kopioin jotakin ja muunnin sitä vähän, mutta omia tuotoksia en saanut aikaan. Marraskuussa 2003 eksyin tänne ja löysin koodivinkin "poliisiauton valot" ja päätin, että jonain päivänä saan aikaan samanlaista. Sitä päivää ei ole vielä näkynyt, mutta sinä päivänä aloin tekemään omia ohjelmiani.

EDIT: Ja aloituskieli oli QB, josta olen sulavasti liukunut VB:n ja FB:n kautta PHP:hen.

Gwaur [10.11.2005 17:34:01]

#

Joskus vissiin vuonna 2001 kokeilin QBasicia, kun semmoinen löytyi veljeltä ostamaltani koneelta.

CyantLeap [10.11.2005 17:35:37]

#

Taisin alotttaa vuonna 2003 Visual Basicilla.. :P

Blaze [10.11.2005 17:40:56]

#

Oi teitä nuoria :)
Minä alotin -97 pienenä ja hassuna seiskaluokkalaisena joka sai kaverilta Visual Basic 3:n ja ohjeet, miten viivaobjektia liikutetaan satunnaiseen paikkaan Timerilla ja miten PictureBoxiin saadaan animaatio :)

Monesti miettiny, missä sitä ois nyt, jos ois ollu nämä resurssit, mitä nykyään on, käytettävissä heti alusta asti. Esim. netti tuli mukaan kuvioihin vasta pari vuotta tuon jälkeen.

Vaihdoinpa vielä tuon otsikonkin.

Jäynis [10.11.2005 17:45:36]

#

Yläasteella ensikerran säädin Javalla mut varsinainen soodaaminen alkoi jossain välissä amista. Oli tylsää tunnilla ja aattelin vähä tutkia, jostain keksin JavaScriptin ja sen parissa opin perusidean ja alkeet. Päivämääriä ja kuukausia en muista, en oo varma edes vuodesta mut kaippa siitä on pari kolme vuotta.

Antti Laaksonen [10.11.2005 18:39:42]

#

Aloitin muistaakseni vuonna 1996, joten kohta tulee kymmenen vuotta täyteen. Aloitin Visual Basicilla, ja käytän sitä kyllä vieläkin. Internetiä taas olen käyttänyt vuodesta 2001.

Megant [10.11.2005 18:51:31]

#

Minä aloitin joskus 2003.
Löysin pari basic-koodin pätkää, ja sitten löysin tulkin.
Siitä se sitten lähti.

rndprogy [10.11.2005 18:59:02]

#

Aloitin ehkä vuonna 1994 GWbasicilla ja aika äkkiä sen jälkeen QBasicilla. Ja muilla kielillä vasta vuonna 2003 syksyllä kun löysin putkan :)

crafn [10.11.2005 19:14:15]

#

Mää aloitin n. puol vuotta sitten :D

Metabolix [10.11.2005 19:36:40]

#

20. helmikuuta 2002, 19:56:46. Näin lukee ensimmäisen Delphi-projektini resurssitiedoston luontiajankohtana, ja siihen voinen uskoa. Siinä sitten puolisentoista vuotta väkersin Delphin Drag'n'Drop-ympäristössä. Sitten tein jokusen konsoliohjelman. Kevättalvella 2004 vilkaisin QB:tä, kun piti näyttää jollekin wannabelle, että osaan sitäkin paremmin (itsepä kerjäsi :). Meni hetki, ja päätin aloittaa C++:n. Olikohan huhti-toukokuussa. Muutaman hetken ajan säädin komentoriviohjelmia, sitten paloi pinna ja tein Tertixin (vaikka 1. versio ei kyllä toiminut DX:llä). Kesän alussa päädyin Putkaan (ohjelmointikilpailuja etsiessäni; löytyi XO-tekoälykisa), loppukesästä kirjoitin Pascal-opassarjan ja aloitin C++:lla TK-kloonin tekemisen. Sainkin varmaan puoleen väliin asti, kun jouluna päätin tehdä siitä 3D-pelin, ja fiksusti tietenkin heivasin vanhan koodin roskiin :) Löytyi siitä joku versio tuossa taannoin, mutta en kyllä jaksa sen sumeaan logiikkaan enää perehtyä. Virheistä oppii, onneksi.

arcatan [10.11.2005 20:45:29]

#

Itse löysin QBasicin luullakseni ensimmäisen kerran vuonna 1995 tai 1996, sillä vuonna 1996 muutimme ja muistan löytäneeni QBasicin ennen sitä. Alku ei tietenkään ollut kovin kummoinen, enhän edes osannut tokaluokkalaisena englantia, mutta siitä se lähti liikkeelle. Sen jälkeen on tullut koodattua kielellä jos toisellakin ja tehtyä vähän kaikenlaista. Nettiä käytin ensi kertaa vuonna 1998 (tämän muistan MikroBitin Huvi- ja hyötyrompusta sekä siitä, että olen käyttänäyt webbiä 486-koneella ja 1998 hankimme uuden koneen). Tätä ennen olin käyttänyt myös MBnetiä, Mikrobitin purkkia. Ja Putkan löysin sinä keväänä, jona se perustettiin. Irkkiin muistelisin eksyneeni ekoja kertoja ala-asteella, eli sen täytynee ajoittua vuoteen 1999.

Katsoisin, että omalle ohjelmointiurani alkuvaihelle merkityksellisessä asemassa ovat olleet erityisesti QBasic, Mikrobitti Delpheineen (Huvi- ja hyötyrompuilla) ja ohjelmointiartikkeleineen sekä Lamertut.

Heikki [10.11.2005 21:10:20]

#

Profiiliin olen kirjoittanut että -02 olisin aloittanut QB:llä jotain kikkailemaan. Luultavasti pitää paikkansa, sillä putkasta olen varmaan kaikki alkeeni opiskellut ja näyttää ensimmäistä viestiä 03.2002.

QB:llä tuli sitten jotain väännettyä, hieman myöhemmin opiskelin PHP:tä jolla tuli opittua vähän jopa ohjelmoinnin "ajattelutapaa", tämän jälkeen VB6 jolla tuli jotain pientä kivaa tehtyä, esim. kun tässä jokin aika sitten vanhoja koodeja kaivelin niin aika pitkällä oleva manageripelikin löytyi.

VB:n jälkeen seuraava vaihe oli (tietysti) se suuri ja mahtava C++, jonka perusteet tuli aika kivasti opittua Hauskan C++-oppaan avulla. Luultavasti tämä tapahtui joskus vuoden -04 alkupuolella. C++:ssa on sitten siitä lähtien tullut pysyttyä, ja mukaan on tullut SDL ja viime aikoina myös OpenGL. PHP:täkään en ole hylännyt,

TeeVee [10.11.2005 21:41:56]

#

About 2000 aloitin C:n kanssa ja lamertutin avulla opettelin alkeita grafiikoista. Ohjelmointi jäi kuitenkin taka-alalla vuodeksi, varmaankin sen takia, että C ja heksa- ja binäärijärjestelmät olivat turhan vaikeita niin pienelle pojalle. PHP, joka tyypittömänä kielenä on helppo, tuli seuraavana. Sain lahjaksi PHP-Trainer kitin, joka on vieläkin hyllyssä hyväkuntoisena. Ainut vain, että PHP5 kun on tullut, niin on tuo kirja auttamatta vähän päässyt vanhentumaan, mutta ei se mitään, koska ei nuo perusasiat niin vain vanhene :)


Jossain vaiheessa kajahdin taas C++:ssaan ja Allegroon. Olin erittäin innostunut asiasta, mutta koska olin niin nuori ja kokematon, en tiennyt miksi ruutuni välkkyi kun liikutin neliötä (ei kaksoispuskurointilippua valittuna). Sain tarpeekseni ja palasin tutun ja turvallisen PHP:n pariin :)


Olen kokeillut myöskin openGL+GLUT paria ja SDL+openGL ja SDL ihan itsenäisenä kokonaisuutena. C++ on lähellä sydäntäni enkä yrityksistä huolimatta oppinut sisäistämään Javaa, koska joskus unelmoin MIDLET-ohjelmoinnista.


Aika pitkä stoori, mutta paras vinkki silti kaikille aloitteleville koodareille (kuten minullekkin), on koodaa ja koodaa, kääntäjä käteen ja menoksi. Kirjasta et opi muutakuin teorian! Muista myös tehdä jotain, mistä olet aidosti kiinnostunut. Nuorille pelinteko on mieluisaa, mutta vähän varttuneempi vaikkapa haluaisi ohjelmoida Fluxboxille tyylitiedostogeneraattorin. Yleishyödylliset ohjelmat jotka tulevat tarpeeseen ovat parasta ohjelmointia.

EDIT:Tauot ovat olleet niin pitkiä, että olen ehtinyt unohtamaan oppimiani asioita :). Joten olen nytkin erittäin varhaisessa vaiheessa taipaleella kohti h4rdc0d3r egoa!!1!! :DD

mike patto [10.11.2005 22:09:09]

#

Voi lapset teitä, vanha teki ekan ohjelman töissä vuonna 1980! Sehän oli tietysti Cobolia, sen jälkeen on sitten tehty C/C++, Java, (Visual) Basic jne, nyt enempi DBA duunia: Oracle, DB2, SQL Server

Krisu [10.11.2005 22:18:39]

#

Talvi 1997-1998: QBasic
Kesä 1998: Kokeiluja "viisykkösen"-assemblyllä (jäivät kokeiluiksi)
Talvi 1998-1999: VB
Kevät 1999: C
Talvi 2003-2004: PHP:n alkeet, x86-assembly

Edellisistä kaikki muut ovat aktiivisessa käytössä paitsi QBasic ja "viisykkösen" assembly.

Lebe80 [10.11.2005 22:27:59]

#

Commodore 64:lla jotain basicillä, mutta varsinaisesti muutamia vuosia myöhemmin pelinteko-ohjelma Amoksella (Amos) Amigalla joskus vuonna 1991 +-2 vuotta. Pelit olivat jokseenkin yksinkertaisia ja ensimmäiset pelini olivatkin erittäin samanlaisia, muunnoksia ohjekirjan peli-tutorialista.

Sitten tullu tehtyä suht' aktiivisesti pelejä ja jonkin sortin hyötyohjelmia.

Nykyään töissä tulee tehtyä Flashillä ja PHP:lla kaiken näköistä multimeediaa ja nettisovelluksia.

Sami [10.11.2005 23:36:31]

#

Muistaakseni aloitin QBasicilla joko 7. luokan loppupuolella tai 8. luokan alkupuolella (eli vuonna 2001). Suunnilleen yläasteen loppupuolella vuoden 2002 ja 2003 vaihteessa taisin aloitella käyttämään enemmänkin muita kieliä, kuten visual basicia (jäi melko kokeiluasteelle), Javaa (käytän nykyäänkin pääsääntöisenä kielenä), C++:aa (kokeilin hieman, mutta päädyin javaan) ja PHP:tä (käytän silloin tällöin nykyäänkin).
Hiljattain viimeisimmän vuoden kuluessa on tullut joitakin perusteita harjoiteltua myös mm. Perlistä ja ASP:stä sekä opintoja varten on tullut jatkettua C++:n opiskelua.

msdos464 [11.11.2005 06:37:41]

#

HTML:llää aloin opetella kuudennella (olin 12 silloin) vuonna 2000, taisi olla kuudennen tai seitsemännen luokan talvella kun opettelemaan javascripiä.

Minä [11.11.2005 07:43:15]

#

Html ei ole ohjelmointikieli. Kyllä sitä monenlaiseksi säätämiseksi voidaan sanoa, muttei kyllä ohjelmoinnniksi.

TeeVee [11.11.2005 08:48:28]

#

HTML on muotoilutekstiä, tageja, mutta ei ohjelmointia https://www.ohjelmointiputka.net/faq.php?sivu=1#41

esakom [11.11.2005 09:34:01]

#

Vuonna 1994 C:llä. Yritin jopa Windows-ohjelmointia API:lla. Löysin sitten VB:n ja ihastuin siihen. Myöhemmin opiskelin sitten kuitenkin Windows-koodauksen C:llä. Kaikenlaista on sittemmin tullut tehtyä...

herkko [11.11.2005 09:46:01]

#

Olisko ollu alkukesästä 2002 kun löysin Pelintekijän Paratiisista (muistaako joku?) oppaan Quick Basic:iin. Sitä ennen ja sen jälkeenkin olen käyttänyt myös pelinteko-ohjelmia. Nyttemmin koodaan lähinnä CoolBasic:lla, joskus QB:llä ja joskus PHP:llä.

setä [11.11.2005 10:38:40]

#

Tässä jo melkeimpä historian lehtien havinaa. Joskus 60 luvun lopulla Fortranilla. Ei mitään muistikuvaa kuin että harjoitustyönä piti tehdä joku matemaattinen algoritmi. 70-luvulla perus Basicia reikänauhoilla ja teletype-kirjoittimilla. Assemblyä Nascom mikroprosessorilla ja Basic ABC-mikrotietokoneella ja omalla kotimikrolla (Spectravideo), josa oli Quick Basicia muistuttva Microsoftin Basic. Tähän koodasin oman tekstinkäsittelyn, joka osasi tavuttaakin paljon paremmin kuin silloinen Teko tai Word Perfect. PC:llä Quick Basic ja 90-luvulla Visual Basic. 90-luvulla on tullut vilkaistua jonkin verran myös C++, Delphi ja tällä vuosituhannella PHP-kieltä mutta kun VB riittää niin ei noihin muihin ole viitsinyt syventyä.

tkarkkainen [11.11.2005 14:27:32]

#

Voi kauhistus, joko siitä on niin kauan. Muistaakseni oli 10-vuotias kun lainasin kirjastosta jonkin ohjelmointioppaan, ja vähän ajan päästä ostin oman. Visual Basicilla lähdettiin siis liikkeelle.

Alkutarina on varsin mielenkiintoinen. Kotikoneena meillä oli silloin 486 66MHz, eivätkä pelit tahtoneet siinä enää oikein toimia. Isäukko sanoi ettei uudelle koneelle ole tarvetta. Vanhoihin peleihin olin jo kyllästynyt. Eräänä päivänä sitten tuumasin että otanpa selvää miten pelejä tehdään ja tsädäm! Ohjelmointiharrastus oli alkanut.

Noh, maailmaa ei ole vieläkään valloitettu loisteliaalla softalla. Ideoita ja projekteja on ollut, ja ovat yleensä lahonneet kiinnostuksen lopahtamiseen tai liialliseen laajuuteen. Mutta aivan sama, ajankulun vuoksihan minä tätä teen. Nykyisellään olen mieltynyt Javaan, C:hen, PHP:hen ja Pythoniin.

Aihetta sivuava keskustelu täällä (englanniksi)

hunajavohveli [11.11.2005 14:51:06]

#

Noin viisi vuotta sitten QB:llä aloittelin. Nykyään koodaan etupäässä C:llä ja VB:llä.

Tore [11.11.2005 15:39:57]

#

Vuos sitte innoustuin tekstipeleistä ja sitte kokeilin teha ite semmosta sitte rupes kiinostaa enemmä ku naki mite helppoo qbasic on...

remontti-reiska [11.11.2005 15:53:46]

#

Joskus 6-5 vuotta sitten taisin aloittaa näpertelyn tuolla VB:llä. C ja Php alkoi kiinnostamaan enempi joskus parisen vuotta taaksepäin.

Zach [11.11.2005 17:14:53]

#

1998 taisi olla, kun 386:lla löysin QB:n. Kirjastossa oli joku Basic-kirja varmaan 80-luvulta - alussa oli hienoa vain kopioida koodi sieltä ja ihailla lopputulosta, kunnes alkoi vähän jotain ymmärtämään. Nykyään en koske QB:iin pitkällä tikullakaan ;D

Nomadic [11.11.2005 17:24:54]

#

QB:lla koodailin jo 90-luvun puolivälissä kun 286 ilmestyi taloon (silloin toki jo vanhentunutta tekniikkaa), ja tekstiseikkailuja ja jotain pieniä grafiikkakokeilujakin jopa tuli tehtyä. Pascalia testailin 2000-luvun alussa, mutta en jaksanut siitä innostua ja ohjelmointi sitten jäi vähäksi aikaa. Toissa vuonna (2003 siis) innostuin PHP:stä ja sitä olen tässä nyt koodaillut. C/C++/C#:kin on koko ajan pitänyt alkaa opiskella, mutta ei ole vain jaksanut.

Deewiant [11.11.2005 17:37:03]

#

ZX Spectrum+:lla jotain lähinnä manuaalista kopioituja pikkujuttuja jo 5-vuotiaana, jos ne lasketaan.

"Kunnolla" aloitin vajaat puolitoista vuotta sitten, C:llä. Jota olin osannut hiukan jo pitkään, tiedä sitten mistä lähtien.

ipe [11.11.2005 18:53:26]

#

PHP:llä alotin pari vuotta sitten. Sitä ennen en ollu juurikaan ees konetta käynnistäny :D

Jyri [11.11.2005 19:06:38]

#

ÖÖÖH... Oisko ollu vuoden 2002 lopussa tai 2003 alussa. Silloin koodailin QB:llä tekstiseikkailuja :P Nykyään koodailen C++, mutta en tekstiseikkailuja.

Suominen90 [11.11.2005 19:35:12]

#

Alotin PHP:n vissiin 2002, mutta kunnolla sen alotin 2003

ajv [11.11.2005 20:12:12]

#

Syksyllä 2002 tein ensimmäiset kotisivuni raa'alla html:llä. Ensimmäisiä PHP-skriptejä copy-pastetin muistaakseni keväällä 2003 ja kesäloman alkaessa oikeasta opinahjosta aloin opiskelemaan PHP:tä tosissani. Ohjelmointiputkaan rekisteröidyin syksyllä 2003, ja ensimmäisen varsinaiseen ongelmaani sain ratkaisun k-mikolta tässä threadissa aika lähelle tasan kaksi vuotta sitten.

Ensimmäisten PHP-skriptien jälkeen on tullut kokeiltua aika montaakin kieltä, mutta ainoa, jonka osaan kunnolla on PHP.

nomic [11.11.2005 22:25:18]

#

Onkohan tästä nyt viisi, vaiko kuusi vuotta.
QB:lla tuli hurjisteltua, siitä sitten asmiin, josta nopeasti takaisin VB:n pariin, ja välillä käyty C:n ja PHP:n maailmoissa. ;)

leftover [12.11.2005 08:59:08]

#

1983: Kopioin ohjekirjasta Salora Managerille esimerkkiohjelman. Ei ehkä voi kutsua ohjelmoinniksi sillä olin vasta 4v, en osannut lukea enkä ymmärtänyt miksi "tuon näköinen merkki tuohon" laitettiin. Kielenä oli Salora Basic

1988: C64 ja logo...

1991: Amiga ja Basic

1993: PC ja QBasic

1996: HTML ja Pascal

2002: PHP

Gwaur [12.11.2005 15:21:37]

#

Blaze kirjoitti:

Oi teitä nuoria :)
Minä alotin -97 pienenä ja hassuna seiskaluokkalaisena joka

Minä sanoisin sinua tässä tapauksessa nuoreksi. :P Sinä aloitit joskus 13-vuotiaana kun taas minä vuoden nuorempana, vaikkakin oikeasti neljä vuotta jäljessä.

Tuo "-97" on muuten väärin. Sen pitäis olla 1997.

Merri [12.11.2005 16:05:34]

#

Myöhäinen 1989 tai 1990 alku: Kuusivuotiaana C64:n ohjekirjasta ensimmäiset kopioinnit ja pian perään ihan omien juttujen kokeilu
1996: Viimeiset C64-räpellykset, PC kotiin toukokuussa. Envelop Engine -kokeilua (se oli ilmainen kehitysympäristö, mutta ohjelmien kääntäminen ei näyttänyt onnistuvan millään, unohtui).
1997: Ostin Visual Basicin loppuvuodesta itselleni syntymäpäivälahjaksi. Ensimmäiset ohjelmat pyörivät jo hyvin pian, joskin vei aikaa vaihtaa C64-ajattelusta Windows-ajatteluun.
1998: Ohjelma ja peli esittelyissä MikroBiteissä. HTML-kielen alkeet.
2000: DJGPP C/C++ DOS-ohjelmointia, lopputuloksena keskeneräinen jotenkin pelattava luolalentelypeli. Käännös myös Visual Basicille. Loppuvuodesta avasin ensimmäisen suositun sivustoni, joka on elossa edelleen. Ohjelmointi jää enemmän taustalle.
2003: Ensimmäiset omat PHP-koodailut. Aiemmin jo olemassaolevien koodien muokkaamista. Aloin päästä kärryille VB:n koodin optimoinnissa (tuli hankittua VB6). Heitän jokseenkin hyödylliset räpellykseni vuosien varrelta Planet Source Codeen. Lukuunottamatta tekstieditoriani (käytän päivittäin) ja muutamia HTML-editorien alkuja, unohtamatta irkkiohjelmia.

Viime vuodet ovat olleetkin pitkälti taitojen hiomista ja kehittämistä. Ensi vuonna olisi tarkoitus viimein puskea jotain uutta tuotantoa ulos kahden ohjelman voimin. Nettipuolella tällä hetkellä pyörii neljä sivustoa kotisivujen lisäksi, joista kahta voi pitää varsin suosittuna ja yksi on pienestä koosta huolimatta suosituin aiheen englanninkielinen sivusto vähintään keskustelun saralla. Sitten on MegaTokio, joka elää omaa hiljaista elämäänsä.

Netti tosiaan on muuttanut tilannetta huomattavasti. Nyt kun voi olla halutessaan 24/7 netissä, pystyy paljon paremmin etsimään tietoa ja valmista mallikoodia ja pyörimään foorumeilla. Tämä ei oikein onnistunut modeemiaikana, saati vuonna 2002 kun kotoa lähti netti melkein vuodeksi (koulussa pystyin vielä vähän surffimaan, mutta sitten valmistuinkin jo). Sitten saikin ADSL:n, joskin armeija kutsui. Joten oikeastaan vasta 2003-2004 oli sellaista aikaa, jolloin pääsin kunnolla kehittämään itseäni ohjelmoijana ilman rajoituksia tiedonsaannissa silloin kun tietoa tarvitsi.

Atte [12.11.2005 18:58:23]

#

Kesällä 2003 naapurilta sain VB 5:n, josta innostuin ja johon jäin. Olin hieman yli 11-vuotias. Ekat kotisivut tein 7-vuotiaana. Oikeastaan jo samoihin aikoihin olisin halunnut oppia Javascriptiä :) Eli VB:tä on tullut käytettyä pari vuotta.

man89 [13.11.2005 14:14:38]

#

QBasicilla muutama vuosi sitten. Voisikohan taas alkaa koodailemaan jotain...

M2tias [27.11.2005 15:32:47]

#

Katoppas muistin vielä salasananki :D

Joskus vuoden 2001 alkupuolella alotin jollain wordin makrokielellä leikkimisen...
Kiinnostuin enemmän ohjelmoinnista ja lainasin C++-kirjan ja sillä ja VB:llä oon koodannu jonkun aikaa. Nyt opiskelen javaa

exAtuu [29.11.2005 07:41:27]

#

Olisinkohan joskus v2001 leikitellyt pascalilla. Varsinainen ohjelmointi alkoi peruskoulun viidennellä luokalla vuonna 2002, kun opettelin HTML:ää ja PHP:tä ihan motivaation kanssa. Myöhemmin onkin tullut opeteltua myös CSS, SQL ja C++. Niin ja tietysti logo :D

pukki [30.11.2005 18:19:54]

#

Joskus 12-13 vuotiaana. QBasicilla. Jota en sitten kuitenkaan (onneksi) turhan kauan jaksanut kun oli jotenkin niin perseestä. Sitten C:llä, jolla vieläkin eniten koodailen. Tämän jälkeen iski assembly, joka on toki mukavaa huvia sekin ja sitten jotain Lispiä pikkuisen silloin tällöin ja uusin tuttavuus on Python, joka onkin varsin mukavan tuntuinen kiäli.

C-plusBlussaakin on tullut opeteltua ja jotain sillä on tullut koodailtuakin, mutta ei oikein nuo oliot nappaa. Siis jos ei ole pakko.

kaviaari [30.11.2005 20:30:18]

#

11 vuoden paikkeilla sattui kirjastosta käteen C64 sekä VIC20 koneita pääasiassa käsittelevä opas. Tokihan satuin sitten siitä tutkimaan BASIC kieltä ja lukeemaan että "joka koneessa on sisäänrakennettu BASIC tulkki" yritin sitten silloisesta win98 pyörittävästä koneesta etsiä kovalla vimmalla BASIC tulkkia.. no eh tietty tuloksetta. Päädyin kirjottamaan ohjelmia paperilappusille (joita on vieläkin tallessa). Sittemmin ala-asteella toiminut opettaja, joka harrasti ohjelmointia antoi minulle korpulla GWBasic tulkin. Ai että sitä riemua kun töytäisin korpun asemaan ja sain kokeilla ihan oikeasti mitä se print tekee. Koodasin GWBasic:lla varmaankin puolisen vuotta ja sitten erään kaverin synttäreillä kaverin isoveli näytti kuinka oli koodannut hienon kissanammuntapelin visual basicella. Tokihan siitä innostuttiin ja VB toimi alustana parikin vuotta. Loppujenlopuksi visual basic puuhailut tyssäsivät siihen kun kaikki marmattivat että se on epäkiva (lähinnä järjestelmäporttautuvuutensa takia) ja siksi että se on todella epäelite. Aloin opiskella siinä 13 vuotiaana C++ kieltä, tämän kyseisen frendin isoveljen avustuksella. Muutamat simppelin konsolisovellukset laajenivat ja siirryin käyttämään DirectX:ää grafiikkarajapintana. Kuten arvata saattaa se järjestelmäportattavuus jäi taas kummittelemaan ja siirryin käyttämään SDL:ää. Nykyisinkin on C++ ja SDL alla. Tulipas pitkä :o

rutkis [02.12.2005 09:32:48]

#

2000-2001 amk:n ohjelmointikursseilla ja sitten 2001 aloitin työt koodiorjana yhdessä firmassa.

Kielinä enimmäkseen C++, hiukan C:tä sulautetuissa jutuissa ja delphiä jonkin verran gui:n parissa sekä nyttemin sitten symbiania.

T.M. [02.12.2005 12:53:04]

#

En aloittanut ohjelmointia millään kielellä, vaan graafisella pelinteko-ohjelmalla vuonna 2002, joka on myös ohjelmointia sekin.
Sen jälkeen siirryin QB:hen, jota käytin muutamia viikkoja saaden mitään järkevää aikaiseksi.
Varsinaisen ohjelmoinnin aloitin PHP:llä noin 3 vuotta sitten, joka oli kieli juuri minun makuuni!
C:llä ohjelmoimisen aloitin noin puolisen vuotta sitten.
[/elämäkerta]

Juuso [02.12.2005 13:57:34]

#

Ensimmäisiä ohjelmaräpellyksiä tein yläasteella, mutta ne eivät juurikaan toimineet, mutta ysiluokan Visual Basic -kurssi auttoi hyvin alkuun ja sen jälkeen olen koodannut PHP:llä, C++:lla, Pythonilla ja Javalla.. Eiffeliä aion vielä tänä vuonna kokeilla, koska sitä on kehuttu.

Kai tiedätte mikä ero on koodaamisella ja ohjelmoinnilla? :)

Queq [02.12.2005 22:24:14]

#

Vuosia vuosia sitten. Koskaan en ole mitään hienoa ja erikoista kylläkään tehnyt. Kirjoitinpa muuten viimeksi vuosi sitten täällä.

Tumpelo [05.12.2005 19:18:49]

#

Kai siitä jo kaks vuotta on...

Aloitin pasikkeleilla ja nykyään kieli on c++ (joka tuntuu oikeastaan paljon helpommalle kuin basicit).

verho88 [21.12.2005 00:10:45]

#

5-4 vuotta(no en oo täysin varma) sitten tutustuin ensimmäistä kertaa QBasiciin ja kiinnostus heräsi saman tien. Nyt viimeistään olisi aika opetella C++:aa, mutta on QBasicilla hommia tekeillä, niin ei oikeen onnistu vielä.

Zmyrgel [24.12.2005 22:22:31]

#

Joskus 5 vuotta sitten alottelin kikkailemaan jotain tekstipelejä QBasicilla... voitte kuvitella kuinka hauskaa oli kun ei ole käsitystä mitä funktiot on :)

Nyt sitten viime aikoina koulussa tullut opeteltua Visual Basicia ja C++:ssaa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta