Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Prossun "kellotus"

Sivun loppuun

CyantLeap [31.10.2005 18:22:41]

#

mistä voi säätää tehoja lisää vanhaan prosessoriin (350mhz) vai voiko mistään?

Epäilen että emolta mutta onks se sitten se cmos piiri?

panttu [31.10.2005 19:34:28]

#

Kellotaajutta voi joissakin emolevyissä säätää ohjelmallisesti (BIOSin asetuksissa), mutta yleensä säätäminen tapahtui jumppereita siirtämällä. Sama pätee myös kertoimien käyttämiseen ja prosessorin jännitteeseen.

Heikki [01.11.2005 07:10:38]

#

Itse asiassa nykyaikaisissa koneissa jumpperikellotus on käsittääkseni erittäin harvinaista ja usein väylätaajuutta voi nostaa biossista (mutta kerroin on yleensä lukittu).

Vanhassa koneessa asia on toisin. Katso kuitenkin ensiksi BIOS:ista josko sieltä voisi nostaa väylätaajuutta. Jos ei, etsi käsiisi emolevyn ohjekirja ja katso mitä jumppereista sanotaan.

Ei sitten kannata nostaa taajuutta liikaa ilman lisäjäähdytystä, siitä seuraa vain epävakaata toimintaa ja pahimmassa tapauksessa suorittimen hajoaminen.

panttu [04.11.2005 23:38:11]

#

Kertoimien muuttamiseenhan taisi olla aikoinaan artikkeli mikrobitissä, jota ei tosiaankaan kannata kokeilla, jos ei ole heittämässä prosessoria jo ennestään kierrätykseen. Kertoimen nostaminen artikkelissa käytetyissä prosessoreissa sai nostettua kolvaamalla prossun pinnassa olevia liitoksia. Taisi olla tuo artikkeli P2:lle ja tietenkin pitkä aika sitten, joten en muista edes minä vuona tuo oli.

zorm [05.11.2005 13:35:23]

#

Olen kuullut puhuttavan prosessorin kellotuksesta mutta mitä se itseasiassa on?

Blaze [05.11.2005 13:44:44]

#

Säädetään prosessori käymään isommalla kellotaajuudella kuin sen oikeasti pitäisi. Kasvattaa lämmöntuottoa ja lyhentää prosessorin ikää. Joillakin prosessorimalleilla tuolla tosin saa huomattaviakin tehonlisäyksiä, esimerkiksi vanha kunnon Intel Celeron 333MHz kellottuu yleensä pitkästi päälle 500MHz:n.

panttu [06.11.2005 00:40:35]

#

Prosessorit voi olla samanlaisia, vaikka valmistaja on niihin laittanut eri kellotaajuusmerkinnän. Tuon kellotaajuuden millä valmistaja prosessoria myy tulee prosessorin laadun perusteella.

Toki ajan kuluessa prosessorin rakennetta optoidaankin, jolla lämpenemistä ja virheellistä toimintaa suuremmilla nopeuksilla vähennetään eli laatua parannetaan puuttumatta kuitenkaan itse prosessorin toiminnallisuuksiin.

Sitten, kun prosessorin toiminnaluuteen puututaan tehdään siitä uusi malli.

Deewiant [06.11.2005 12:03:11]

#

Blaze kirjoitti:

Säädetään prosessori käymään isommalla kellotaajuudella kuin sen oikeasti pitäisi. Kasvattaa lämmöntuottoa ja lyhentää prosessorin ikää.

Tai pienemmällä taajuudella, saaden vastakkaiset vaikutukset.

Jyri [07.11.2005 15:26:47]

#

Mä onnistuin kellotamaan mun koneen prossua 300Mhz lisää silleen ettei tullu mitään ongelmia eikä lämmötkään noussu ku kymmenenastetta tavallisesta. (60C-70C)

Niin, mä sääsin väylänopeutta Biosista, mutta kyllä joissain emoissa on sellanen pikasäätö joka toimii ihan kuin jumpperisäätö. Esim IBM M-PRO pystyy säätämään taajuuden helposti, mutta ei se ole silloin kellottamista...

nipasenmaki [07.11.2005 16:49:56]

#

Kannattaa hommata tuulettimia tai vähintään tehokas prosessorituuletin. 60-70 Celsiusta alkaa olla aika kova lämpö prossulle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta