Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux

Sivun loppuun

zorm [31.10.2005 16:08:15]

#

Olen tässä päättänyt ihan kokeilumielellä asentaa linuxin vanhaan koneeseeni mutta ensiksi olisi muutamia kysymyksiä:
1. mikä linux versio minun kannattaa asentaa?
2. ymmärtääkseni linuxit ovat ilmaisia. olenko oikeassa?
3. kuinka asentaisin sen linuxin mitä olette ehdottaneet?

Blaze [31.10.2005 16:17:14]

#

Lord Nikon kirjoitti:

1. mikä linux versio minun kannattaa asentaa?

Mikä tuntuu ittestä kivoimmalta.

Lord Nikon kirjoitti:

2. ymmärtääkseni linuxit ovat ilmaisia. olenko oikeassa?

Riippuu jakelusta.

Lord Nikon kirjoitti:

3. kuinka asentaisin sen linuxin mitä olette ehdottaneet?

Lukemalla asennusohjeet ja toimimalla niiden mukaan.

Latska [31.10.2005 16:17:15]

#

1. Sen, mikä tuntuu itselle sopivalta.
2. Pääsääntöisesti ilmaisia. Joitain poikkeuksiakin löytyy.
3. Jos se on CD:lle poltettava, polta se koneelle ja käynnistä kone uusiksi.

http://www.makkosoft.com/haku.png

KimmoKM [31.10.2005 16:19:28]

#

Ja edelleen, Linuxeja on vain yksi. Se yksi, Linux. Nuo mistä puhut ovat distribuutioita/distroja/jakeluita/jotain muuta.

TeeVee [31.10.2005 17:00:59]

#

Latska kirjoitti:

http://www.makkosoft.com/haku.png

Tämä on todellakin totta.
------------------------------

1. Tarkoitat mahdollisesti jakelupakettia? Riippuu tietokoneesi tehoista, jos tietokoneesi ei ole kovinkaan tehokas, se ei esim taida jaksaa pyörittää Debian Sargen installeria.

2. Kyllähän ne ilmaisia pääsääntöisesti on, mutta esim, Red Hat ja Xandros ovat maksullisia, tai ainakin tarjoavat maksullista tukea. Suosittelemani Debian on ilmainen ja tulee olemaan!

3. Jos omistat kiinteän internet-yhteyden, suosittelen sinua lataamaan Debian Sarge 3.1 netinstall cd-levyn. Levy sisältää vain ytimen ja olennaiset paketit, loput saat ladattua apt-getillä internetistä, joten sinun ei tarvitse ladata ylimääräisiä levyjä!

Jaska [31.10.2005 17:24:41]

#

Olen ymmärtänyt, että Linuxeja olisi useampia. Ainakin minun Linux-jakeluni päivittelee aina silloin tällöin koneeseeni uuden ytimen. Eikös nämä ole Linuxin eri versioita? Korjatkaa jos olen väärässä.

Blaze [31.10.2005 17:43:46]

#

No okei, jos naidaan pilkkua ja vastataan siihen, mitä alunperin kysyttiin: asenna Linux 2.6.14

Olga [31.10.2005 18:09:29]

#

Aina ku nyyppä kysyy jotain linuxista, joka ikinen kerta sitä jaksetaan napista niistä oikeista termeistä. Hankkikaahan jo parempaa tekemistä... :)

zorm [31.10.2005 19:05:41]

#

Blaze kirjoitti:

Mikä tuntuu ittestä kivoimmalta.

En ole ennen linuxeja käyttänyt enkä tiedä eri versioiden ominaisuuksia, siksi kysyin ekaa kysymystä.

Latska kirjoitti:

http://www.makkosoft.com/haku.png

Olen käyttänyt, mutta en saanut hyviä tuloksia. siksi kysyin täältä.

Katson tuota Debian Sargea. Kiitos Kaikille. :D

Blaze [31.10.2005 19:17:52]

#

Kai sulla nyt jonkinlainen käsitys on siitä, mitä eri distrot tarjoaa. Jos ei, niin lue vaikka Distrowatchin kuvaukset suosituimmista jakeluista.

Itse nyt osaan mainostaa lähinnä Gentoota kun sitä käytän itse. Gentoossa on markkinoiden paras pakettimanageri ja se pakottaa katselemaan asioita vähän konepellin altakin, jonka takia se tosin ei sovellu ihan kaikille.

Valitse se jakelu, joka tuntuu mielenkiintoisimmalta, käytä sitä jonkin aikaa, ja jos joku asia ei miellytä, niin etsi distro, jossa se on toteutettu mukavammin ja vaihda siihen.

tkarkkainen [31.10.2005 20:28:48]

#

TeeVee kirjoitti:

jos tietokoneesi ei ole kovinkaan tehokas, se ei esim taida jaksaa pyörittää Debian Sargen installeria.

Jaa että mitä? Saa olla melkoinen nuhapumppu että tuo pätisi. Ei ollut nimittäin installerin kanssa mitään ongelmia 100MHz penalla, olisiko ollut peräti 32 tai 64 megaa rammia.

Juice [31.10.2005 20:34:42]

#

Tässä vielä vanhaa keskustelua aiheesta:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/9980-mikä-linux

Latska [01.11.2005 05:04:04]

#

Kannattaa olla kans ihan varma, että koneessasi on debianin tukemaa rautaa. Itelläni ei oo debianista kuin huonoja kokemuksia.

nomic [01.11.2005 06:32:48]

#

Mulla on ainaskin släkkin eri versiot asentunut eri koneille melko vaivattomasti. Se on sitten eri asia, haluaako välttämättä sen släkkin pitää ;)

Koskahan tässä threadissa tulee taas vastaan "windowsi on parempi kuin liinuksi!!+"

Heikki [01.11.2005 07:07:05]

#

Ubuntua on viime aikoina kehuttu paljon aloittelijaystävälliseksi jakeluksi, sitä kannattaa myös harkita (Googlella löytää helposti). Itselläni siitä ei ole juurikaan kokemuksia, mutta mitä olen foorumeita seurannut niin ihan hyvän oloinen.

Gentoota en itse lähtisi ensimmäiseksi distroksi laittamaan, ainakin itselläni oli sen asennuksessa paljon hyötyä siitä että oli jonkin verran Linux-kokemusta taustalla.

Sargen installerin ei tosiaan pitäisi juurikaan konetehoa vaatia, sen verran yksinkertaisen oloinen curses-ohjelma se on. Sarge on kyllä ihan hyvä jakelu, serverissä ja työpöydällä olen pitänyt eikä ongelmia ole pahasti ollut.

Latska [01.11.2005 07:54:49]

#

Itse koitin kans Ubuntua asentaa, mutta sitä vaivaa minun kohdallani samat ongelmat, kuin debiania. Verkkokortin tunnistuksessa on jotain häikkää, joten en saa tätä nettiin. Osaisko joku auttaa? Äänikortti ja verkkokortti on integroitu emolevylle, joka siis on joku nVidian systeemi.

_Pete_ [01.11.2005 10:46:14]

#

Latska kirjoitti:

Itse koitin kans Ubuntua asentaa, mutta sitä vaivaa minun kohdallani samat ongelmat, kuin debiania. Verkkokortin tunnistuksessa on jotain häikkää, joten en saa tätä nettiin. Osaisko joku auttaa? Äänikortti ja verkkokortti on integroitu emolevylle, joka siis on joku nVidian systeemi.

Etsi näiden foorumeiden hausta:

http://ubuntuforums.org/

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php

Jos ei löydy niin kysy jommalta kummalta, apu löyty sieltä paremmin kuin täältä :)

zorm [01.11.2005 15:37:16]

#

Nyt alkoi linuxin maailma jo vähän valoittua. :D
Vanhempani lupasivat että saisin kunnon uuden koneen joten siihen sen linuxin sitten luultavasti laittaisin.
Katsoin tuota Blazen kertomaa sivustoa ja kiinnostuin Ubuntusta ja SuSesta. Olisiko joillakuilla kokemuksia kyseisistä käyttöjärjestelmistä?

Latska [01.11.2005 16:29:39]

#

Ubuntu on ihan hyvä jos laitteistopuoli on tuettu. Susen pakettimanageri on syvältä.

Meitsi [01.11.2005 17:13:03]

#

Mä asentelin tässä viikonlopun aikana Gentoon (aiemmin en ole linuxeja asennellut, mutta livedistroja olen käyttänyt vähän). Onnistui jotakuinkin kun roikuin kannettavalla kokoajan #ohjelmointiputka:lla ja kyselin kun tuli hankalaa, ja samalla seurailin manuskaa.

peran [01.11.2005 17:14:25]

#

Uuteen koneeseen kannattaa hankkia nVidian-näyttökortti, sillä Atin Linuxajurit ovat kuulemma vähän niin ja näin.

Muutenkin kannattaa vähän kysellä Hardis-tuen perään, sillä osto-operaation jälkeen on vähän myöhäistä itkeä.

Olga [01.11.2005 18:24:47]

#

Suse ja Ubuntu ovat molemmat oikein hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseksi Linux-jakeluksi. Molempia on tullut kokeiltua, Susea kauemminkin. Ubuntun pakettimanageri peittoaa (ainakin oman kokemuksen mukaan) kevyesti Susen vastaavan, jonka palvelimet olivat aina tukossa ja päivitysten haussa kesti ikuisuuksia. Tuosta on nyt kuitenkin vuoden verran aikaa, joten tilanne voi nyt olla kovinkin erilainen.

exAtuu [02.11.2005 00:05:21]

#

peran kirjoitti:

Uuteen koneeseen kannattaa hankkia nVidian-näyttökortti, sillä Atin Linuxajurit ovat kuulemma vähän niin ja näin.

Muutenkin kannattaa vähän kysellä Hardis-tuen perään, sillä osto-operaation jälkeen on vähän myöhäistä itkeä.

nVidian paremmuus verrattuna ATiin on nykyään menneisyyttä. ATilta on tullut opensource-ajurit, joita ei nVidialta näillä näkymin tule koskaan. Viralliset nVidia-ajurit kyllä hakkaavat ATin vastaavat, mutta kunhan tuo os-ajuri kehittyy, jää nVidia kakkoseksi.

SuSEn ja Ubuntun eroista sen verran, että vaikka en Debianista kamalasti pidäkään, sen pakettimanageri on toiseksi paras Gentoon Portagen jälkeen. Ubuntuhan pohjautuu Debianiin, joten siitä löytyy myös sama pakettimanageri. Ubuntu on kyllä yleispätevästi sanottuna paras aloitusdistro.

Raudasta: Nykypäivänä miltei kaikki emolevyt pelaavat ominaisuuksiensa puolesta Linuxilla hyvin. En edes muista milloin olisin kuullut jonkun valittelevan huonoa tukea. Integroidut äänipiirit nyt ovat asia erikseen, mutta nehän ovat teknisestikin niin surkeita, että kannattaa turvautua Creative Sound Blaster Audigy 2 -sarjan tuotteisiin.

Meitsi kirjoitti:

ja samalla seurailin manuskaa.

Hah, kumpa olisitkin. ;)

Latska kirjoitti:

Itse koitin kans Ubuntua asentaa, mutta sitä vaivaa minun kohdallani samat ongelmat, kuin debiania. Verkkokortin tunnistuksessa on jotain häikkää, joten en saa tätä nettiin. Osaisko joku auttaa? Äänikortti ja verkkokortti on integroitu emolevylle, joka siis on joku nVidian systeemi.

Kovin epämääräistä selittää "jostain nVidian systeemistä". Ainakin nForce2 ja nForce4 -piirisarjojen verkkolaitteet toimivat Linuxista löytyvän forcedeth-ajurin avulla.

Latska kirjoitti:

Kannattaa olla kans ihan varma, että koneessasi on debianin tukemaa rautaa. Itelläni ei oo debianista kuin huonoja kokemuksia.

En tahtoisi uskoa sinun kirjoittelevan tällaisia... Linux tukee rautaa, ei distro, siis Linux, ei distro.


Jee, tämä oli ensimmäinen pitkä viestini \o/

tkarkkainen [02.11.2005 10:48:07]

#

MasaVista kirjoitti:

Viralliset nVidia-ajurit kyllä hakkaavat ATin vastaavat, mutta kunhan tuo os-ajuri kehittyy, jää nVidia kakkoseksi.

Siinä tapauksessa nVidian paremmuus ATIin ei ole vielä menneisyyttä, vaan vasta tulevaisuutta. OS-ajurin kehittymisessä voi mennä aikaa. Pahimmillaan jopa pari vuotta.

zorm [02.11.2005 13:23:33]

#

ok. SuSeen minua vetää paljon googlella löytämäni screenshot. Pidän ikkunoiden ulkoasusta enemmän.
Tuli muuten tuosta linuxin suurestaa muokattavuudesta mieleen että päteekö tämä muokattavuus myös ikkunoiden ulkoasuihin? :o

ZcMander [02.11.2005 13:59:16]

#

Itse kannatan Fedora Core 4:sta

Latska [02.11.2005 16:13:56]

#

MasaVista kirjoitti:

Kovin epämääräistä selittää "jostain nVidian systeemistä". Ainakin nForce2 ja nForce4 -piirisarjojen verkkolaitteet toimivat Linuxista löytyvän forcedeth-ajurin avulla.

Kellonaika on syynä tuohon kovin epämääräiseen lausahdukseen. En ollut vielä tuohon aikaan saanut itseäni täysillä hereille ja nForce ei yksinkertaisesti tullut mieleen. Omituisinta tässä on, että nForcelle integroitu äänikortti tunnistetaan, mutta verkkokorttia ei.

MasaVista kirjoitti:

En tahtoisi uskoa sinun kirjoittelevan tällaisia... Linux tukee rautaa, ei distro, siis Linux, ei distro.

Kellonajalla saattaa olla vaikutusta tähänkin. Olin vain jotenkin katkeroitunut tuosta nForceongelmastani ja vieritin sen distron syyksi. Tottakai minä nyt sen tiedän, että kernelihän se rautaa tukee. Ja otan tuon kohteliaisuutena. :)

MasaVista kirjoitti:

Jee, tämä oli ensimmäinen pitkä viestini \o/

Onnea. \o_

Unix [02.11.2005 16:21:23]

#

Jos sulla on S-ATA niin voit unohtaa samantien Linux Debianin. Linux Suse 9.3 on maksullinen (Saa netistä Susen sivuilta myös ilmaiseksi) ja tukee S-ATAA ja IDEÄ. Helppo RPM pakettihallinta ja kaiken kukkuraksi helppo asennus.

Unix [02.11.2005 16:22:56]

#

Itselläni käytössä siis SuSe 9.3 ja toimii loistavasti ymymymy.

peran [02.11.2005 16:30:26]

#

Lord Nikon kirjoitti:

Tuli muuten tuosta linuxin suurestaa muokattavuudesta mieleen että päteekö tämä muokattavuus myös ikkunoiden ulkoasuihin? :o

Pätee, ainakin Gnomessa voi vaihtaa teemaa, jolloin ikkunoiden ulkoasu vaihtuu. Tosin fontit ja sisällöt säilynevät samanlaisina.

Tämmöinen topikki löytyi Ubuntu foorumilta, josta saaneen kuvaa. Tosin siinä saattaa olla muitakin työpöytiä kuin Ubuntun(Gnome) tai Kubuntun(KDE).
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=431.0

Heikki [02.11.2005 16:30:59]

#

Muistaakseni Ubuntu asentui kivasti kaverin S-ATA kovalevylle, ja en usko että Ubuntun Kernelin niin kauheasti Debianin vastaavasta eroaa etteikä S-ATA tukea siitäkin löytyisi. Yleisesti minulle on jäänyt sellainen käsitys, että S-ATA-levyt (ohjaimet) ovat Linuxissa erittäin hyvin tuettuja.

Lord Nikon kirjoitti:

ok. SuSeen minua vetää paljon googlella löytämäni screenshot. Pidän ikkunoiden ulkoasusta enemmän.

Ehkä ne SuSE:ssa ovat defaulttina hienot, mutta ulkoasu ei riipu jakelusta. Jokaiseen jakeluun voi asentaa eri ikkunamanagereja ja ikkunamanagereihin on myös useita teemoja (ja ovat muutenkin muokattavissa).

zorm [02.11.2005 16:39:09]

#

ok.
Aijon luultavasti kokeilla ensiksi tuota susea.
Jos se ei oo hyvä niin ainahan mä voin koittaa muitakin jakeluita :D

Blaze [02.11.2005 17:41:07]

#

Putkalaisten työpöytiä, suurimmaksi osaksi Linux-sellaisia: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/10079-työpöytänne

p-p [02.11.2005 17:52:16]

#

Laitanpa tähän oman mielipiteeni Linux distroista.

Itse kannatan Ubuntua ja Debiania. Enemmän Ubuntua sen takia, koska tunnisti monesta koneestani kaikki muut, paitsi ei äänikörttia, mutta Debianin suhteen tämä asia on niin ja näin...
Voit etsiä vaikka Googlella tietoa eri ikkunamanagereista, ja asentaa semmoisen mikä tuntuu foorumeiden/kuvien perusteella parhaalta, koska ainahan sen voi vaihtaa toiseen. Gnome ja KDE taitavat olla ne kaksi suosituinta(?). Itse kannatan Gnomea enemmän, koska vain pidän siitä. KDE on mielestäni jotenkin vastenmielinen.

Ja sitten vielä oma kysymykseni Ubuntusta: Ubuntuhan pohjautuu Debianiin(?), ja eikös siinä ole myös apt-get (<3 :). Kun sitä siinä kokeilin, niin tuli aina "apt-get" komennon jälkeen error. Esim konsoliin "apt-get install *" niin tuli error "Invalid parameter : install"/vastaavaa. Ja apt-get:istä yksi kysymys: onko se ohjelman nimi apt-get vai apt, koska voihan apt:llä tehdä tämmöisenkin "apt-cache search *"?

TeeVee [02.11.2005 17:54:48]

#

tkarkkainen kirjoitti:

TeeVee kirjoitti:

jos tietokoneesi ei ole kovinkaan tehokas, se ei esim taida jaksaa pyörittää Debian Sargen installeria.

Jaa että mitä? Saa olla melkoinen nuhapumppu että tuo pätisi. Ei ollut nimittäin installerin kanssa mitään ongelmia 100MHz penalla, olisiko ollut peräti 32 tai 64 megaa rammia.

Debiankehittäjän kanssa kun olen naamatusten ollut juttusilla, niin hän on sanonut, että Sargen installeri ei vältämättä pyöri aivan hitaimmilla tietokoneilla, tai siis hän ei taannut sitä. Hyvä sitten, että toimi.

lainaus:

Helppo RPM pakettihallinta ja kaiken kukkuraksi helppo asennus.

RPM paketinhallintako helppo!? Kyseenalaistan tämän. Asennus on susessa kuulemma helppo, en kiistä sitä. Mutta onhan Debian Sargessakin helppo asennus, vaikkei graafinen, mutta jos osaat lukea ohjeita niin se on helppoa! Jos haluat välttämättä graafisen installerin, nappaa Ubuntu käteesi. Gentoota ei voi aivan ensikertalaiselle suositella, mutta kun olet hieman kokeneempi niin suosittelen ainakin yrittämään Gentoon asennusta, koska asentamalla Gentoon opit tuntemaan tietokoneesi raudan ja opit samalla muuta hyödyllistä :). Gentoolla on silti paras asennusdokumentaatio, minkä tiedän!

Jyri [02.11.2005 18:46:03]

#

Varmaan helpoin distro alkuun on Ubuntu, siinä on kaikki aika helppa tai jo valmiiksi. Se on helppo asentaakkin, tarvii vain polttaa cd:lle ja säätää jotain ihan helppoa ja pientä.

Juice [02.11.2005 19:18:57]

#

p-p kirjoitti:

Kun sitä siinä kokeilin, niin tuli aina "apt-get" komennon jälkeen error. Esim konsoliin "apt-get install *" niin tuli error "Invalid parameter : install"/vastaavaa.

Itselläni apt-get toimii kylläkin moitteetta. Eiköhän vika liene näytön ja tuolin välissä ;)

p-p kirjoitti:

Ja apt-get:istä yksi kysymys: onko se ohjelman nimi apt-get vai apt, koska voihan apt:llä tehdä tämmöisenkin "apt-cache search *"?

apt-get ja apt-cache ovat eri ohjelmia (katso vaikka /usr/bin)

TeeVee [03.11.2005 15:27:34]

#

p-p kirjoitti:

Voit etsiä vaikka Googlella tietoa eri ikkunamanagereista, ja asentaa semmoisen mikä tuntuu foorumeiden/kuvien perusteella parhaalta, koska ainahan sen voi vaihtaa toiseen. Gnome ja KDE taitavat olla ne kaksi suosituinta(?). Itse kannatan Gnomea enemmän, koska vain pidän siitä. KDE on mielestäni jotenkin vastenmielinen.

KDE ja GNOME ovat paljon paljon enemmän kuin ikkunamanageri, ne käsittävät kattavan ohjelmiston! XFCE on kevyempi työpöytäympäristö. Esim, fluxbox, e17 ja fvwm ovat ikkunamanagereja, joiden mukana ei tule ohjelmia; täydellisiä käyttäjälle, joka haluaa asentaa itse tarvitsemansa ohjelmat eikä ylimääräistä roinaa! Aloittelijalle suosittelen lämpimästi Gnomea, koska KDE on makuuni hieman liikaa karkkia sisältävä kokonaisuus. KDE on windowsmaisempi, mutta Gnome on silti erittäin helppokäyttöinen ja selkeä, sekä se on käännetty suomeksi!

zorm [06.11.2005 19:14:52]

#

Olen nyt edennyt linux prosessissani eteenpäin:
en ole vielä sitä uutta konetta saanut joten päätin testimielessä yrittää asentaa susea yhteen "en enää käytä" koneeseeni jossa on valmiina win98 ja prossu taitaa olla pentinum 2. Olen googlettanut ja ymmärtääkseni Biosista pitää ensiksi valita bootattavaksi cdrom, sitten pistää cd asemaan ja käynnistää kone uudelleen ja sitten asennusohjelman pitäisi käynnistyä. näin ei ainakaan tapahdu vaan win98 latautuu normaalisti loppuun asti.
Olenko tehnyt kaiken oikein?
Jos olen, Mikä mättää?
Jos en ole, Mitä pitäisi tehdä?

Metabolix [06.11.2005 19:53:16]

#

Vain sinä itse voit tietää, oletko tehnyt kaiken oikein. Varmasti on se CD ensimmäisenä boottilaitteena ja CD:llä poltettuna jonkin Linuxin asennuslevy?

Jos kaiken pitäisi OK, niin sitten jokin mättää. Voit tietysti jostakin kaivaa Linux-boottilevykkeen ja yrittää sillä tai kokeilla jotakin muuta distroa.

Cornix [06.11.2005 20:02:20]

#

Kävithän BIOSissa asettamassa sen CD-ROMin ensimmäiseksi buuttausvaihtoehdoksi? Ja muistit tallentaa asetukset kans ku poistuit BIOSista?
Onhan levy poltettu oikein, eli olet polttanut imagetiedoston sisällön levylle, etkä sitä itse imagefilua (siis ettei levyllä ole vain yhtä .iso-tiedostoa)?

TeeVee [06.11.2005 20:33:35]

#

Olethan tarkastanut md5sumilla että isotiedostosi oli ehjä?

zorm [07.11.2005 13:07:12]

#

kaikki on ny oikein ja sain sen toimimaan. kiitti

zorm [08.11.2005 19:40:32]

#

Nyt tuli taas yksi simppeli kysymys minkä päätin nyt laittaa tähän:
Elikkäs kuinka saa formatoitua koko kiintolevyn?

Metabolix [08.11.2005 20:23:49]

#

Vaikkapa linuxisi asennuksessa valitset vaihtoehdon "tyhjennä kaikki", kun siellä yleensä sellainenkin on. Tai sitten on myös se omavalintainen osiointi, jossa voi itse poistaa osiot ja luoda uudet tilalle. Siinä lähtee periaatteessa kaikki mukana. Jos nyt on kyse jostakin niin arkaluontoisesta, että pitää saada tuhottua aivan palauttamattomasti kovalevyvarkauden pelossa, niin silloin pitää tehdä järeitä toimenpiteitä... Harvoinpa mitään niin tarkoin vartioitavaa kenenkään kotikoneella on :)

Jos et kaipaa uutta osiointia vaan pelkkää alustusta, niin mke2fs

man89 [13.11.2005 14:02:39]

#

Suosittelen Debiania.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta