Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Adsl-modeemit Linuxilla

Juice [22.10.2005 22:43:09]

#

Asensin tässä sukulaisten koneeseen Ubuntun Windows 98:n päälle. Kone toimii nyt jo kohtalaisen hyvin, mitä nyt ASDL-modeemi ei pelaa, sen malli on TW-IA300B (eli TeleWellin maanantaikappale siis). Ei se kuulemma toimi ellei hommaa 2.4.16-kerneliä, enkä nyt niin viitsisi lähteä uutta kerneliä kääntämään, etenkään 2.4:ta.
Eli pitäisi hommata luultavimmin uusi ASDL-modeemi, luultavimmin boksi. Olen tässä ajatellun ZyXELin mallia Prestige 660R-61, mutta en ole aivan varma. Olisiko teillä, oi rakkahat putkalaiset, kertoa omista kokemuksistanne ASDL-modeemien ja Linuxin yhteistoiminnasta? Minkälaisia modeemeja te omaatte? Lähtikö toimimaan ilman sen suurempia säätöjä?

juha127 [23.10.2005 10:13:24]

#

Itse kokeilin muutama päivä sitten Ubuntun live versiota jossa oma ADSL-modeemini toivi hyvin (ZyXel prestige 600 series) verkkoliitäntää käyttäen.

exAtuu [24.10.2005 06:14:43]

#

Noi sisäiset ADSL-motukat eivät ole tuettuja edes 2.6-sarjassa sen kummemmin, eli niistä kannattaa pysyä erossa. Itse ostin A-Link Roadrunner 44b:n, ja se on pelannut loistavasti. Kyseisellä paketilla saa myös koneet mukavasti verkkoon ip-aliaksia käyttäen.

Itselläni on kokemusta TW-IA300C:n käytöstä, eikä se toiminut edes SuSE:lla vaikka niin lupailtiin...

Näistä siis yhteenvetona: Myy tuo korttisi jollekin tyhmälle ja osta RR44b.

Jyri [24.10.2005 09:04:21]

#

Ainakin minulla kaikki halpis modeemit tyyliin SpeedStreamit toimii ihan hyvin Debianissa, Ubuntussa ja kaikissa distroissa mitä olen koittanut.

Heikki [24.10.2005 17:28:50]

#

Yleinen neuvo verkkolaitteiden kohdalla on ostaa ulkoinen sovitinlaite (ADSL-boksi), johon kone sitten kytketään verkkokortilla (jotka ovat Linuxissa hyvin tuettuja). Tällöin käyttiksen täytyy hoitaa vain verkkokorttia, ja plussana saat monta konetta verkkoon ja lähiverkon niiden välille helposti.

Katso myös: http://www.wiki.linux.fi/wiki/index.php/Millaisen_verkkolaitteen_valitsen_Linuxin_kanssa­_käytettäväksi

Juice [24.10.2005 19:37:17]

#

Kiitoksia kovasti Heikille linkistä ja muillekin kommenteista. Marssitin hakemaan ulkoista modeemia. Toivottavasti toimii. Tästä lähtien opin pysymään kaukana TeleWellistä (terveisiä sinnekin päin, parantakaa Linux-tukea!).

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta