Asensin tässä sukulaisten koneeseen Ubuntun Windows 98:n päälle. Kone toimii nyt jo kohtalaisen hyvin, mitä nyt ASDL-modeemi ei pelaa, sen malli on TW-IA300B (eli TeleWellin maanantaikappale siis). Ei se kuulemma toimi ellei hommaa 2.4.16-kerneliä, enkä nyt niin viitsisi lähteä uutta kerneliä kääntämään, etenkään 2.4:ta.
Eli pitäisi hommata luultavimmin uusi ASDL-modeemi, luultavimmin boksi. Olen tässä ajatellun ZyXELin mallia Prestige 660R-61, mutta en ole aivan varma. Olisiko teillä, oi rakkahat putkalaiset, kertoa omista kokemuksistanne ASDL-modeemien ja Linuxin yhteistoiminnasta? Minkälaisia modeemeja te omaatte? Lähtikö toimimaan ilman sen suurempia säätöjä?
Itse kokeilin muutama päivä sitten Ubuntun live versiota jossa oma ADSL-modeemini toivi hyvin (ZyXel prestige 600 series) verkkoliitäntää käyttäen.
Noi sisäiset ADSL-motukat eivät ole tuettuja edes 2.6-sarjassa sen kummemmin, eli niistä kannattaa pysyä erossa. Itse ostin A-Link Roadrunner 44b:n, ja se on pelannut loistavasti. Kyseisellä paketilla saa myös koneet mukavasti verkkoon ip-aliaksia käyttäen.
Itselläni on kokemusta TW-IA300C:n käytöstä, eikä se toiminut edes SuSE:lla vaikka niin lupailtiin...
Näistä siis yhteenvetona: Myy tuo korttisi jollekin tyhmälle ja osta RR44b.
Ainakin minulla kaikki halpis modeemit tyyliin SpeedStreamit toimii ihan hyvin Debianissa, Ubuntussa ja kaikissa distroissa mitä olen koittanut.
Yleinen neuvo verkkolaitteiden kohdalla on ostaa ulkoinen sovitinlaite (ADSL-boksi), johon kone sitten kytketään verkkokortilla (jotka ovat Linuxissa hyvin tuettuja). Tällöin käyttiksen täytyy hoitaa vain verkkokorttia, ja plussana saat monta konetta verkkoon ja lähiverkon niiden välille helposti.
Katso myös: http://www.wiki.linux.fi/wiki/index.php/
Kiitoksia kovasti Heikille linkistä ja muillekin kommenteista. Marssitin hakemaan ulkoista modeemia. Toivottavasti toimii. Tästä lähtien opin pysymään kaukana TeleWellistä (terveisiä sinnekin päin, parantakaa Linux-tukea!).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.