Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Eri ohjelmointikielet

Sivun loppuun

juha127 [21.10.2005 18:00:41]

#

Siis ihan tälläinen hieman gallup aiheinen kysysmys:
Kuinka moni tietää nämä kaikki ohjelmointikielet:
C
C++
Java
C#
HTML
XML
JAVASCRIPT
PHP
ASP
CSS
Pascal
Python
Perl
Lua
TeX
Fortan
Shell
NSIS
SQL
VB
Batch

Itse tiesin näistä vain muutaman.

hunajavohveli [21.10.2005 18:05:14]

#

HTML ja CSS eivät ainakaan ole ohjelmointikieliä. Melkein kaikki tuossa listassa olevat tunnen (siis nimeltä, en osaa ohjelmoida kaikilla kuitenkaan). TeX ja Lua eivät kuullosta tutuilta.

Edit: Jos tarkoitit, että mitä noista osaan, niin C, HTML, PHP, CSS, VB, enemmän tai vähemmän hyvin.

Aruviel [21.10.2005 18:09:07]

#

LUA vaikuttaa erittäin näppärältä skriptikieleltä. Sen kanssa on kohtalaisen helppoa sitoa C/C++-funktioita skriptikielen käyttöön. Ja pitää nyt mainosomaisesti vielä ladella, että eräät kaupalliset pelitkin käyttävät LUAa, kuten esimerkiksi (muistaakseni) World of Warcraft, Neverwinter Nights ja muutama muu Biowaren peli. Vieläkun löytäisin tahtoa opetella käyttämään sitä kunnolla.

NSIS ja Batch eivät pärisytä itselläni mitään kelloa.

Juice [21.10.2005 18:15:42]

#

hunajavohveli kirjoitti:

HTML ja CSS eivät ainakaan ole ohjelmointikieliä.

Kuten ei myöskään XML.

TeX ja NSIS ovat minulle uppo-outoja. Noista muista taidan ainakin alkeet kielistä C++, Java, C#, HTML, XML, PHP, CSS ja VB. Python lienee seuraava savotta. Shelliskriptaus olis myös aika kova sana, ja JavaScriptiä hieman yleisimpien temppujen kopipasteusta enemmän :P
Taitaa muuten olla Fortran typotettu.

EDIT: Joo, Batcheilla tarkoitettiin vissiin .batteja :P

Blaze [21.10.2005 18:27:35]

#

Nimet on tuttuja, mut en minä noita sen enempää osaa :)

NSIS on Nullsoftin (se Winamp-lafka) joku asennusohjelmantekosysteemi.
(La)TeX on joku dokumenttikuvauskieli vähän PDF:n henkeen, ei myöskään siis ohjelmointia.

Latska [21.10.2005 18:33:26]

#

Melkein kaikki ovat tuttuja. Ja ne, jotka eivät ole tuttuja tai eivät kuulu joukkoon mainittiinkin jo aiemmin. Pistetäänpä joukkoon vielä muutamia:

Cobol
Smalltalk
Brainfuck
D
Forth
ADA

Sekä tärkein:

LateScript

sooda [21.10.2005 18:50:29]

#

Kyl määkin kaikista oon kuullut.
Osaan noista kielistä suht hyvin C:tä, html:ää, php:tä, css:ää ja vb:tä, kohtalaisesti sql:ää ja alkeet osaan C++:sta, javasta, ja shell- ja batch-skriptauksesta. Lisää olis jäntskä oppia.

Deewiant [21.10.2005 20:40:39]

#

<nus>
HTML, XML, ja CSS eivät ole ohjelmointikieliä, vaan kuvauskieliä.
Fortan ei ole mikään, Fortran sen sijaan on ohjelmointikieli.
Shell ei ole ohjelmointikieli, vaan viittaa käyttöliittymään, kuten DOS-shelliin. Shell-skriptausta voidaan sanoa ohjelmoinniksi.
NSIS on NullSoft Scriptable Install System - vapaasti suomennettuna skriptattavissa oleva asennussysteemi. Sen skriptausta voitaneen sanoa ohjelmoinniksi, mutta itse NSIS ei ole ohjelmointikieli.
SQL ei ole ohjelmointikieli, vaan ns. "kyselykieli" (query language, tiedä sitten, onko tuolle jotain "virallista" suomennosta).
Batch ei ole ohjelmointikieli, vaan viittaa batch-tiedostoihin, jotka luokitellaan shell-skripteiksi.
</nus>

Joka ikisestä olen kuullut, ja osaan noista C:tä, C++:aa, Javaa, HTML:ää, XML:ää, Javascriptiä, PHP:a, ASP:a, CSS:ä sekä TeXiä kohtalaisesti. Pythonia, Perliä sekä Pascalia osaan lukea, mutten kirjoittaa.

EDIT:

Blaze kirjoitti:

(La)TeX on joku dokumenttikuvauskieli vähän PDF:n henkeen, ei myöskään siis ohjelmointia.

<nusjatkuu>
PDF on tiedostoformaatti, ei kieli voi olla sen "henkeen". ;-) TeXin avulla voidaan kyllä tuottaa PDF-tiedostoja.
</nusjatkuu>

TeX on ihan Turing-complete ohjelmointikieli. Ei sillä tietääkseni kukaan ole mitään sellaista ohjelmoinut, joka ei liittyisi tekstin kuvaukseen, mutta teoriassa se on ihan mahdollista. :-)

tsuriga [21.10.2005 20:44:16]

#

Taitaapa sieltä puuttua myös whitespace, sillä on hyvä tehdä tenttivastaukset. Adaa joskus yritin asennella ja käännellä mutta ei vaan ottanut onnistuakseen, hyvä rako tutoriaalille.

arcatan [21.10.2005 21:19:37]

#

Kaikista edellä mainituista olen kuullut ja useampaa olen kokeillutkin. Vaan hävetkää, ohjelmointikielistä kauneinta, Rubya, ei ole mainittu! Muita mieleen nousevia ovat esimerkiksi Io, Self, Lisp, Scheme, Prolog, Haskell, ML, OCaml, F#, Icon, Intercal. Esoteerisistä kielistä (Brainfuck, Whitespace) tulevat mieleen mm. Ook, Mal(e)bolge ja Shakespeare. Malebolge on varsinkin niin häijy kieli, ettei mitään rajaa.

Niin, ja tietty vielä ovat olemassa erilaiset assemblerit ja vaikkapa BASIC-variantit, QBasicikkia ja TI-BASICia tuossa ei ainakaan mainittu.

Mitäkö näistä osaan oikeasti? No, ainakin jossain määrin C:tä ja Rubya. Mitä osaan tarvittaessa? Mitä vain, paitsi Malebolgea.

Deewiant [21.10.2005 21:42:20]

#

Ketjun tarkoitus on näköjään muuttunut ohjelmointikielien listaamiseksi. No, kannanpa omat korteni kekoon, mainiten vain niitä, joita ei jo ole:

ABAP, Delphi, Eiffel, Objective-C, SAS, Tcl, Logo, ALGOL, Modula-2, PL/I, Simula, APL, Dylan, Erlang, Clean, REBOL, ABC, Miranda, ColdFusion, Oberon, Ubercode, SNOBOL.

(Hemmetin arcatan, meni mainitsemaan lähes kaikki, jotka tulivat heti mieleen alkuperäisestä listasta puuttuvina :-))

Lisätään vielä pari esoteeristä joukkoon: Befunge, Wierd, False, HQ9+, NULL. Ja korjataan arcatania hiukan: INTERCAL on esoteerinen ohjelmointikieli.

mike patto [21.10.2005 21:55:18]

#

Eikös tämä ole sama kuin pyydettäisiin luettelemaan automerkit jotka tunnet, tärkeintä on kai millä olet ajanut, omia mm : Audi, BMW, Cadillac, Ford, Honga, Jaguar, Porsche, Opel, Toyota, VW, Lada, Jeep, Mazda. Kielet voi tuntea mutta kuka on tehnyt niillä jotain järkevää, itse koen tehneeni ainaki seuraavilla jotain : C/C++, Cobol, Java, Assembly, PL/Sql, VB, Javascript, VBA, Fortran.

mikeful [22.10.2005 17:16:30]

#

Täällä on listattu varsin kattavasti erilaisia ohjlmointikieliä: http://www.99-bottles-of-beer.net/

Tällä hetkellä laulun sanat saa esille 824:llä eri kielellä. ;)

Sami [22.10.2005 17:45:30]

#

Oikeastaan tuolla ei ole noin montaa ohjelmointikieltä, mutta toteutuksia kyllä löytyy sen verran (esim. javalla löytyy kolme toteutusta: standard version, object-oriented version ja exception oriented version. C++:lla taas löytyy 5 erilaista toteutusta).

Noista kielistä kuitenkin lähes kaikki kuulostaa tutuilta. Ainoastaan Lua, NSIS ja Fortan ei kuulosta tutuilta, mutta Fortran sen sijaan on tuttu :)

TeeVee [26.10.2005 21:03:17]

#

Ook! puuttuu \o/

Joskus voisi pitää kilpailun, että kuka saa monimutkaisimman ohjelman tehtyä Ook!:lla :D

EDIT:
http://www.99-bottles-of-beer.net/language-cow-146.html
:D Tai jos kenties kilpailu kuka kehittää uuden vastaavan kielen :P

tsuriga [27.10.2005 00:38:20]

#

arcatan kirjoitti:

Malebolge on varsinkin niin häijy kieli, ettei mitään rajaa.

Meinasitko?

Hello world

 (=<`:9876Z4321UT.-Q+*)M'&%$H"!~}|Bzy?=|{z]KwZY44Eq0/{mlk**
 hKs_dG5[m_BA{?-Y;;Vb'rR5431M}/.zHGwEDCBA@98\6543W10/.R,+O<

ville-v [27.10.2005 15:29:57]

#

Pitääpä tehdä joku tommonen kieli.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta