Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Oma foorumi

Sivun loppuun

Azure [12.10.2005 21:03:06]

#

Hyvä on! Tällä kertaa, minä kysynkin jotain viisaampaa, kuin jostakin hakkerointi jutusta tai vakoiluohjelmista. =)

Eli mitä minun täytyisi alkaa opettella, että vosin tehdä oman keskustelupalstan. Sivuista täytyisi tulla interatiivisia ja nopeita selata jopa modeemeillakin. Ja tietenkin systeemi jolla voi nähdä montako on kirjautuneena ja montako on rekistöröitynyt sivuilleni. Tuo interaktiivisuus on vain toive sivuille jos oppii hyvin tekmään sivuja ja ylläpitämään niitä. =D

Mistä aloitan ja mitä kannattee jatkossa opetella? Oon jo tällä hetkellä aloittanu HTML-ohjelmoinnin opiskelun, mutta kai sinne pitää vielä kehittää PHP:tä ja Java scriptiä.

jgz [12.10.2005 21:07:13]

#

php +mysql kannattaa opiskella, niin varmasti keskustelupalstan saat tehtyä jossain vaiheessa.

ajv [12.10.2005 21:13:05]

#

Ensin html hanskaan. Samalla opettelet CSS:ää, jotta pystyt tekemään sivujesi ulkoasusta kevyen ja tarvittaessa tarjoamaan pelkän tekstiversion. Foorumin tekemiseen tarvitset tietokannan ja ison läjän koodia. Tietokanta voi olla pelkkä tekstitiedostoista tehty oma tietokanta, mutta jos haluat sivuistasi nopeat, suosittelisin oikeaa tietokantaa. Javascriptiä et välttämättä tarvitse, vaikkakin sillä saa kaikkea kivaa extratoiminnallisuutta sivuille.

En kylläkään suosittelisi ihan ensimmäisenä miettimään foorumin tekoa :) Aloita vaikka vieraskirjasta. Linkkitietokanta kategoriajaolla on oiva tietokannansuunnitteluharjoitus. Lisäksi ennen foorumin koodaamista kannatta perehtyä internet-ohjelmoinnin tietoturvaan.

Tsemppiä valitsemalllesi tielle :)

ipe [12.10.2005 21:25:27]

#

ajv puhuu jälleen asiaa: ensin html ja css hanskaan ja vasta sitten opettelemaan php:tä ja esim. mysqlin käyttöä. Itse aloitin joskus php:n ohjelmoinnin samaan aikaan kuin html:n ja css:n opettelun.. tuskaa oli, kannattaa ensin opetella html :D

ajv [12.10.2005 21:27:45]

#

ipe kirjoitti:

ajv puhuu jälleen asiaa...

Hyvä että täältäkin joskus jotain hyödyllisiä kommentteja tulee :)

Latska [13.10.2005 11:07:30]

#

Kannattaa aloittaa vieraskirjasta, koska vieraskirjan ja foorumin periaatteet ovat aika lähellä toisiaan. Täältä putkan opasalueelta löytyy php-opas, johon kannattaa tutstua.

Jyri [13.10.2005 11:53:10]

#

Latska sanoi asian aika hyvin, kannattaa opetella ensin perusteet tai vähän enemmän ja sitten siirtyä tekemään isompaa projektia. Ei välttämättä ole ihan helppoa ensimmäisenä scriptinä vääntää foorumia :P

Lebe80 [13.10.2005 14:15:02]

#

Muistilista:
- Tietokannat
Myöskin tietokantoja kannattaa opetella, jottei tule sorruttua yleisimpiin virheisiin (esim. toisto, raskaat haut, yms.).

- Tietoturva
Kryptaus, salaaminen ja tietojen tallentaminen. Kannattaa suoraan opetella tietoturvan tärkeyteen.

- Suunnittelu
Kannattaa suunnitella vaikka paperille _kaikki_ foorumin ominaisuudet, jonka jälkeen katsoa mitä niiden toteuttamiseen tarvitsee osata, ja miten ne toteutetaan.
Näin on helpompi huomata tietoturva-aukkoja.

ipe [13.10.2005 14:48:56]

#

Niin ja ensimmäistä foorumia tuskin kannattaa vielä julkaista, vaan kokeilla itse mikä on raskas osio ja mikä buginen. Näin ei tarvitse kuunnella peelojen ikuista ruinausta paskasta koodista :P Ja lisäksi kun sitten joskus alkaa toteuttamaan julkaistavaa foorumia, niin tietää jo mistä kannattaa aloittaa ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

kayttaja-2791 [13.10.2005 14:58:43]

#

ipe kirjoitti:

Niin ja ensimmäistä foorumia tuskin kannattaa vielä julkaista, vaan kokeilla itse mikä on raskas osio ja mikä buginen. Näin ei tarvitse kuunnella peelojen ikuista ruinausta paskasta koodista :P Ja lisäksi kun sitten joskus alkaa toteuttamaan julkaistavaa foorumia, niin tietää jo mistä kannattaa aloittaa ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Niinpä. Vetäiset jollain skriptillä vaikka 100000 viestiä joka foorumin alueelle ja katsot miten se sitten toimii. Tarvittaessa sitten katsot mikä hidastelee ja teet sen paremmin. Ja sitten kun se toimii sillä määrällä hyvin niin lukua vaan kasvattaa, miljoonaan viestiin jne.

ajv [13.10.2005 16:59:33]

#

JTS kirjoitti:

Niinpä. Vetäiset jollain skriptillä vaikka 100000 viestiä joka foorumin alueelle ja katsot miten se sitten toimii. Tarvittaessa sitten katsot mikä hidastelee ja teet sen paremmin. Ja sitten kun se toimii sillä määrällä hyvin niin lukua vaan kasvattaa, miljoonaan viestiin jne.

Tämä on enemmän kuin suositeltavaa :) Sitä tietokantaa ja koodeja on ***kamainen alkaa optimoimaan siinä vaiheessa, kun systeemissä on dataa jo sisällä.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta