Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Luokat

Clawhammer [06.10.2005 13:57:17]

#

Juu eli huomasin että ohjelmointiputka ei käsittele lainkaan luokkia (Class) oppaissaan. Niinpä ajattelin kysäistä mitä hyötyä niistä on kannattaako niitä ylipäätään käyttää PHP kielessä. Ei ole tullut vielä yhtäkään esimerkkiä eteen jossa niitä käytettäisiin. Sikäli olen ymmärtänyt, luokat ovat kokoelma muuttujia ja funktioita.

Antti Laaksonen [06.10.2005 19:59:23]

#

Luokkia ei kannata käyttää ainakaan näön vuoksi, vaan vasta sitten, kun niistä tuntuu olevan todellista hyötyä. Joka tapauksessa kaiken pystyy tekemään myös ilman luokkia. Ideana on tosiaan se, että luokkaan kootaan tiettyyn asiaan liittyviä muuttujia ja funktioita. Sitten voi määritellä luokkaan kuuluvan olion, jota käskytetään pääohjelmasta.

PHP:n ohjeessa on tietoa luokkien käytöstä:
https://www.php.net/manual/fi/language.oop.php (PHP4)
https://www.php.net/manual/fi/language.oop5.php (PHP5)

Luokkien käytön hyödyllisyydestä ja kannattavuudesta voi olla monta mieltä. Minä en ole käyttänyt luokkia PHP:ssä, ja kaikki on mennyt ihan hyvin. Mutta jonkun toisen mielestä ne saattavat olla erottamaton osa PHP-ohjelmointia. Tämän vuoksi on hyvä ajatus tutustua luokkiin ja miettiä, olisiko niistä mihinkään.

Blaze [06.10.2005 20:17:34]

#

Ja lisättäköön vielä, että PHP4:ssa luokat ovat lähinnä vitsi, vitosessa pääsee jo, niin halutessaan, oikeasti harrastamaan oliopohjaista ohjelmointia.

Olga [06.10.2005 20:28:33]

#

Itselleni kenties suurin weppisovellusten teon nopeuttaja on ollut luomani lomakeluokka, ne kun muutoin on niin vaivalloisia kirjoittaa. Ensin luodaan lomake-olio, ja sen jälkeen tarpeen mukaan oliot input, select ja textarea -elementeille. Tosin kaikkia olio-ohjelmoinnin mahdollisuuksia en tuossakaan ole käyttänyt, sillä PHP4:ssä olio-ohjelmointi on todellakin lapsenkengissä.

ajv [06.10.2005 20:43:06]

#

Minulla on luokat tietokannan käpistelyyn, lomakkeiden luomiseen, uploadaamiseen, kuvien käpistelyyn, kirjautumiseen/rekisteröitymiseen ja virheenkäsittelyyn. Olen käyttänyt samoja luokkia eri projekteissa ja juuri tuota luokkien sovellettavuutta eri projekteihin pidän ehdottomasti suurinpana hyötynä. Lisäksi esim. virheenkäsittelyluokka vain on mielstäni ehdoton. Sen avulla virheenkäsittely helpottuu kummasti ja kaikki virheet logittuu nätisti omiin tiedostoihinsa. Myös tietokantaluokka on ehdoton. Jos jossain vaiheessa kanta vaihtuu mysql -> esim. postgresql, ei tarvitse muuta kuin koodata uusi postrgesql-luokka ja samat koodit toimii taas ;)

PHP5:n olio-ohjelmoinnista ei ole kokemusta. Enkä luokkien kanssa ole vielä niin paljon puuhaillut, että osaisin edes mitään monimutkaisempaa oliopohjaista syntaksia vaatia.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta