Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vakoiluohjelman toiminta

Azure [04.10.2005 19:54:34]

#

Eli nyt en kysy mitään sen tekemis ohjeita, vaan tänne voitas kerätä aiheesta asiaa. Kuten minä voisin nyt aloittaa aiheen kysymällä, nyt aluksi, miten vakoiluohjelmat toimivat kuten spyware? Onko kenelläkään mitään tietoa asiasta, ja specremillähän on tuo mielenkiintoinen systeemi jolla vakoillaan näppäimistöä eli mitä painikkeita painetaan tietyllä koneilla, missä tämä SServer on, mutta spywarehan on sitten jo eri asia.

tomaattigeeni [06.10.2005 04:17:21]

#

Kaikista yksinkertaisimmillaan spyware on vaan johonki viattomaan softaan piilotettua koodia joka tonkii esimerkiksi käyttäjien tiedostoja ja lähettää sitten vaikka jonnekin tietoa että "tää tyyppi tykkää nyt tän tyylisestä aikuisviihteestä" - ei sellaista vaikea ole toteuttaa. Muuta kun kirjottaa ohjelman joka kattoo Windowsissa My Documents kansion sisällön ja arkistoi tiedot jotenki yksinkertasesti ja sitte avataan socketti jonneki serverille jonne lähetetään tiedot. Sitten tehdään vaikka joku pieni softa tai intro tai mikä tahansa, johon tuo koodipätkä kirjotetaan sekaan ja saadaan hyväuskoinen käyttäjä ajamaan softa.

Tällaisella saa aikaan vaikka pientä kiusaa - esimerkiksi tonkii kaikki sähköpostiosoitteet levyltä ja lisää ne spämmilistoille.

squid [06.10.2005 07:57:23]

#

Mutta tämäkin vaatii sen, että käyttäjä käynnistää ohjelman? Eihän mikään ohjelma voi olla päällä, jos ei sitä käynnistetä.

FooBat [06.10.2005 16:09:55]

#

Valitettavan usein kuitenkaan käyttäjän ei tarvitse suoranaisesti itse koskaan käynnistää spyware tai muuta haittaohjelmaa vaan erinäisten tietoturvaaukkojen kautta ulkopuolinen käyttäjä saattaa saada ajettua ohjelman itse tai käyttöjärjestelmä ajaa ohjelman automaattisesti käyttäjän tietämättä (esim. sähköpostin liitetiedostot outlookissa). Lisäksi kun haittaohjelma on kerran ajettu, se useimmiten lisää itsensä käynnistysrekisteriin jolloin se käynnistyy aina uudestaan windowsin (tms.) käynnistyessä.

Hinc [11.10.2005 21:33:43]

#

nii..ja nehän voi aina "ystävällisesti" lisätä rekisteriin, josta ne käynnistyy automaattisesti wintoosan käynnistyksen yhteydessä. :D

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta