Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mitä tarvitsen pelin tekemiseen?

J.T.K [04.10.2005 12:19:55]

#

Heips! Tarkoituksenani on ohjelmoida peli. Peli tulee olemaan samankaltainen kuin esim. Mafia - The City Of Lost Heaven tai GTA3. Eli tarkoituksena olisi hyväksikäyttää nykytekniikan mukaista 3D-grafiikkaa yms. Peli ei tulisi olemaan mikään ErkkiSairaalassa väännös vaan ihan kunnollinen markkinakelpoinen tuote joka pystyy kilpailemaan myös isojen firmojen tekeleitä vastaan.

Ko. peliä pelattaisiin netissä. Eli se ei sisältäisi mitään yksinpeli osiota vaan ainoastaan nettipelin. Tarkoituksena olisi koodata pelistä sellainen, että sitä voisi käyttää myös muissakin käyttöliittymissä kuin Windows:ssa.

Kysymykseni kuuluukin näin: Mitkä ovat ne ohjelmointikielet yms. mihin minun pitäisi perehtyä, jotta voisin tehdä ko. pelin. C++? DirectX?

PS. En tarvitse mitään kommentteja ko. projektin onnistumisprosentista.

Metabolix [04.10.2005 12:30:50]

#

Sanotaan nyt kuitenkin, että tuo on aina yhtä tuhoontuomittu yritys noin ensimmäiseksi kunnon projektiksi. Yleensä markkinakelpoisia pelejä tekevät isot porukat, ja heiltäkin, alan ammattilaisilta, kuluu vuosia.

tkarkkainen [04.10.2005 12:31:25]

#

J.T.K kirjoitti:

PS. En tarvitse mitään kommentteja ko. projektin onnistumisprosentista.

Jos kerran tiedät sen jo, niin miksi vaivautua? :)

Ei mutta jos asiallisesti keskustellaan, niin olet haukkaamassa liian isoa palaa. Tuollaista projektia ei kannata suunnitellakaan, ennen kuin Erkki Sairaalassa -tyyppiset pelit vääntyvät vaikka unissa.

Jos haluat pelin toimivan muissakin käyttöjärjestelmissä kuin Windowsissa, voit unohtaa DirectX:n saman tien. Eikä kannata käytellä suoraan OpenGL:ääkään tai muita rajapintoja, vaan ota mieluummin jokin valmis grafiikkaengine, vaikka Ogre.

Mitä ohjelmointikielen valintaan tulee, siihen onkin jo vaihtoehtoja. C++ lienee se perinteinen vaihtoehto , mutta melko monia juttuja voisi harkita tekevänsä myös vaikka Javalla tai skriptikielillä kuten Perlillä tai Pythonilla.

Mutta kerran vielä haluan sanoa, ettet tiedä, mihin olet ryhtymässä.

J.T.K [04.10.2005 12:47:39]

#

Kiitoksia vastanneille. Minulla toki on jo aiempaa kokemusta ohjelmoinnista, eikä ko. projektia olisi tarkoitus tehdä yksin vaan n. 10 hengen porukassa, jossa jokainen hoitaisi sen osa-alueen minkä itse osaa. Tiedän myös, että ko. projekti voi hyvinkin kestää parikin vuotta valmistua vaikka hommia paiskitaan kahdeksan tuntia päivässä. Projekti ei ole todellakaan helppo, mutta mikään ei ole mahdotonta. Näin ollen halusinkin lähinnä tietää kokonaisuuden hahmottamiseksi paremmin mitä kaikkea pelitiimin pitäisi osata, jotta ko. peli saataisiin aikaiseksi.

PS. Taustatietona voin mainita, että olen kuluttanut ko. pelin sisällön suunnitteluun yms. asioihin jo n. kolme vuotta (en täysipäiväisesti), joten en todellakaan odota, että ko. peli valmistuisi parissa viikossa ja myisi heti 500k kappaletta ja rikastuisin viikossa :P

viznut [04.10.2005 12:58:06]

#

Sanotaan vaikka niin, että sitä onnistumisprosenttia saat kasvatettua huomattavasti, jos keskityt nyt aluksi ihan vain sellaisiin tyypillisiin aloittelijaprojekteihin kuten matopeleihin ym. ja etenet sitten askel askeleelta aina vain vaativampiin projekteihin. Ehkä jo muutaman vuoden sisällä sinulla on tekniikka sen verran hallussa, että pystyt edes suunnilleen arvioimaan, mitä ideasi toteuttaminen oikeasti vaatisi työmäärän ym. suhteen.

Lisäksi jos aiot kilpailla "isojen firmojen tekeleitä vastaan", niin ei tosiaankaan kannata käyttää siinä isojen firmojen omia keinoja kuten fotorealismin suossa tarpomista ja massiivista teknologiatykittelyä. Parhaat mahdollisuudet sinulla on, jos keskityt omaan ideointiin enemmän kuin muiden matkimiseen.

Ei millään pahalla, mutta kysymyksesi vaikuttavat vähän siltä, että olet juuri nähnyt rautakaupassa tiiliä myytävänä ja ruvennut siitä innostuneena sitten miettimään, pitäisikö rakentaa niistä sata metriä korkea pyramidi. Saahan tietysti kaikennäköisestä unelmoida, mutta mitään ei tosiaankaan kannata ruveta toteuttamaan, ennen kuin pystyy itse vastaamaan omiin kysymyksiinsä. Itselläkin on ollut varmaan 15 vuoden ajan joitakin ideoita, joiden toteuttamista olen ruvennut tosissani miettimään vasta viime aikoina.

C++ on ihan ok valinta, mutta DirectX:ää ei kannata käyttää, jos haluaa ohjelmiensa toimivan natiivisti muuallakin kuin Windowsilla. Itse olen myös sitä mieltä, että C kannattaa opiskella ennen C++:aa ja kolmedeet kannattaa tehdä ensin itse pikselitasolla ennen siirtymistä valmiisiin rajapintoihin, jos oikeasti haluaa ymmärtää riittävän syvällisesti mitä tekee.

Mutta siis ihan oikeasti, edetkää vaihe kerrallaan ja kehittäkää aluksi jotain yksinkertaisempaa, jotta saatte edes selvitettyä itsellenne, mitä osaatte ja ette osaa.

Metabolix [04.10.2005 13:51:02]

#

No niin, tuo tosiaan kuulostaa (vähän) paremmalta. Tehdään sitten vielä toinen listaus, työnjakoon liittyen:

Tuostakin varmasti unohtui sata asiaa, mutta vähän jotakin vihjeitä.

kayttaja-2791 [04.10.2005 14:16:33]

#

Älä kuuntele mitään vastaväitteitä. Tärkeintä on yritys. Vaikka tämä projekti ei ehkä realistisesti ajateltuna valloitakkaan maailmaa, niin ainakin koko tiimi saa pirusti kokemusta yrittäessään.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta