Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntu

Sivun loppuun

teroky [29.09.2005 18:49:37]

#

Siis rupesin asentamaan ubuntua vanhalle romulle ja asennus näytti menevän hyvin, mutta sitte hetken päästä ei ollu ku musta ruutu ja siihen tulostu tekstiä koko ajan jossa luki vain "Killed", niin onkohan se aiva normaali asennus prosessi vai onko jotain menny vikaan?

wwwapu [29.09.2005 21:25:38]

#

Villi arvaus, mutta luulen että jotain meni vikaan. Ubuntun asennus on minulla leikannut kiinni vain kerran ja sekin asennettaessa kivikirveiden aikakaudelta olevalle kiintolevylle. Tosin ketään ei tapettu.

panttu [30.09.2005 18:23:28]

#

Se vähän koneelta vaativa linux on sitten legenda ainakin tätä nykyä, että ota se huomiion, kun vanhalle koneelle YRITÄT asentaa linukkaa.

tkarkkainen [01.10.2005 12:45:12]

#

panttu kirjoitti:

Se vähän koneelta vaativa linux on sitten legenda ainakin tätä nykyä, että ota se huomiion, kun vanhalle koneelle YRITÄT asentaa linukkaa.

Eikä ole. Kyllä kaverin luo säädettiin 100MHz penaan Debian ja hyvin toimi. Ei siinä kylläkään mitään graafista työpöytää ollut, mutta ei sitä siihen käyttöön asennettukaan. Hyvin siltä koneelta kaksi ihmistä irkkasi ja vielä pidettiin statsejakin yhdelle irkkikanavalle. Ja filujen väliaikaiseen säilöntään se sopi loistavasti.

Jos teroky puhuu samasta koneesta kuin tässä ketjussa, niin tuollaiseen koneeseen saa aivan hyvin työpöydällisen Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän. Muistia lisäämällä Gnomen ja KDE:nkin saa toimimaan siedettävästi, ja Fluxbox ja Xfce toimivat vähän vähemmälläkin.

EDIT: Ja siihen alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: jotain tosiaan on mennyt vikaan. Ruudulle ei siis tulostu muuta kuin sanaa killed peräjälkeen? Pikagooglauksella en löytänyt mitään.

panttu [01.10.2005 18:07:02]

#

tkarkkainen eikäs teroky ollut asentamassa Ubuntua koneelleen, josta nimikertoo sen, että kyseiseen linux jakelupakettiin on asennettu gnome ikkunamanageri oletuksena ja ilmeisesti uusinta versiota on asentamassa eli gnome on jo todella raskas. Toki ubuntu saa asennettua fluxboxia ja xfce:n, mutta silloin pitää valita joku muu paketti kuten mainitsemasi debian.

tkarkkainen [01.10.2005 21:03:28]

#

En käsitä viestisi viimeistä virkettä, enkä koko viestin pointtia. Jos Ubuntuun saa asennettua Fluxboxin tai Xfce:n, miksi pitäisi valita jokin muu distro? Silloin kun kokeilin Ubuntua, Xfce löytyi paketinhallinnasta aivan normaalisti. Fluxboxia en silloin etsinyt, mutta kaipa sen saa käyttöön vaikka sitten sorsista kääntämällä jos ei muuten.

Johtopäätökset tästä: Ubuntuun saa asennettua kevyen ikkunamanagerin, joten siitä saa tarpeeksi kevyen terokyn koneeseen.

panttu [02.10.2005 00:50:22]

#

Niin, mutta jos ongelma on siinä, että asennuspaketti on liianraskas vanhalle koneelle, niin asentele siinä sitten kevyempiä ikkunamanagereita, kun asennus ei onnistu.

Ubuntu paketti on tehty helpoksi käyttää, mutta helppokäyttöisyyden oletus on gnome ikkunamanageri aluksi ainakin, joka on sitten vanhoille koneille liian raskas. Toki se on debian pohjainen ja paketinhallinta mahdollistaa myöhemmin, jonkun toisen ikkunamanagerin asennuksen, mutta myöhemin. Kupuntu sitten asentaa oletuksena KDE:n, joka ei taida olla sen kevyempi.

Miksi valita raskas oletus paketti, kun on kevyempiäkin olemassa kuten mandrake linux, jossa on xfce mahdollisuus valittavassa hetialussa. Tosin mandrake kärsii tyrkyttämällä clubi sydeemiään, josta tulee ongelma, kun ei maksaa linuksista. Tietysti linux jakeluita piisaa vielä n^1000 kpl lisää.

D4_B34M [02.10.2005 15:31:35]

#

Miten niin ubuntun asennus on liian raskas?
Server asennus päälle ja sitten itse apteellä ne paketit jotka tarvii, vaikka fluxi tai xfce niin toimii vanhoissakin koneissa...

exAtuu [04.10.2005 00:37:53]

#

Ei kellään sitten tullut mieleen, että tämäkin ongelma saattoi johtua tähtien virheellisestä asennosta? Toisinsanoen: yritä uudelleen, joskus jokin voi vaan sekoilla.

panttu [05.10.2005 19:25:03]

#

Kaiketi kaikki muut oletti, että teroky on ottanut Fengshuin opit haltuun ja kokeillut useammin, kuin kerran.

Jyri [07.10.2005 16:10:06]

#

Mulla on Ubuntun instaus vaan kerran bugannu, ja oon asentanu sen ainaki viiskyt kertaa (: Tosin ku se bugas, nii ei auttanu muu ku pistää Debian, ei se ainakaan mulla lähteny useamman yrityksen avulla...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta