Kirjoittaja: Antti Laaksonen
Tarinan mukaan shakkipelin keksijä pyysi palkkiokseen yhden viljanjyvän shakkilaudan ensimmäiseen ruutuun, kaksi toiseen ruutuun, neljä kolmanteen ruutuun, kahdeksan neljänteen ruutuun jne., siis joka ruutuun kaksinkertaisen määrän jyviä edelliseen ruutuun verrattuna. Tätä palkkiota ei kuitenkaan pystytty maksamaan, koska viljanjyvien määrä shakkilaudan viimeisessä ruudussa olisi ylittänyt viljanjyvien määrän koko maailmassa.
Tohtori Sykerö kuuli tästä tarinasta ja tuli surulliseksi shakkipelin keksijän puolesta. Niinpä hän päätti tarjota shakkipelin keksijän perilliselle korvausta hänen esi-isänsä kohtaamasta vääryydestä. Samalla Sykerö tahtoi kuitenkin hieman kokeilla perillisen nokkeluutta. Sykerö lupasi hänelle niin monta sormustinta kuin hän saisi mahtumaan shakkilaudalle niin, etteivät mitkään neljä sormustinta muodostaisi suorakulmiota.
Tehtävänä on sijoittaa shakkilaudalle sormustimia. Yhdessä ruudussa voi olla korkeintaan yksi sormustin. Lisäksi mitkään neljä sormustinta eivät saa muodostaa shakkilaudan sivujen suuntaista suorakulmiota.
Tässä on kaksi kelvollista sormustimien asettelua. Ensimmäisessä tapauksessa laudalla on kuusi sormustinta ja toisessa tapauksessa yhdeksän sormustinta.
Seuraava sormustimien asettelu ei vuorostaan tule kysymykseen, koska neljä sormustinta muodostaa suorakulmion.
Kuinka monta sormustinta saat mahtumaan laudalle?
Vastaukseen tulee shakkiruudukko, jossa piste (.
) tarkoittaa tyhjää ruutua ja o-kirjain (o
) tarkoittaa ruutua, jossa on sormustin.
Vastaus voisi näyttää seuraavalta:
.......o
o..o....
..o...o.
..o..o..
..o.....
........
.....o..
........
Sormustimet voi asetella näin, kuten aiemmin mainittiin, mutta perillisen palkkio ei olisi häävi, koska hän saisi vain yhdeksän sormustinta. Shakkilaudalle mahtuukin monta sormustinta enemmän, mutta miten niiden paikat kannattaa valita?
102 henkilöllä on tulos. Suluissa oleva luku tarkoittaa sormustinten määrää.
mleino (24), jlaire (24), Pekka Karjalainen (24), Metabolix (24), Chiman (24), User137 (24), tgunner (24), FooBat (24), Laurelin (24), Jaqqo (24), Sami (24), Jogge (24), Startti (24), wailashi (24), mikaelh (24), Legu (24), hevonen (24), A1A (24), Seriffi (24), SirDayBat (24), Laitinen (24), TsaTsaTsaa (24), Putkalainen (24), ZcMander (24), osku91 (24), crafn (24), L2-K2 (24), Dude (24), ajv (24), Jaska (24), jmp (24), BadHabit (24), teksturi (24), Mr.Clark (24), Torgo (24), Andu (24), Grez (24), Sisuaski (24), Jtm (24), Juice (24), Konvehti (24), Jalmari91 (24), toukonen (24), lukujenVihaaja (24), Anaatti (24), Jepso (24), Goasd (24), os (24), dancek (24), Shiona (24), Hirwi (24), Dragondejavu (24), johku90 (24), ilx (24), kllp (24), Jhuunhym (24), TapaniS (24), jnalanko (24), Laakeri (24), Hansen (24), -tossu- (24), qalle (24), Apodus (24), öppis (24), fergusq (24), ahr (24), symbols (24), membolic (24), Ruokauuni (24), isashkar (24), zebraze (24), Newb (23), petrinm (23), heisti (23), Gwaur (22), Teuro (22), Jokotai (22), JP_94 (22), OliO (22), Kuha (22), Kaukainen amatööri (22), Zero88 (21), temu92 (21), villev (21), Moiman (20), tkok (20), black cat (20), Latska (19), juusosilvo (19), Salama (19), Milo (18), moptim (17), Short Php (17), Pollapoju (16), Tomler (16), HeadCheese (15), Ape (15), qwerty12302 (15), jannej (15), Rag3tex (15), teenix (14), joah (12)
Kirjaudu sisään Ohjelmointiputkaan, niin voit lähettää vastauksen tehtävään.
Katso myös Putkaposti 23: Shakkikorvaus.