Kirjoittaja: Antti Laaksonen
(Datatähti 2011 -alkukilpailusta)
Kiertopelissä 4 x 4 -ruudukko sisältää luvut 1–16 jossakin järjestyksessä. Lukujen järjestystä voidaan muuttaa kiertojen avulla. Yksi kierto siirtää ruudukon jonkin vaakarivin lukuja askeleen vasemmalle tai oikealle tai ruudukon jonkin pystyrivin lukuja askeleen ylöspäin tai alaspäin. Ruudukon ulkopuolelle siirtyvä luku saa uuden paikan rivin toisesta päästä.
Tavoitteena on saattaa luvut seuraavan järjestykseen kiertojen avulla:
Tarkastellaan esimerkiksi seuraavaa aloitustilannetta:
Tässä tapauksessa ruudukko voidaan järjestää neljällä kierrolla:
Seuraava kuvasarja havainnollistaa kiertoja:
Seuraavassa aloitustilanteessa luvut ovat täysin käänteisessä järjestyksessä:
Kuinka monta kiertoa tarvitset tämän aloitustilanteen ratkaisemiseen?
Jokaiselle vastauksen riville tulee kuvaus yhdestä kierrosta. Rivin ensimmäinen merkki on V (vaakasuunta) tai P (pystysuunta). Rivin toinen merkki on 1–4 (rivin numero). Rivin kolmas merkki on V (vasemmalle), O (oikealle), Y (ylöspäin) tai A (alaspäin).
Esimerkiksi seuraava kiertosarja on mahdollinen:
P 1 A
V 4 V
P 2 A
V 2 O
Tämä kiertosarja järjestää esimerkin aloitustilanteen, mutta käänteisen aloitustilanteen ratkaisemiseen vaaditaan mutkikkaampi kiertosarja.
21 henkilöllä on tulos. Suluissa oleva luku on kiertojen määrä ratkaisussa.
jlaire (16), Metabolix (16), Sisuaski (16), killedwhale (16), Jiffy (16), Jaska (16), Konvehti (16), Chiman (16), msdos464 (16), L2-K2 (16), lukujenVihaaja (16), os (16), villev (16), Grez (16), Torgo (16), kllp (16), Jhuunhym (16), TapaniS (16), Legu (16), isashkar (16), Oskuz (84)
Kirjaudu sisään Ohjelmointiputkaan, niin voit lähettää vastauksen tehtävään.
Katso myös Putkaposti 42: Kiertopeli.