Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mikä ohjelmointikieli?

Sivun loppuun

aloitteleva [13.07.2005 17:28:11]

#

Juu eli ajattelin et mil ohjelmointi kielel ois kannattavinta alottaa ja Kertokaas samal mitkä kirjat ois hyvii sille kielelle, en sit haluu mitään dos juttui vaan kunnon ikkunalle sen ohjelmani.

nomic [13.07.2005 18:19:00]

#

Miten olisi VB (tai .net)?
Kummiskin melko helppoa, pääsee tekemään nopeasti kaikkea pientä jne...

https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=vbo_1
Siitä löytyy sit samantien opaskin vb:lle.

Toinen olisi tietysti Php tai Python.

Jos hermot kestää ja jaksat opiskella kunnolla niin C/C++/C#

c_max [13.07.2005 18:23:14]

#

nomic kirjoitti:

Jos hermot kestää ja jaksat opiskella kunnolla niin C/C++/C#

Ja Jos valitset c++:n kannattaa lainata kirjastosta semmonen kirja ku: Suuri c++ ohjelmointi.
Se on vähä pitkä mut hyvä! (oon ite just lukemas sitä :) )

Juice [13.07.2005 18:48:10]

#

Ei C# niin kauheeta pänttäämistä vaadi, VB ois varmaan aika hyvä sulle.

Linkku [13.07.2005 19:20:01]

#

Kyllä se C(++) pitää kuitenkin jossain vaiheessa opetella...

Juice [13.07.2005 22:26:52]

#

Linkku kirjoitti:

Kyllä se C(++) pitää kuitenkin jossain vaiheessa opetella...

Mielenkiintoinen mielipide. En näe yhtään syytä, miksi jokin tietty kieli olisi pakollinen jossakin vaiheessa, jos harrastuspohjalla ollaan. En kyllä suosittele aloittelemaan sillä, turhaudut vaan.

Gwaur [13.07.2005 22:28:35]

#

PHP on hyvin helppo opetella, ja syntaksin ansiosta se helpottaa C:n opettelemista.

Tomppu [13.07.2005 23:23:09]

#

Sanoisin, että Java. Javalla saa nopeasti ja helposti aikaan yksinkertaisia ohjelmia/appletteja ja aloittaminen on helppoa. Lisäksi Java on oliopohjainen ohjelmointikieli, jossa monet "turhat" asiat on jätetty pois ja siitä on myöhemmin helppo siirtyä esim. c++:aan. Arto Wiklan Java-kirjoja saa kirjastosta.

Koipio-ohjelma [15.07.2005 08:44:25]

#

Itse suosittelen C++, jolla itsekin koodaan(ja joka on ollut 1st ohjelmointi kieleni). Mutta hankalampaa se on kuin basic, joten kannattaa mieleisensä. Jos jaksaa niin C++, jos ei niin vaikka VB.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä se kannattaa aloittaa C/C++:lla.
Eri mieltä olevat älkööt sanoko kommentistani mitään, niin minä en sano teidän kommenteista :D Tai siis... No, joka tapauksessa :D

Ai niin, ja jos tosissaan on aloittelija(siis ei tiedä mitään), niin kannattaa aloittaa kuitnekin dos/komentokehoite ohjelmista. Jos osaat jo perusteet(muuttujat, funktiot, osoittimimet, tietueet, dynaaminen muistinhallinta), niin voit alkaa opetella Win32 koodausta. Ja äsköinen lista on sitten tehty C++ silmällä pitäen.

renni [15.07.2005 23:27:32]

#

Ei ainakaan missään tapauksessa C/C++, opit vain huonoa ohjelmointikäytäntöä ja useimmille noi antiikkikielet on aivan turhia. Nykyaikana on sentään käytettävissä jo parempiakin välineitä, käytetään noita vain jos se on ihan välttämätöntä.

Toki valintaan vaikuttaa hyvin paljon mitä haluat ohjelmoida, vai onko mahdollisesti tavoitteena hyöty työelämässä. Ekaksi kieleksi suosittelen joka tapauksessa jotain skriptikieltä, niillä on pikkuohjelmien teko paljon helpompaa ja pienten koodimuutosten testaus käy hetkessä. Python ja Ruby voisivat olla ihan päteviä, miksei myös PHP.

Jos aiot siirtyä vakavampaan koodaukseen niin olio-ohjelmointi on ihan must. C# ja Java ovat hyviä vaihtoehtoja siellä. Aiemmin mainitut skriptikieletkin tukevat oliomaista koodausta, siihen kannattaa todellakin perehtyä.

thefox [16.07.2005 10:27:50]

#

FAQ tarjoaa jonkinlaisen vastauksen tähän kysymykseen. Mistä tulikin mieleen, että FAQ näyttäisi tarvitsevan päivitystä ja siistimistä joltain osin.

Itsekin suosittelen aloittamaan jollain skriptikielellä. Jos C++:aa opettelee heti ensimmäisenä kielenä, jää varsinainen osaaminen helposti todella heikoksi, koska C++:n kanssa ei ole pakko käyttää "vaikeita asioita", kuten osoittimia. Muun muassa nämä ovat kuitenkin välttämättömiä oikeita ohjelmia tehdessä (oikea ohjelma on jotain muuta kuin cin ja cout input/output-testailu). C on taas varmasti aloittelijalle turhan sekava, koska olennainen, eli *ohjelmoinnin* opettelu jää varjoon teknisen huuhaan alle.

Itse aloitin BASICillä (Amstrad CPC464 -koneella), PC:lle siirryttyäni jatkoin jonkun aikaa Quick Basicillä, sitten opettelin x86 assemblya, sitten jossain määrin C++:aa (ja samalla tietysti C:tä), ja tällä hetkellä käytän lähinnä C:tä. Tietysti myös muihin kieliin on tullut tutustuttua matkan varrella; myös muilla kuin x86-koneilla. C++:aa olisi tarkoitus alkaa opettelemaan tosissaan jossain vaiheessa. Enkä siis tarkoita mitään Koira-luokkien tekoa :)

Metabolix [16.07.2005 11:25:07]

#

renni kirjoitti:

[- -]useimmille noi antiikkikielet on aivan turhia.

En menisi sanomaan C++:aa antiikkikieleksi, eikä sitä ainakaan voi minusta pitää turhana. Kielellä kuin kielellä joutuu lopulta kirjoittamaan lähes saman koodin saadakseen jotakin aikaan (puhutaan nyt jostakin isommasta projektista), joten siinä mielessä kieli on sivuseikka. C/C++:n etu on siinä, että useimpien yleisesti käytettyjen apukirjastojen otsikkotiedostot löytyvät helposti.

Heikki [16.07.2005 12:27:23]

#

aloitteleva kirjoitti:

en sit haluu mitään dos juttui vaan kunnon ikkunalle sen ohjelmani.

Ikkunointuja Windows-ohjelmia saat tehtyä helpoiten Visual Basicilla, jonka 6. versiolle löytyy putkasta hyvä opassarja.

Ohjelmoinnin aloittamisessa itse kielellä ei ole minusta mahdottoman suurta merkitystä: jokaisella kielellä opit kuitenkin yleisiä ohjelmoinnin perusasioita ja ajattelumallia kun ratkot eteen tulevia ongelmia. Kannattaa myös muistaa, että kun on opiskellut ohjelmoinnin perusasiat ja jonkin kielen, uusien kielien opiskelu on helppoa.

Ja sitten itse kysymykseesi. Tarkan vastauksen antaminen on hankalaa, ja tämä onkin yksi hyvä aihe aloittaa pyhä sota. Kuitenkin sanoisin että Visual Basic on ihan hyvä vaihtoehto, sillä saat aikaan helposti ikkunoituja ohjelmia, joten ei tarvitse rämpiä komentorivillä. Ainoa huono puoli on kehitysympäristön hinta...

Mikäli internet-ohjelmointi kiinnostaa, PHP on hyvä vaihtoehto. Se on syntaksiltaan lähellä monia yleisiä ohjelmointikieliä (C/C++/Java/C#) joten siirtyminen siitä toiseen kieleen on vielä helpompaa. PHP:ssä on myös valtavasti funktioita jotka helpottavat monia asioita. Putkasta löytyy hyvä opassarja ja funktioiden kuvauksia.

Sitten on vielä perinteinen C/C++. Jos noiden kahden väliltä valitset niin suosittelen C++:aa sillä sitä käyttäessäsi saat laajahkon standardikirjaston käyttöösi joka vapauttaa sinut monista mm. osoittimilla leikkimisistä. C++:aan löytyy erinomainen opas: Hassun hauska C++-opas.


Siinä on minun mielestäni kolme hyvää vaihtoehtoa, joista voisin näin yhteenvetona suositella Visual Basicia jos saat jostain kehitysympäristön. Ja puhuin nyt sitten VB:n 6-versiosta, sillä .NET:istä minulla ei ole kokemusta, mutta varmaankin kannattaa valita suoraan VB.NET jos vaan materiaalia löytyy opiskeluun.

Edit. Ainiin, kannattaa lukea putkasta opas Ohjelmoinnin ensiaskeleet

Metabolix [16.07.2005 13:18:23]

#

Heikki kirjoitti:

Ikkunointuja Windows-ohjelmia saat tehtyä helpoiten Visual Basicilla

Ovatko C#.NET, C++.NET, Borlandin C++-Builder ja Delphi sitten jotenkin vaikeampia?

#Develop on aika hyvä ilmainen kehitysympäristö .NET-kielille (VB.NET, C#.NET, C++.NET), ja kokeilemalla saa helposti selville, miten hommat toimivat. Borlandin tuotteista saa ilmaiset kokeiluversiot Borlandin sivuilta, niitäkin suosittelen.

Heikki [16.07.2005 16:52:45]

#

Metabolix kirjoitti:

Ovatko C#.NET, C++.NET, Borlandin C++-Builder ja Delphi sitten jotenkin vaikeampia?

Ehkäpä superlatiivimuodon käyttö oli vähän liioittelua tuossa, en vain ajatellut tarpeeksi kauan eikä tullut muita "tee-gui-hiirellä-heiluttelemalla" mieleen (koska VB on ainoa mitä itse olen noista käyttänyt). .NET-kielistä en tiedä mutta ainakin Delphillä homma on toki yhtä helppoa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta