Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: index.php?sivu=uutiset&uutinen2

Sivun loppuun

Rocceri [01.03.2009 15:51:20]

#

Terve

Tarttisin seuraavanlaisen systeemin:
Jos uutiset sivu on osoite muotoa jotain.fi/index.php?sivu=uutiset, ja siinä sivulla on rivissä linkkejä näihin päivityksiin/uutiseiin mitä siinä mainitaan.
Jos klickkaa esimerkiksi uutista nro. 1, osoite muuttuu jotain.fi/index.php?sivu=uutiset&uutisen_nimi.

En tiedä kuka tajusi, mutta tarkoituksena olisi että uutiset sivulla (index.php?sivu=uutiset) on linkki eri uutisiin, ja kun klickkaa jotain, osoite muuttuu index.php?sivu=uutiset&uutisen_nimi

(Alkaa kohta jo hävettää tää kyseleminen :()

Grez [01.03.2009 15:57:48]

#

No mikäs tuossa on ongelmana?

<a href="?sivu=uutiset&uutisen_nimi">linkin teksti</a>

Rocceri [01.03.2009 16:00:19]

#

No ohhoh! Olen minäkin nyt aika tyhmä. En ajatellut sitä sillä tavalla, että sen voisi tehdä linkkinä pelkästään :D

Metabolix [01.03.2009 22:04:54]

#

Linkin &-merkki täytyy kirjoittaa muodossa &amp;, eli "?sivu=uutiset&amp;uutisen_nimi". Muunnoksen voi tehdä myös PHP:n htmlspecialchars-funktiolla.

peg [02.03.2009 08:23:22]

#

Itse olen käyttänyt vain & -merkkiä suoraan ja ie7 ja FF toimineet.

ajv [02.03.2009 09:28:55]

#

peg kirjoitti:

&-merkki tarkoittaa html:ssä entiteetin alkua, siksi sitä ei speksien mukaan voi käyttää noin. Käytännössä toiminee kuitenkin kaikissa selaimissa (mutta en silti suosittele käyttämään sitä).

GimPeltzi [02.03.2009 11:20:26]

#

ajv kirjoitti:

peg kirjoitti:

&-merkki tarkoittaa html:ssä entiteetin alkua, siksi sitä ei speksien mukaan voi käyttää noin. Käytännössä toiminee kuitenkin kaikissa selaimissa (mutta en silti suosittele käyttämään sitä).

Totta, validaattorikin siitä vikisee, joten parempi vain merkitä se entiteettinä.

Metabolix [02.03.2009 11:53:06]

#

peg kirjoitti:

ajv kirjoitti:

Käytännössä toiminee kuitenkin kaikissa selaimissa (mutta en silti suosittele käyttämään sitä).

Esimerkiksi <a href="?text=moi&times=3"> lähettää käyttäjän luultavasti sivulle ?text=moi×=3, mikä ei varmaankaan ole tarkoitus. Tuo siis "toimii" vain silloin, kun selain ei tunnista seuraavaa tekstiä entiteetiksi.

Grez [02.03.2009 12:00:43]

#

joo siis metabolixin korjaus oli hyvä, tietenkin täytyy olla &amp;

Rocceri [02.03.2009 17:56:34]

#

Huomasin ton tossa itekkin, kun kirjoittalin sitä.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta