Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: KieliX

Sivun loppuun

Darwen [30.08.2005 20:15:39]

#

Ootteko kuullu kyseisestä ohjelmointikielestä. Mä oon ja
voisin jopa kehua hyväks, mutta kehitystä pitäis olla.
Eli ootteko kuullut onko tulossa uutta versiota tai päivitystä kyseiseen juttuun ?

Latska [30.08.2005 20:29:13]

#

Jos tarvitaan jotain yksinkertaista kieltä, niin Coolbasic hakkaa sen. Mitä järkeä on suomentaa basic-käskyjä? Minun mielestä ei mikään, jos haluaa vähääkään julkisuutta.

ville-v [31.08.2005 18:37:04]

#

Jos jokin siinä yksinkertaista, niin kielen kehittäjän ohjelmointitaidot.

PS. Se versio, jota joskus vuosi sitten kokeilin ei osannut tulkata kuin tiedoston C:\Kielix\koodi.txt

panttu [01.09.2005 23:10:22]

#

tuo kieliX taitaa olla lähinnä vitsi, vaikka sitä yritetäänkin kaupitella ja on mukamas oem:nä jonkun konepaketin mukana. Liekkö itse kehittäjä töissä tai periti yrittäjänä kyseisessä yrityksessä.

Tuo ohjelma vielä kaikenlisäksi tulkkaa niitä ohjelmia "kuin java" mikä nyt ei tietenkään pidä edespaikkaansa, koska javaa käännetään ajonaikana, joka on huomattavasti tehokkaampaa kuin tulkkaus.

aWW [02.09.2005 10:38:21]

#

KieliX on äärimmäisen yksinkertainen kieli, jonka tekemiseen menee muutama viikko.

MJL [13.09.2005 20:33:45]

#

KieliX on tarkoitettu aivan 0-tasolta lähtevään ohjelmointiin, tai ohjelmoinnin aivan perusteiden opiskeluun. Siis henkilölle, joka ei tiedä laisinkaan mitä ohjelmointi on. Ja se on toiminut siinä tehtävässä, sillä on täysin ohjelmointitaidoton saanut tehtyä ensimmäisen ohjelmansa ilman apua.

Ja koska se on siihen tarkoitettu, niin sen takia se on tehty myös äärettömän turvalliseksi -> sen takia se ei voi esim. kirjoitaa tiedostoja mihin sattuu, jotta käyttiksen tiedostoja ei päästäisi sotkemaan tahattomasti.

Tähän tarkoitukseen KieliX on kehitetty ja se on siinä tarkoituksessa valmis.

Olen koodaillut siihen piirteet, joilla saa tehtyä yksinkertaisia windows ohjelmia, mutta tätä ei ole vielä julkistettu, koska lähinnä testaus ja dokumentointi on kesken.

Samalla kuitenkin siirrytään alkuperäisestä ideasta, alkeiden opetuksesta, kauemmas, joten jotenkin tuntuu huonolta...

Jos on ideoita mihin tarkoitukseen KieliXiä haluaisi kehittää, niin antaa tulla vaan :)

wwwapu [14.09.2005 10:46:57]

#

Yksi ominaisuus joka voisi olla höydyllinen tuollaisessa opetuskielessä on kielen vaihto. Nyt sillä voi opetella vain suomeksi. Entäpä ruotsin-, saamen-, savon-, tai raumankieliset henkilöt, jotka haluavat opetella tai opettaa ohjelmoinnin perusteita?

Tämä ei siis ollut vitsi, vaan ihan tosissaan esitetty ehdotus.

MJL [14.09.2005 12:37:06]

#

Sanasto on vakioina yhdessä structissa, joten sanaston muuttaminen on varsin helppo homma. Manuaalin (joka on olennainen osa opetusta) kääntäminen ruotsiksi olisikin sitten tuskien taival :)

wwwapu [15.09.2005 08:03:49]

#

MJL kirjoitti:

kääntäminen ruotsiksi olisikin sitten tuskien taival :)

Mitä ihmettä? Onhan sinulla kuitenkin ruotsin virkamiestutkinto. Kyllähän se riittää vaikka mihin tekniseen kääntämiseen :D Itse olisin enemmän huolissa noista alkuasukkaiden kielistä, kuten raumasta tai turusta.

Vakavasti puhuen, uskoisin että kääntäjiä löytyy kyllä jos saat markkinoitua ajatuksen eteenpäin. Vaikkapa jonkin ruotsinkielisen oppilaitoksen päätäntäelimiin. Lahjonta on monesti koeteltu tapa.

Edellisestä viestistäni unohtui, että ne piirteet, joilla tehdään yksinkertaisia windows ohjelmia kuulostavat huolestuttavalta. Se että saadaan vähäisellä opettelulla ikkuna esiin ja siihen vaikkapa tekstiloota ja tallennusnappi on sinänsä hauskaa, mutta se voi viedä huomion itse ohjelman toteutuksen suunnittelusta. Eli huomio siirtyy varsinaisesta ohjelmoinnista koodaamiseen. Tämä on ohjelmoinnin perusteita opetellessa huono asia.
Toisaalta monipuolisemmilla ominaisuuksilla varustettu KieliX on varmasti myyvempi ja saa suurempaa suosiota. Ehkäpä se silloin uppoaa paremmin oppilaitoksiin.

MJL [15.09.2005 14:05:58]

#

wwwapu kirjoitti:

MJL kirjoitti:

kääntäminen ruotsiksi olisikin sitten tuskien taival :)

Mitä ihmettä? Onhan sinulla kuitenkin ruotsin virkamiestutkinto.

Ja, det har jag från universitet :)

wwwapu kirjoitti:

Edellisestä viestistäni unohtui, että ne piirteet, joilla tehdään yksinkertaisia windows ohjelmia kuulostavat huolestuttavalta ... huomio siirtyy varsinaisesta ohjelmoinnista koodaamiseen. Tämä on ohjelmoinnin perusteita opetellessa huono asia.

Koodaaminen on se mikä harrastelijoita innostaa (usein) eikä niinkään vaatimusten analysoinnista lähtevä ohjelmistokehitys. Teoriassa olen kanssasi samaa mieltä, että olisi hyvä, jos jaksaisi lähteä oikein liikkelle, eikä "vaan" koodailisi. Toisaalta, käytännön elämässäkin näkee hirvittävän määrän koodailua sielläkin, missä pitäisi ehdottomasti olla suunnittelu ensin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta