Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Millä kannattaisi aloittaa...

Sivun loppuun

Nitros [20.08.2005 09:03:42]

#

Niin että millä ohjelmointikielellä kannattaisi aloittaa nyt tämä koodaaminen?

Olen vasta aloittaja,joten ei mitään vaikeeta.
Neuvokaapas...

remontti-reiska [20.08.2005 09:20:34]

#

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/9431-mikä-ohjelmointikieli

Esim. tossa on jotain. Noita kysymyksiä on täällä jo miljoonia. Kannattaa käyttää hakuakin.

renni [21.08.2005 19:00:16]

#

Ja sitä oikeaa vatsausta ei olekaan. Täältä saa vain pinon vääriä vastauksia. :)

E.K.Virtanen [23.08.2005 15:22:01]

#

renni kirjoitti:

Ja sitä oikeaa vatsausta ei olekaan. Täältä saa vain pinon vääriä vastauksia. :)

Jeh, jokainen vaan suosii sitä "omaansa". Se kun on paras =)

Metabolix [23.08.2005 15:35:23]

#

Niinpä. Vilkaise muutamaa kieltä ja katso, mikä näyttää kivalta. Aika samanlaisia ne sitten ovat, kunhan niitä vähän oppii. (Hyvään alkuun pääsee opasalueelta.)

aWW [23.08.2005 16:13:35]

#

Montako kertaa voi kysyä saman asian? C++

hunajavohveli [23.08.2005 16:36:18]

#

Jos vasta aloittelee koodaamista niin sitten mieluummin C ennen C++:aa.

Anssi V [23.08.2005 16:47:09]

#

Minusta kyllä nimenomaan C++... En näe mitään järkeä opetella ensin C:tä. Vaikka toki niinkin voi tehdä, jos itsestä siltä tuntuu. Pääasiahan on alussa, että tekee sitä mikä itsellä kiinnostaa. Muuten todennäköisesti innostus lopahtaa lyhyeen.

Meitsi [23.08.2005 17:01:23]

#

Suosittelen ekaksi kieleksi Visual Basicia. Win Api:n käyttö (et varmaankaan, jos olet kerta aloittelija, tiedä mikä se on mutta tulet sitä kuitenkin tarvitsemaan :P ) on helppoa ja ikkunat syntyvät raahaamalla ja pudottamalla. VB:n koodi on suht siistiä ja komennot ovat selkeitä.

CyantLeap [23.08.2005 17:21:43]

#

Meitsi kirjoitti:

Suosittelen ekaksi kieleksi Visual Basicia. Win Api:n käyttö (et varmaankaan, jos olet kerta aloittelija, tiedä mikä se on mutta tulet sitä kuitenkin tarvitsemaan :P ) on helppoa ja ikkunat syntyvät raahaamalla ja pudottamalla. VB:n koodi on suht siistiä ja komennot ovat selkeitä.

niin.. olen näitä juttuja lueskellut ennenkin, kohta tulee joku joka sanoo että "Ei toi oo mikään kieli, koita Javaa" (tai jotain vastaavaa.. :P)
Mutta, itse koodaan VBllä ja tuollainen vastaus on minullekin tullut. Oikeastaanhan se on mielipide, ja jokaisen oma valinta minkä kielen ja miksi haluaa ottaa.. mutta tottakai sitä saa kysyä.. ;)

exAtuu [23.08.2005 17:34:56]

#

Itse suosittelisin C++:aa. En sano, että se olisi paras, mutta se on selkeä, helppo, mutta silti vaikea ja tehokas. Se tarjoaa siis myös haasteita. C:tä en nimenomaan suosittele opettelemaan ennen C++:aa, kun siinä on monet asiat järkyttävän vaikeasti toteutettu verrattuna C++:aan.

Metabolix [23.08.2005 18:51:46]

#

Sovitaanko, että ei käydä tätä samaa vanhaa keskustelua taas uudestaan?

Tasapuolisuuden nimissä kumoan kaikki aiemmat puolueelliset väitteet (en siis mainosta mitään kieltä):

Suurin etu, jonka tietystä kielestä saa, on se, että joillekin löytyy paremmin osaavaa apua ja apukirjastoja ja esimerkkejä ja ohjeita kuin toisille. Tuskinpa ainakaan täältä löytyy kovin monta LISP:n tai Fortranin osaajaa... Tai mistäs sitä tietää...

Nyt iso STOP.

aWW [24.08.2005 13:28:15]

#

Tasapuolisuuden nimissä kumoan kaikki aiemmat puolueelliset väitteet (minä siis mainostan c++:n):

Metabolix kirjoitti:

Tehokkuudessakin suurempi merkitys on algoritmien tehokkuudella (ja toisinaan kääntäjän tasolla) kuin kielellä, ja tyypillinen pullonkaula peleissä on juuri grafiikka, enkä usko näytönohjaimen laskentatehon riippuvan merkittävästi siitä, minkä kielinen ohjelma OpenGL:n funktioita kutsuu.

Olet hauska. Mutta olet osittain oikeassa, nopeus ei riipu kielestä, vaan kääntäjästä. Jos kyseessä on tulkattava kieli, sillä ei ole mitään mahdollisuuksia käännettäviä kieliä vastaan.

Metabolix kirjoitti:

[lik]

En sanoisi WinAPIn käyttöä Visual Basicilla kovin helpoksi, kun pitää itse määritellä kaikki funktiot.

Montako kertaa pitää sanoa sama asia, win api ei muutu, oli kieli sitten c++ tai assy.

Metabolix kirjoitti:

Sitä paitsi ei ole mitään perusteita väittää, että joku tulisi tarvitsemaan WinAPIa. Voihan sitä tehdä ohjelmansa SDL:llä (sanoinko minä tuon?)

Vastaus on niin yksinkertainen, että heikompaa itkettää.
Win Api:n avulla voi ohjelmoida nopeasti, lisäksi se on PALJON monipuolisempi, kuin joku ensisijaisesti peliohjelmointiin käyttöön tarkoitettu rajapinta.

Lisäksi myös SDl käyttää Win APIa (windowsissa).

Metabolix kirjoitti:

ja piirtämiseen kannattaa kuitenkin käyttää jotakin WinAPIa tehokkaampaa, esimerkiksi OpenGL:ää.

Oletkohan ihan tosissasi? Ogl on toki tehokkaampi, mutta se on myös hankalampi ja tavallisessa ohjelmoinnissa hyödytön, koska aikataulut venyvät liikaa. Jos kyseessä on nopeutta vaativa ohjelma (esim peli), silloin on tietenkin pakko käyttää oglea tai vaikkapa dx:ää. Mutta silloinkin joutuu käyttämään Win APIa, mites avaat vaikkapa ikkunan?

kayttaja-2791 [24.08.2005 15:39:16]

#

Se ohjelmointikieli on aloittajalle paras johon saat eniten motivaatiota. Eli jos internet/kotisivut kiinnostavat niin PHP, jos ei niin jokin muu...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta