Aloittelen php:n koodaamista olio-pohjaisesti.
Onko oikeaoppista kirjoittaa suoraa koodia eli iffiä jne. toisensa perään ja väliin aina funktioita, mikäli ko. funktiota tarvitsee useampaan kertaan? Vai onko jotenkin "siistimpää" tehdä enemmänkin funktioita, vaikkei niitä tarvitsisi kuin sen yhden ainoan kerran?
Harjoittelen tekemällä "web-kauppaa". Olenko oikeilla jäljillä, kun Olio-luokkina mulla on mm. Tuote ja Uusi_Kayttaja (eli siis aika pitkälle tietokannan taulusta tulee suoraan yksi olio)?
Olen tosiaan aika aloittelija, joten anteeksi jos kysymykseni olivat ihan hassuja.. :) Kiitos asiallisista vastauksista!
Ai niin, kertokaa vielä (jotta mä kehtaa kysyä irl-kaverilta neuvoa), lausutaanko apache "apashe" vai "apakhe"? :)
Kyllä nuo oliot ihan järkeviltä kuulostavat, en ole tosin olioiden kanssa leikkinyt pitkään aikaan. Niin siis sen luokan sisään laitetaan toiminta ja toiminnallinen osio on sitä "iffiä peräperää" eli kutsutaan niitä olioita ja tehdään halutut asiat (jos tämä nyt mitään selventää). Ja minä lausun ihan "apassi", englanniksi taitaa mennä näin jos nuo äännemerkit mitään sanovat.
LAMP on itselleni tutumpi sana webbimaailmasta:
Linux, Apache, MySQL ja PHP
Uskon että web-kauppaa varten joudut tekemään satoja rivejä koodia eri tiedostoihin. Kerää funktiot omaan tiedostoon jonka liität nätisti muihin:
<? include "inc/funtiot.php"; ?>
kasetti kirjoitti:
LAMP on itselleni tutumpi sana webbimaailmasta:
Linux, Apache, MySQL ja PHP
<offtopic>Kas, minä käytän sitten näköjään NLPR-ympäristöä: NetBSD, Lighttpd, PostrgreSQL ja Ruby ^___^</offtopic>
Mutta siis tarvitseeko _aivan kaiken_ olla luokkien sisällä? Vai riittääkö jos luokkien sisällä on yleisimmän toiminnot, kuten Käyttäjän tietojen tulostaminen näytölle, tallentaminen tietokantaan jne.?
Ja sitten olisi lisäksi sellainen "peruskoodi", jossa on niitä iffejä jne.? Esim. Ote "peruskoodista":
if( !(ereg("^(.+)@(.+)\\.(.+)$",$email)) )
{
print "Sähköpostiosoitteessasi on virhe.";