Muutaman kerran on pitänyt oikein silmiä hieraista muutamissa viestiketjuissa, oliko sielä vielä jokin kirjoitus tunti sitten vai oliko se unta (vai olenko minä hullu)? Nyt vahvistui käsitys kun puolet yhdestä viestiketjusta vain katosi ilmaan, teoria tästä on siis että moderaattorit poistelevat asiattomia viestejä jättämättä mitään jälkiä. Olenko ainoa jolle tämä kuulostaa lähinnä Kiinan ja Pohjois-Korean touhuilta?
Itse ainakin olen muilla foorumeilla tottunut siihen että off-topiciksi menneet threadit lukitaan ja siihen syylliset bannattaan. Mikä on mielestäni paljon järkevämpi linja kuin poistaa viimeisen kahden viikon vastaukset viestiketjusta kun moderaattori huomaa että keskustelu onkin off-topicia.
Moderaattorit voisivat antaa edes jonkinlaisen ilmoituksen kyseiseen viestiketjuun tyyliin "Herra X vain trollaa tässä ketjussa, 4pv banni keskusteluun. Muuten keskustelua voi jatkaa normaalisti kunhan aiheessa pysytään". Tai edes sanoa viestien poiston jälkeen jotta "Terve, olen moderaattori ja poistin äsken tästä ketjusta 15 viestiä kun ne eivät olleet aiheessa". Ihan vain ettei käyttäjien tarvitse alkaa epäilemään omaa mielenterveyttään.
Tuo kuulostaa aika kivalle. Olen itse ajatellut tuota samaa. "X:n viesti hylättiin syystä/tai toisesta" ei olisi mitenkään pahempi.
Hear hear! Elikkä ei viestejä ketjusta pois vaan näkyviin viesti "viesti poistettu" tms.
HEI JTS!
Sulla on tosiaan tyyliä...VAU!!!
Saman huomannut myös minä. Erittäin hyvä homma että on noita moderaattoreita, mutta nuo salakavalat puolen threadin poistot saa mun puolesta lopettaa tähän pisteeseen. Viestiketjusta tulee usein erittäin merkillinen kun välistä lähtee viestejä eikä poistetuista ole mitään merkintää. Eli skarpatkaapa hieman.
Sanonpa oman mielipiteeni:
Jos nyt joskus silloin tällöin sattuu olemaan puoliksi offtopiccia, niin eikö olisi kaikkien mielestä mukavempaa, jos vaikka varotettaisiin ensiksi, että takaisin aiheeseen, eikä vain poistettaisi suoraan kaikkea?
Viestin tai aiheen poistoon on aina hyvä syy. Tämä ei siis ole moderaattoreiden kiusantekoa, saati sitten yritys pimittää jotain tärkeää tietoa. Minusta asiaton viesti joutaa kokonaan pois ilman erityisiä ilmoituksia. Lehtien mielipidesivullakaan ei ole listausta julkaisematta jääneistä kirjoituksista. Puhdistettuun seinään ei myöskään merkitä: "Tässä oli ennen töherrys."
Aiheesta eksyminen ei ole koskaan syynä viestin poistoon. Seuraavia viestejä sitä vastoin poistetaan moderaattoreiden harkinnan mukaan: toisen keskustelijan haukkuminen, kirjoitusvirheestä huomautus, laittomuudet, tyhmäksi tekeytyminen, toistuvat vastausanelut. Jos poistettavaan viestiin on vastattu, vastausviestit täytyy välillä poistaa juuri sen takia, että keskustelu ei muutu käsittämättömäksi.
Viestejä ei todellisuudessa poisteta, vaan ne muuttuvat ainoastaan näkymättömäksi. Tarvittaessa voidaan siis tarkasti selvittää, mitä on poistettu ja miksi. Näistä asioista voidaan myös keskustella: minun näkemykseni ei ole mikään vankkumaton totuus, johon ei parane kajota.
Lehtien mielipidepalstat ovat etukäteismoderoituja mitä näkee joillakin foorumeillakin. Eli ennen julkaisua kaikki viestit kulkevat moderaattorien valvovien silmien kautta.
On äärettömän turhauttavaa kirjoittaa vaivalla vastaus johonkin ketjuun joka sitten tuhotaan, tai oma viesti tuhotaan juuri sen takia ettei ketju todellakin muutu käsittämättömäksi.
Kaipa typerien viestien poistelu on perusteltua, mutta ongelmaksi siinä kai tekee sen että kuka pystyy sanomaan mikä on ansainnut tulla poistetuksi ja mikä ei? Tuntuisi ainakin että sellainen viesti johon on tullut jo puolen kymmentä vastausta ei ole kovinkaan typerä, tai jos on niin tällöin voisi olla paikallaan varoitus ja bannaus keskustelusta kaikkien näiden viestien poistamisen sijaan. Ja muutenkin voisi olla hyvä tapa ettei viestiä poisteta mikäli sen takia joudutaan poistamaan asiallisiakin viestejä.
Ja toisaalta, typerien viestien poistelu ei poista ongelmaa. Kuka tahansa viitsii pistää asiattomia viestejä foorumille kerta ne siivotaan hetimiten moderaattoreiden toimesta. Sen sijaan kun trollailut jätetään näkösälle niin kaikki oppivat nopeasti muistamaan että tätä henkilöä ei todellakaan kannata ottaa vakavasti. Vielä kun siitä jaettaisiin todellakin jotain rangaistuksia (tehdään varoittavia esimerkkejä) niin keskustelujen linjat kävisivät varmastikin kaikille selväksi.
Mielipiteitä olisi mukava kuulla aiheesta muiltakin.
Nyt ei jaksa kauhean kantaaottavasti kommentoida, mutta viestiketjujen lukitus-ominaisuus ei olisi ollenkaan huono asia täällä putkassa. Ei kai sitä ihan turhaan ole keksittykkään ja käytetä yleisesti kaikkialla vilkkaimmilla foorumeilla. Kyllähän se ihan varmasti hieman sen trollaavan Pekka E. Elon itsetuntoa kolhaisee, jos onnistuu hankkimaan jollekkin viestiketjulle lukon omalla tyhmyydellään. Putkassa noita "Pekka E. Eloja" ei onneksi hirveämmin ole ja nekin harvat ovat sieltä lievemmästä päästä.
Täsmennetään nyt vielä, että mielestäni kaikki aktiivikeskustelijat ovat asiallisia. Silloin tällöin joku "tähdenlento" eksyy tänne ja onnistuu laskemaan keskustelun tason helposti (*reps, muistelee ZeBeä*). Onneksi tähdenlennot ovat lyhytikäisiä, vaikkakin niitä tuntuu nykyään näkyvän usemammin ja useammin :)
JTS kirjoitti:
Ja toisaalta, typerien viestien poistelu ei poista ongelmaa. Kuka tahansa viitsii pistää asiattomia viestejä foorumille kerta ne siivotaan hetimiten moderaattoreiden toimesta. Sen sijaan kun trollailut jätetään näkösälle niin kaikki oppivat nopeasti muistamaan että tätä henkilöä ei todellakaan kannata ottaa vakavasti.
Tuota väitettä en itse allekirjoittaisi. En usko että kukaan jaksaa kovin pitkään häiriköidä, jos viestit poistetaan hetimiten. Tietenkin foorumille ensimmäisen kerran eksyvää peeloa tämä ei pysäytä, mutta kun hänen pari häirikköviestiään poistetaan nopeasti ja lätkäistään bannia niin kaikki ovat tyytyväisiä, varsinkin kun - ainakin toistaiseksi - tällaista tapahtuu harvoin (tai sitten modet ovat todella nopeita).
En myöskään usko että trollin viestien jättäminen näkösälle auttaa meitä suhtautumaan eri lailla ks. kirjoittajan tuleviin viesteihin. Tuskin hän edes osittain vakavasti otettavia viestejä kuitenkaan ensimmäisen häiriköinnin jälkeen kirjoittaa samalla tunnuksellaan.
Sitten tästä asiallisten viestien poistosta:
Jos asiallisessa viestissä on jossain kohtaa jotain huomautusta jostain häirikköviestistä ja muuten viesti on asiallinen, ei minusta tällaista pidä poistaa vaan modethan voivat editoida tämän huomautuksen (tms) pois (aiemmista viesteistä sain sellaisen käsityksen että tällaisia viestejä poistetaan kokonaan).
Minusta moderaattorit voisivat - etenkin useampia häirikkö/offtopic-viestejä poistaessaan - lähettää jonkinlaisen viestin tasoa "Poistin X viestiä, ollaanpas ihmisiksi pojat...". Yksittäisisten viestien poistoa ei kuitenkaan minusta (ainakaan aina) tarvitse mainostaa. En kuitenkaan tarkoita että jokainen offtopic-viesti pitäisi poistaa, jos keskustelu luisuu hieman asian ulkopuolelle niin järkeä saa käyttää siinä, onko poistamisessa mitään järkeä.
Heikki on näköjään kanssani samaa mieltä. Mitä taas ketjujen lukitsemiseen tulee, se voisi olla tehokkaampi konsti niissä ketjuissa, joista jouduttaisiin poistamaan 42,7 viestiä. Joka tapauksessa, jos viestejä poistetaan, olisi selkeyden vuoksi hyvä minustakin jättää ilmoitus. Ei välttämättä mitään "Viesti poistettu" -tekstiä poistetun viestin paikalle vaan juuri tuollainen, josta Heikki mainitsi.
Olen samaa mieltä Laaksosen kanssa siitä että on hyvä poistaa "herjaavat" viestit mutta siltikin keskustelun meno muuttuu paljon ja sitten vaikka nyt joku olisi vastannut herjaajalle ja sitten kun herjaajan viestit on poistettu katsoo joku että mikä se tämmönen on?Mitä nuo oikein selittää jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
<Maker_>
Ohjelmointiputkassa hyvästä syystä ei ole signature-ominaisuutta, kyllä se teidän nimenne siinä viestin päällä istuu.
Ja asiaan. Selvennän nyt, että tietysti kannatan turhien viestien poistamista ketjusta, mutta niistä olisi järkevää jättää merkintä myös sivuille eikä vain tietokantaan, jotta ketjun lukija säilyttäisi käsityksen viestien välisistä yhteyksistä. Lisäksi kannatan ketjun lukitsemisominaisuutta.
Minäkin tykkäisin tuosta lukitusominaisuudesta. Ketjun poisto kun on jotenkin niin radikaali toimenpide, niin olisi ihan kivaa kun voisi tehdä jotain vähän vähemmän radikaalia.
Viestejä saa minun puolestani poistaa ilman erillisiä ilmoituksia, mutta ketjun voisi kyllä lukita poistamisen sijaan. Tosin jossain tapauksessa poistaminenkin voi olla paikallaan, kuten esim. tuplapostauksessa.
Heikki:
Moderaattorit voivat muokata viestejä?
Hmm..
Minäkin olen samaa mieltä Laaksosen kanssa.
Megant92 kirjoitti:
Moderaattorit voivat muokata viestejä?
Voivat. Se on minusta hyvä ratkaisu.
Minusta ehkä olisi hyvä että moderaattorit ottaisiva asiattoman osuuden viestistä tai keskustelu lukittaisiin.
hunajavohveli:
Eikun jotkuthan saattas vähän piruilla ;)
Kuten eilen se Toni1992 floodaili irc-kanavalla mun koneella ja minua luultiin syylliseksi :(
Eli mielestäni olisi hyvä jos viestin muokkaamisesta jäisi joku merkintä(esim että kuka sitä on muokannut).
Tuskinpa Ohjelmointiputkan moderaattoreina on mitään Toni-ysikakkosia. Kyllähän siitä voisi leima jäädä näkyville: kellonaika, nimi ja syy, näin asia on hoidettu isommillakin foorumeilla.
tsuriga:Ei niin.Mutta tuota tarkoitin.:)
Viimeisin muokkaus näkyi joskus, mutta ei näy enää.
Hups...
Tarkoitin että vaikka Laaksonen löytäisi sen jostain tiedostosta.
Megant92 kirjoitti:
Enpä usko, että kukaan nykyisistä moderaattoreista sellaiseen alentuu. Yleensä pistän ilmoituksen, kun teen jonkun laajemman muokkauksen, tai kun lisään kooditagit.
Megant92 kirjoitti:
Putkan moderaattorit on valittu sen verran tarkoin, että tuollaista tuskin tapahtuu, ja ainakin minä olen nähnyt täällä Putkassakin tällaisia huomautuksia:
lainaus:
Mod. Edit: Kooditagit!
lainaus:
Mod. Edit: poistettu 6 asiatonta viestiä
Minusta nuo riittävät vallan mainiosti, kunhan vain moderaattorit muistavat niitä jättää jälkeensä.
Juu eiköhän. ;)
Nyt kyllä pikkasen itteäkin kyrpii, että täältä poistellaan viestiketjujakin ihan tosta vaan. Ohjelmointiputka-alueella oli äsken bugi-ilmoitus php-koodien syntaksivärityksestä. Ongelma on itsellekkin tuttu ja päätin selvitellä asiaa hieman ja selviteltyäni vastasin ko. threadiin täysin asiallisesti. Nyt koko threadia ei näy missään. Pikkusen ottaa päähän. Kannattaako tänne enää edes mitään mihinkään vastata, kun modit poistelevat kokonaisia viestiketjuja tosta vaan? Se lukitusominaisuus tänne ja vähän äkkiä. Tälläsessä ei ole mitään järkeä. Jos kyseessä on tuplapostaus, voin vielä ymmärtää, että toinen threadi poistetaan, mutta jos siinä on jo vastauksiakin.
EDIT: Nyt kun niskakarvat ovat laskeutuneet voinen sanoa, että ehkä hieman ylireagoin. Kuten poliisi on myös moderaattori ystävämme. Ottaa vaan päähän, kun omia asiallisia viestejä poistetaan. Ja varsinkin kun tuhlasin siihen vastaukseen oikeasti aikaa.
Pahoittelen, tuon ketjun katoaminen oli minun vikani. Huomasin kyllä virheeni heti, mutta putkan hitauden vuoksi joku ehti sittenkin havaita sen katoamisen, ennen kuin sain palautettua sen. :)
Ahaa, no pahoitteluni tunteenpurkauksista :) En arvannut, että kyseessä oli vahinko.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.