Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Asennus

Sivun loppuun

nipasenmaki [23.07.2005 17:01:40]

#

Miten asennan WinXP:een jo suoraan koneen käynnistyttyä? Tällä hetkellä WinME ja pitäisi saada WinXP siihen rinnalle.

Latska [23.07.2005 17:11:28]

#

BIOS-asetuksia sörkkimällä. Pistä se buuttaamaan oletuslevyasemastasi ja tökkää levy koneeseen. Ja kommentti tohon suunnitelmaasi: Asenna XP:n sijasta joku linux-paketti. :)

nipasenmaki [23.07.2005 17:17:38]

#

Olen säätänyt BIOS:sin asennus juttua jo sata viisikymmentä kertaa, eikä tietokone puolen vaikeat englannin sanat ole oikein hallussa. Linuxia en tarvitse kun en himokoodaaja ole.
Siis voisiko joku hiukkasen auttaa lisää?
Mikä linux versio kannattaa ladata ja mistä? Linkkejä löytyy, mutta sitten tulee sata eri sivua.

rndprogy [23.07.2005 18:16:39]

#

nipasenmaki kirjoitti:

Mikä linux versio kannattaa ladata ja mistä?

Gentoo. Siellä on hyvät suomenkieliset manuaalit sen asentamiseenkin :)

nipasenmaki [23.07.2005 18:29:06]

#

Mistä oikeen tiedän ladata oikean paketin? Mitä kaikkea mun pitää ladata?

tejeez [23.07.2005 18:33:25]

#

rndprogy kirjoitti:

nipasenmaki kirjoitti:

Mikä linux versio kannattaa ladata ja mistä?

Gentoo. Siellä on hyvät suomenkieliset manuaalit sen asentamiseenkin :)

Mut siltikään tollaset ei taida välttämättä tajuta sen asennusta eikä varmaan jaksais odotella, toi kuitenki haluu kaiken heti valmiina ilman mitään säätöä ;)
Mutta onpahan toki sellasiakin linuxeja jotka toimii heti ja saa asennettua pienessä ajassa, toisin kuin gentoo ^^

Heikki [23.07.2005 18:51:03]

#

nipasenmaki kirjoitti:

Olen säätänyt BIOS:sin asennus juttua jo sata viisikymmentä kertaa, eikä tietokone puolen vaikeat englannin sanat ole oikein hallussa. Linuxia en tarvitse kun en himokoodaaja ole.
Siis voisiko joku hiukkasen auttaa lisää?
Mikä linux versio kannattaa ladata ja mistä?

Etsi BIOS:ista boottiasetukset (esim. välilehti boot) josta kohtaan First boot / primary boot (tms) asetetaan CDROM (tai vastaava). Tarkkojen ohjeiden antaminen on vaikeaa sillä BIOS:it eroavat toisistaan melko paljon.

Jos haluat kokeilla Linuxia, niin kysymällä distroa aloitat Pyhän Sodan (tm), itse suosittelisin SuSE:a tai Ubuntua ensimmäiseksi distroksi, mutta vastakkaisia mielipiteitä löytyy varmasti monilta

Ja ei Linuxin käyttäjän mikään himokoodaaja tarvitse olla, tiedän monia Linuxä-käyttäjiä joiden ohjelmointitaidot rajoittuvat HTML-tasoon...

Blaze [23.07.2005 19:01:14]

#

tejeez kirjoitti:

Mutta onpahan toki sellasiakin linuxeja jotka toimii heti

Knoppix ;)

Mut joo, itsekin käytän ja pidän Gentoosta, mutta en suosittele tätä, jos ei oo valmis vähän opettelemaan osioita ja omaa paljon kärsivällisyyttä. Stage 1 -asennus vie ihan oikeasti sen muutaman kymmentä tuntia gigahertsihirmulla ja jos se ei houkuttele, niin katso jotain muuta distroa.

Ubuntusta mulla on varsin positiivinen kuva, en tosin ole henk. koht. käyttäny.

Ja eritoten, jos pitää kysyä, että minkä paketin imuroi, pitää vielä opiskella lisää siitä, miten homma toimii :)

panttu [23.07.2005 19:56:45]

#

Knoppixin liveCD:llä ei ainakaan kannata linuksia kokeilla siitä ei voi saada mitenkään hyvää kuvaa linuxista.
Syitä:
1. Käynnistyy h*******n hitaasti
2. Pari hassau ohjelmaa käytettävissä
3. ja netkin rajoitetusti
4. kaikki tahmaa
5. ja kainelopuksi sammuminenkin vie h******n kauan aikaa
6. Ja nuo vertaukset on tehny windows XP:n nähden

Nuo kokemukset tuli knoppixista kun sitä kokeilin enter-lehden mukana tulleelta CD:ltä. Juu suosittelen kaikille linux yhteisöille, että lopettaisivat tuon tymyyden. On niitä helpompiakin tapoja tuhota kokonaan linuxin vähäninen viehätys, mutta tuo on kyllä melko varma tuhoaja.

Harrastelija [23.07.2005 20:47:26]

#

Mulla on mahdollista ottaa BIOS suomeksi tai englanniksi, siispä itse otat saman asetuksen.. :)

nipasenmaki [23.07.2005 22:01:06]

#

Mulla BIOS:sia ei pysty vaihtamaan suomeksi. Lataampa nytten SuSE:en. Ihmettelen itsekkin miksen osaa oikeaa pakettia ladata vaikka jonkin sortin nörtti olen. Mutta, miksi SuSE:et on noin iso? Onko kaikki 5 pakettia pakko ladata? WindowsXP:kään ei ole noin suuri.

Heikki [23.07.2005 22:15:16]

#

Jakelupakettien koko johtuu siitä, että mukana tulee erittäin paljon erilaisia ohjelmia. Siinä kun XP:n mukana tulee muutamia perusohjelmia (tasoa muistio, ie, mediaplayer), tulee SuSE:ssa mukana mm. OpenOffice (toimisto-ohjelmisto), kehitystyökaluja, eri ikkunamanagereja (kde, gnome + muuta?). Ja PALJON muutakin ohjelmistoa, joita voi sitten asennuksen aikana ja myöhemmin asentaa.

nipasenmaki [23.07.2005 22:19:09]

#

Ei herran jestas! Kokonais tilaa tarvitaan 4.3gt eikä millään irtoa niin paljon juuri nyt. Ja kaistan nopeus on vain 256/256 joten se tietäisi monta lataus päivää. Ettei mitään pienempää olisi tarjolla (alle 1gt)?

Grey [23.07.2005 22:28:35]

#

Itse asiassa, tuon määrän lataamiseen menee sinulla kutakuinkin puolitoista tai kaksi päivää. Tosin, minustakin se on nyt vähän järjetöntä kun kaikki mahdollinen sonta ängetään samaan pakettiin. Paljon kivempi jos saisi valita mitä lataa ja mitä ei lataa :-/ Säästyisi aikaa ja saisi vain sen mitä todella tahtoo, eikä ylimääräistä moskaa mukana, hmph..

-Grey-

Heikki [23.07.2005 22:29:31]

#

Ubuntun kanssa näyttäisi pärjäävän yhdellä CD:llä. Paketinhallinta lataa sitten tarvittavat ohjelmat netistä.

Blaze [23.07.2005 22:33:49]

#

Grey kirjoitti:

Tosin, minustakin se on nyt vähän järjetöntä kun kaikki mahdollinen sonta ängetään samaan pakettiin. Paljon kivempi jos saisi valita mitä lataa ja mitä ei lataa :-/ Säästyisi aikaa ja saisi vain sen mitä todella tahtoo, eikä ylimääräistä moskaa mukana, hmph..

Tuosta on hyötyä silloin kun ei omista kiinteää nettiä, voi muualla imuroida nuo levyt ja kotona sitten asennella rauhassa.

Jos sellainen löytyy, netinstall on kyllä huomattavasti kivempi.

nipasenmaki [23.07.2005 22:41:33]

#

Ubuntu ei ole ulkoasultaan minun mieleen oikein =) (nirso jätkä).
Katsotaan nyt mitä tulee. En löytänyt muita alle 1gt.

Gaxx [23.07.2005 22:48:05]

#

Kysympä tässä samalla, että kuinka hyvin emulaattorit "emuloivat" Windowsia? Siis tarkoitan, että onko esimerkiksi windows pohjaisten pelien pelaaminen tuottanut ongelmia ja paljonko ne hidastavat niiden toimintaa? Olen harkinnut, että siirtyisin 98:n jälkeen johonkin Linuxiin. Ainoa onglema on juuri tuo pelien vähyys, ja vaikka en loppuen lopulta kovin paljoa pelaile, olisi kiva saada ne pelit toimimaan, joita haluan pelata.

rndprogy [23.07.2005 22:58:26]

#

nipasenmaki kirjoitti:

Ubuntu ei ole ulkoasultaan minun mieleen oikein =) (nirso jätkä).

Ubuntun ulkoasu? :) Linuxien graafinen puoli perustuu työpöytäympäristöihin. Näitä ovat esimerkiksi kde tai gnome. Asenna siihen vaikka kde 3.4 niin johan näyttää paremmalta.

panttu [23.07.2005 23:02:11]

#

Gaxx kirjoitti:

Kysympä tässä samalla, että kuinka hyvin emulaattorit "emuloivat" Windowsia? Siis tarkoitan, että onko esimerkiksi windows pohjaisten pelien pelaaminen tuottanut ongelmia ja paljonko ne hidastavat niiden toimintaa? Olen harkinnut, että siirtyisin 98:n jälkeen johonkin Linuxiin. Ainoa onglema on juuri tuo pelien vähyys, ja vaikka en loppuen lopulta kovin paljoa pelaile, olisi kiva saada ne pelit toimimaan, joita haluan pelata.

Linuksille http://www.transgaming.com emulaattori, jolla windows pelejä saa toimimaan linuksilla, mutta ensimmäinen haitta on hitaus, joka tulkkauksesta johtuu. Jokaistapeliä varten on ilmeisesti tehty pieniä räätälöinti asetuksia, jotta ne on saatu toimimaan. Peli tietokanta löytyy täältä http://transgaming.org/gamesdb .
Lisäksi tuosta pitää vielä maksaa maltaita, mutta sitten on lisäksi ilmainen verio, mutta se ei tue directX:ää tai jotain tuonnepäin.

nipasenmaki [23.07.2005 23:39:18]

#

rndprogy kirjoitti:

nipasenmaki kirjoitti:

Ubuntu ei ole ulkoasultaan minun mieleen oikein =) (nirso jätkä).

Ubuntun ulkoasu? :) Linuxien graafinen puoli perustuu työpöytäympäristöihin. Näitä ovat esimerkiksi kde tai gnome. Asenna siihen vaikka kde 3.4 niin johan näyttää paremmalta.

Ubuntun valikko palkki on rumasti siellä ylhäällä, kun windowsissa se on kauniisti alhaalla, eli sen pystyy vaihtamaan, että se on alhaalla? Jos oikein ymmärsin.

DirectX:ää tukematomassa jutussa mitkään pelithän ei toimi?!? Ainakaan 3d. Onko mahdollista saada, myös windows ohjelmat toimimaan Linuxilla? Esim. Visual basic6.

Heikki [23.07.2005 23:53:15]

#

Tämä aihe on jo vähän liusunut Linux-keskusteluksi mutta ei se minua haittaa :) Korjailenpas vähän panttua...

Windows-pelit saattavat toimia ihan ilmaisella wine-"emulaattorilla". Emulaattori on huono sana, tuleehan WINE sanoista Wine is not an emulator. Eli wine ei emuloi windowssia vaan tarjoaa WinAPI:n ja DirectX:n kutsuille Linuxissa toimivat vastineet (näin olen ymmärtänyt). Tästä syystä nopeuseroa ei teoriassa juurikaan ole, käytännössä jonkin verran.

Winestä on sitten kaupallisia johdoksia, Cedega ja CrossOverOffice. Cedega on tehty pelaamiseen ja on kuukausimaksullinen paketti (tosin GPL-lisenssiehtojen mukaisesti lähdekoodi on (käsittääkseni) saatavilla transgamingin sivuilta). CrossOverOffice on myös kaupallinen, ja sillä onnistuu parhaiten mm. Officen ja Photshopin ajelu.

Winellä voi myös pelata Windows-pelejä, mutta usein toimivuus on melko heikkoa, riippuu tosin pelistä. Esimerkiksi Warcraft 3 toimii Winellä kivasti, kokemusta on. Kuitenkni pelaamiseen kannattaa ostaa Cedega tai ladata Cedegan/WineX:n (Cedega oli ennen WineX) CVS-lähdekoodi ja kääntää siitä. Tällöin pelien toimivuus on jo ihan hyvää...

Kuitenkin peliohjaimet tuottavat ongelmia, esimerkiksi monet digitaaliset ohjaimet ja force feedback-ominaisuudet eivät toimi.

Blaze [24.07.2005 01:48:59]

#

nipasenmaki kirjoitti:

Ubuntun valikko palkki on rumasti siellä ylhäällä, kun windowsissa se on kauniisti alhaalla, eli sen pystyy vaihtamaan, että se on alhaalla? Jos oikein ymmärsin.

Linuxin työpöytiä pystyy pääsääntöisesti kustomisoimaan hyvin paljon. Tuollainen triviaali toimenpide luonnollisesti onnistuu. Gnomesta en tiedä, mutta tämä KDE:n palkki ainakin liikkuu reunasta toiseen ihan vain hiirellä vetämällä.

nipasenmaki kirjoitti:

Onko mahdollista saada, myös windows ohjelmat toimimaan Linuxilla? Esim. Visual basic6.

Itse ajelen kohtuusäännöllisesti Internet Exploreria, Eurowordia ja foobar2000:a.

VB kuulemma toimii, kunhan sen saa ensin jotenkin asennettua, Visual Studion asennusohjelma nimittäin ei toimi.

Juice [24.07.2005 18:39:40]

#

Ihan vain henkilökohtaisena vinkkinä annan, että asenna kubuntu-desktop ubuntuun (koko n. 150mt) , muuta älä myöskään poista gnomea :P
(Itselläni on ubuntu)

Skriini kubuntu-desktopista
http://mbnet.fi/minigrip/temp/kubuntu.jpg

nipasenmaki [24.07.2005 19:51:21]

#

Eli asenna kubuntu deskopin ubuntuun? Selvä se! ;) Enää tunti latausta! Jee! Mistäs muuten tämän kyseisen kubuntun mahtaapi saada? Taas linkeistä löytyy jotain sörsseliä.

Mitä eroa gnomella ja kubuntulla?

Juice [24.07.2005 20:12:07]

#

nipasenmaki kirjoitti:

Mistäs muuten tämän kyseisen kubuntun mahtaapi saada?

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Katso, kuinka Ubuntun pakettienhallinta tekee työn puolestasi :)

Gnome on ubuntun default työpöytäympäristö, kubuntu-desktop on siis kde. Kokeile molempia ja katso, kummasta tykkäät. Itse tykkään KDE:stä.

Ennakoiva vastaus "sudo ei onnistu":
http://ubuntuguide.org/#allowmoresudoers
Sudo haluaa _sinun_ salasanasi, ei rootin. Voit toki myös ensin komentaa su ja sitten syöttää komennon :)

Linkkejä:
http://ubuntuguide.org/
http://ubuntuforums.org/

nipasenmaki [25.07.2005 11:04:16]

#

Jällein hienoja kysymyksiä. Mistä sen asennuksen voi aloittaa? Se on luultavasti tekstipohjainen ja pitää bootata levyltä, muttakun boottaus ei onnistu minulta, vieläkään. Joten onko toista paikka josta asennus starttaa?

Juice [25.07.2005 20:04:14]

#

Ubuntu asennetaan niin, että .iso poltetaan levylle oikein, tyrkätään levy asemaan ja buutataan kone. Biosissa pitää olla cd-asema starttaavana ja siitä se lähtee. Sitten kirjoita "expert" ja paina enteriä kun se on valmis aloittamaan. Sitten seuraa ohjeita.

Kubuntu-desktop asennetaan vaikka terminaalista :P

nipasenmaki [25.07.2005 22:19:10]

#

Minulla pitää käynnistyslevykkeen kanssa buutata kone? Onko mahdollista? Poltin .iso tiedoston levylle siten, että valitsin nerosta, Polta data-tiedostoja ja sillä poltin. Onko oikein? En saa käynnistettyä sitä millään. Valittaa vain vääristä kommennoista.

wwwapu [25.07.2005 23:14:07]

#

Pienellä etsiskelyllä löytyi tämäkin juttu
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=23.0

Ties vaikka toimisi.

[muokkaus] ja herrajjestas suomenkielistäkin tekstiä intterivebissä http://www.ubuntu-fi.org/Wiki [/muokkaus]

KimmoKM [26.07.2005 11:19:24]

#

panttu kirjoitti:

Knoppixin liveCD:llä ei ainakaan kannata linuksia kokeilla siitä ei voi saada mitenkään hyvää kuvaa linuxista.
Syitä:
1. Käynnistyy h*******n hitaasti
....

Ihan pakko vastata...

Voiko CD:ltä käynnistyvältä distrolta muuta odottaakkaan kuin hitautta? Tuskin. Lisäksi sille CD:lle on pakattu pari gigatavua tavaraa niin se pitää purkaakkin. Minä ihmettelen, että miten Knoppix ylipäänsä toimii noin nopeasti.

Juice [26.07.2005 19:01:30]

#

Vielä näin varmuuden vuoksi:
Nero StartSmartissa Kopioi ja varmuuskopioi -> Polta image levylle, eli .iso on levykuva, joka poltetaan levylle. Ajattele sitä vaikka eräänlaisena zip- tms. arkistona, eli jos windowsilla katsottaessa levyä näkyy vain iso-tiedosto, olet polttanut väärin. Eli polta imagena, älä tavan tiedostona.

nipasenmaki [26.07.2005 20:42:52]

#

Minulla on tälläinen kompa levy jossa ei näy mitään. Olisiko sen pitänyt olla tuo käynnistävä data-levy? Muilla se ei näytä toimivan. Pitäisi varmaan unohtaa koko linux ja hypätä järveen...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta