Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: RPG-pelin esineistö

Sivun loppuun

Puhveli [27.06.2005 12:00:01]

#

Oma peli on kehitteillä. Skriptikieli on tehty, samoin kuin karttajärjestelmät ja tekoälyt. Nyt vain pitäisi keksiä, millaisia ominaisuuksia eri esineet tarvitsisivat, ja miten ne vaikuttaisivat.

Jos joku asiaa paremmin tunteva voisi kertoa, miten esineen puolustus (Defense) yleensä vaikuttaa. Eli kasvattaako se pelaajan HP:tä, vai vähentää pelaajaan kohdistuvan iskun tehoa eksaktilla numeroarvolla vai tietyllä prosenttimäärällä? HP:n kasvattaminen menee vaikeaksi, jos iskuja on useita eri tyyppejä (esim. kineettinen ja maaginen). Jos taas kilpi torjuu jokaisesta iskusta 5pt, eivät pienet viholliset (Dmg <= 5) saa mitään aikaan, ja isojen antamiin iskuihin se ei ratkaisevasti edes vaikuta.

mikeful [27.06.2005 12:33:06]

#

Jossain oli muistaakseni systeemi, jossa kaikenlaiset suojavarusteet paransivat hahmon väistökykyä. Vähän epärealistista, mutta ajaa jokseenkin saman asian.

Katsele vaikka Areenasta mallia. Sen helpissä on selostettu aika tarkkaan sen taistelu- ja vahinkosysteemi.

tkarkkainen [27.06.2005 12:33:52]

#

Itse laittaisin vaikkapa kilvelle puolustukseksi 1-5pt, joiden väliltä peli arpoo paljonko kustakin iskusta torjutaan.

Harvemminpa kai pelissä esiintyy alusta loppuun mitättömiä pikkuörvöjä. Annat alussa kilven joka on niitä vastaan sopiva, ja kun mörköjen taso kasvaa niin annat suojaavampaa kilpeä jne.

Puhveli [27.06.2005 12:37:05]

#

Tein väistökyvyn (Evade) erikseen jokaiselle esineelle, eli equipattujen esineiden yhteenlaskettu evade on täysväistön todennäköisyys. Jokaisella esineellä on vain yksi Dmg-arvo, ja riippuu pelaajan osaamisesta miten monta prosenttia siitä hyödynnetään. Eli jos pelaajan osaaminen on 80% ja aseen teho 10, Dmg = 8 ... 10

Ehkä on sittenkin järkevintä tehdä tosiaan niin, että Defense vähentää saatuja vahinkopisteitä. Siihen voisi ujuttaa jonkun takarajan, eli vihollinen voisi saada aikaan 1 Dmg vaikka pelaajalla olisi millainen kilpi.

hunajavohveli [27.06.2005 13:01:16]

#

Itse olen sitä mieltä, että väistökyvyn lisääminen defencen mukaan on huono idea, jos aikoo tulevaisuudessa kehittää tuota systeemiä monimutkaisemmaksi. Minusta ne ovat kaksi eri asiaa, jotka vaikuttavat eri tavoilla, ja on syytä pitää erillään.

Puhveli [27.06.2005 13:06:22]

#

hunajavohveli kirjoitti:

väistökyvyn lisääminen defencen mukaan on huono idea

nimenomaan, Evade ja Defense ovat erillisiä ominaisuuksia

Gaxx [27.06.2005 16:01:48]

#

Muunmuassa Fallouteissa on yhdistettynä suoraan vähennys sekä prosenttuaalinen vähennys. Eli Damagesta otetaan suoraan pois joku tietty määrä ja sitten mahdollisesti jäljelle jäävästä joku tietty prosentti. Minimi damagea ei välttämättä tarvitse laittaa, jos tekee vaikka critical hiteistä sellaisia, että armorista ei ole hyötyä niitä vastaan(armor piercing).

ZcMander [27.06.2005 19:46:38]

#

miksein kilven defenseä voi antaa prosentteina, eli poistaa tietyn prosenntti määrän vihun damagesta.

Puhveli [28.06.2005 15:06:13]

#

Gaxxin armor piercing-idea on hyvä. Ihme ettei tullut itselle mieleen. Toteutan sen heti :)

ZcMander kirjoitti:

miksein kilven defenseä voi antaa prosentteina, eli poistaa tietyn prosenntti määrän vihun damagesta.

Alussa yleensä kilven teho on noin 25-50%, eli se vähentää pari vahinkopistettä neljästä. Tällainen kilpi on myöhemmin pelissä ihan liian hyvä, esim 1000 pisteen iskua torjuttaessa. Toisaalta, jos teho ilmoitettaisiin Watteina, se olisi sama kuin tietyn numeroarvon vähentäminen saadusta hitistä. :o

Metabolix [28.06.2005 16:17:29]

#

Kunhan heitän omasta päästä:
Loppuvahinko = (100 - (Kilpi / Vahinko)) * Vahinko / 100;
Eli poistettava prosenttimäärä olisi (Kilpi / Vahinko). Tuon tapaisesta kaavasta saa varmaan jotakin kehiteltyä. Vitsin, jos ei muuta :) Tuo kuitenkin johtaisi siihen, että kilpeä voisi kasvattaa pelin mittaan otusten voimien mukana, ja prosentuaalinen suojaus säilyisi. Pienempi kilpi taas ei auta isoja vastaan, ja riittävän iso estää vahingon lähes kokonaan.

maker_ [29.06.2005 13:06:07]

#

Whoah tästä tulee maailman huonoin yriitys mutta kävisikö mahdollisesti että jos tyypillä on 100% enkkuja ja 20% suojaava kilpi niin siitä tulis 120%.Siihen niinkuin lisätään kilpi.Ja sitten kun tietokone arpoo että se iskee vaikka 50% pois se vähennetään kilven ja enkkujen yhteissummasta eli tässä tapauksessa enkkuja jäi 70% täysistä enkuista. Edit:Hullu kikka mutta en mä tiedä vois kai se toimiakin mutta olen nobo joten ei kannata odottaa liikoja;)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta