Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Millä kielellä pelin tekoon?

Sivun loppuun

Zmyrgel [14.06.2005 12:07:33]

#

Terve

Taas on tullut suuri inspiraatio isku ja hirveä hinku tehdä oma peli. Mutta ennen urakan alkua olisi hyvä tietää millä kielellä tätä lähtisi tekemään.

Peli tulee olemaan ASCII-merkeillä toteutettu, ainakin aluksi. Graafinen tavoite tulee olemaan jotain ADOMin luokkaa. Peli itsessään tulisi olemaan hieman yksinkertaisempi version Fallouteista yms.

Paras vaihtoehto itseni kannalta olisi Visual Basic 6.0 kun sitä edes joten kuten osaa mutta entä tämä C++? Onko siinä jotain niin oleellista että sen opettelisi tätä projektia varten vai voiko tämän hoitaa suht vaivattomasti Basic:llä? Projekti on vielä ihan alkutekijöissä mutta aloitan suunnittelemaan tässä lähiaikoina mitä ominaisuuksia siihen tulee yms. Ainakin Basic:lle olisi noita oppaita ihan hyvä määrä jolla pääsee mukavasti alkuun.

Onko tietoa, löytyykö jostain hyvää Basic-lähdekoodia tämän tyyppiselle pelille?

Harrastelija [14.06.2005 12:12:42]

#

mä tein ihan hyvän pelin VB6:lla

remontti-reiska [14.06.2005 12:54:55]

#

QBasic olisi myös varteenotettava vaihtoehto ASCII -pelien tekemiseen.

Blaze [14.06.2005 13:08:16]

#

VB:llä ei kannata yrittää mitään merkkipohjaista kun sillä on helpompi tehdä graafista. Basic sinällään kelpaa tuollaiseen projektiin oikein hyvin – tosin, tuohan olisi oiva projekti sen C:nkin harjoitteluun.

Tempfile [14.06.2005 13:28:27]

#

Tästä lienee apua, ei tarvinnut muuten edes kaukaa hakea :)

Heikki [14.06.2005 15:09:46]

#

Putkasta löytyy myös opas asiaan liittyen (käyttää QB:tä, mutta jos käytät jotain muuta kieltä niin suuri osa perusasioista pysyy samana, ainoastaan tapa tulostaa merkit ja lukea syöte muuttuvat).

Zmyrgel [14.06.2005 15:10:56]

#

Jep, taidan päätyä tuohon QBasic:n käyttöön kun basic on helppo kieli omaksua ja on edes jonkinlaista kokemusta asiasta. Tuo QHack source näytti sen verta mystiseltä että en taida siihen vielä koskea. Ensi vuonna kun koulussakin tulee C-kieli käyttöön niin voi harkita uudelleen. C:tä varmaan sitten pelin huimaan jatko-osaan :) Pitänee käydä suunnittelemaan pelin yleisilmettä ja opettelemaan tuota QB:tä. Täältä löytyykin sopivasti aiheeseen littyen hyvät oppaat joilla varmasti pääsen mukavasti alkuun ettei heti pidä keksiä pyörää uudestaan.

Nitros [14.06.2005 22:06:22]

#

Visual Basic kannattaa!

nomic [14.06.2005 22:27:33]

#

Nitros kirjoitti:

Visual Basic kannattaa!

ASCII-pohjaista peliä varten vai? :D

Itse suosittelen seuraavia kieliä: C, QB, Python tai Javaa.

Mutta jos Basic-sukuisesta kielestä on eniten kokemusta niin sillä kannattaa varmaan aloittaa eli QB. Kyseessä on kummiskin melko simppeli projekti, mikä olisi kyllä hyvää harjoitusta C:tä varten.

Merri [15.06.2005 00:30:02]

#

Kyllähän VB:llä voi ASCII-pohjaista tehdä siinä missä muillakin kielillä :) Ja voi tehdä ihan kohtuullisella vauhdillakin, esim. kokonaisen tekstipohjaisen ruudun päivittäminen ei varmasti tule olemaan ongelma. Eri asia on sitten se, kannattaako VB:n tarjoamia mukavuuksia käyttää hyväksi.

Zmyrgel [15.06.2005 11:06:52]

#

Mitenkä, millaisia kääntäjiä tuossa C++:n saa. Itsellä on XP kotosalla niin joku sellainen joka toimisi siinä. Voisin sivuprojektina harjoitella tekemään saman C++:lla kun olen joskus vuosia sitten ostanut kirjan jota en ole pahemmin vielä käyttänyt.

tuomas [15.06.2005 11:52:06]

#

Nappaa vaikka ihan kokonainen IDE, esim. ilmainen dev-c++.

aWW [15.06.2005 13:00:07]

#

Yksinkertaisin vaihtoehto on C&SDL

Metabolix [15.06.2005 13:35:04]

#

aWW kirjoitti:

Yksinkertaisin vaihtoehto on C&SDL

ASCII-peliinkö? Ei. NCurses/PDCurses ennemminkin, jos nyt sinne C:hen päätyy.

Zmyrgel [19.06.2005 09:56:13]

#

Pikkasen olen väsännyt molemmilla, C++:lla eteneminen on jäänyt aikalailla tuohon "Hello, World!" kohtaan mutta kunhan innostun niin jatkan. Olen tehnyt Basic:llä täältä löytyvän oppaan mukaan aikalailla ja pikkasen lisäillyt siitä sitten omiani. Aika buginen setti mutta minkäs teet. Pitää vissii jatkaa tuolla basic:llä loppuun ja kääntää se sitten C++:lla niin saa jonkinlaisen käsityksen miten nuo kielet eroaa jne.

hunajavohveli [19.06.2005 10:37:26]

#

Jos VB:llä onnistuu luomaan hyvän moottorin grafiikan käsittelyyn, niin se voi olla ihan hyvä vaihtoehto (varsinkin, jos haluaa varmistaa toimivuuden Windowsissa). QB:llä taas saa kunnollisen tekstitilan valmiina, joten sikäli se on parempi vaihtoehto. DOS-ohjelmienhan pitäisi pyöriä Windowsissakin. Kirjoittelen QB:lle opassarjaa näistä peleistä, jonka Heikki tuossa jo mainitsikin. Syntaksin kannalta ei pitäisi olla eroavaisuuksia VB:n kanssa. Ainoastaan siinä graafisessa puolessa. Nopeuseroja QB:n ja VB:n välillä tietysti on.

Tai sitten, jos ei halua rajoittaa käyttöjärjestelmää Windowsiin, niin C lienee paras vaihtoehto. ASCII-peliin lienee tosiaan paras rajapinta tuo NCurses.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta