Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Paras aloituskieli

Sivun loppuun

Nitros [30.05.2005 20:50:57]

#

Niin että millä kielellä kannattaa aloittaa (millä saa eniten hyvää aikaan)

Niin ja millä ohjelmointikielellä sais tehtyy jo semmoisen GTA Vice Cityn tai Max peidnia :O
Siis ei aloittelia tietty vaan kun on jo kokeneempi...

T.M. [30.05.2005 20:55:40]

#

C++

Gwaur [30.05.2005 20:57:17]

#

C:tä ite suosittelen alotuskieleksi.

tomaattigeeni [30.05.2005 21:01:48]

#

No jos on aloittelija niin C++:lla ei kyllä saa hyvää aikaan ;)
Nopeesti näkee oman "kehittymisensä" jos alottaa justiin jollain VB:llä - ei ainakaan into lopahda kun huomaa ettei osaakaan mitään. Ite en koskaan VB:seen oo koskenu mutta jos haluut alle kolmen vuoden aikana saada jotain pelejä aikaan joita joku ehkä voisi jaksaa pelata, niin käytä VB:tä.
Niin ja nuo pelit kuten Vice city ja maxpaine ovat isomman luokan projekteja joita ei yksi henkilö tee ikinä vaikka olisi kuinka velho.

TeeVee [30.05.2005 21:58:24]

#

Älkää hyvät ihmiset unelmoiko mistään doom kuutosista. Kannattaa yrittää painaa visusti galloon (hieno sana, vanha luokanopettajani ala-asteella käytti moista sanaa), että kaikkein hyödyllisimpiä ohjelmia on ne, jotka helpottavat omaa elämää. Joku haluaa tehdä konfigurointityökalun ( \o/ ), joku vaikkapa oppimispäiväkirjan, harjoittelupäiväkirjan. Näitä kyllä keksii.

Koska kysymys on hölmö (kaikki tietää että c++ on se vastaus), niin sanotaan, että opettele assemblya :)

Jakezu91 [30.05.2005 22:16:19]

#

Olen täysin samaa mieltä edeltävän kanssa. Ja jos uskot jo olevasi niinkin hyvä että voisit Max Paynen tai GTA:n tehdä, niin kannattaisiko harkita tuohon ohjelmointikilpailuun osallistumista.. Ja jos et ole aloittelija niin miksi kyselet sopivaa aloituskieltä?

kayttaja-2791 [31.05.2005 08:22:57]

#

Ei sillä aloituskielellä ole niin väliä, C, Java, Ruby, Python, PHP, tai vaikka jokin Basic. Kun jonkin kielen opettelee niin muihin siirtyminen käy melkoisen nopeasti. Itse opettelin aluksi PHP:n ja nyt pari päivää olen opetellut LUA:aa ja se alkaa olla aika hyvin hanskassa, aseita väännän erääseen peliprojektiin.

msdos464 [31.05.2005 10:39:36]

#

Itse aloitin html:llä (tiedän, vain kuvauskieli), sitten sotkin sekaan javascriptiä :)

Javascriptillä tuli tutuksi ainakin erilaiset silmukat, funktiot, syntaksi jne.

sooda [31.05.2005 11:58:49]

#

Mitenniin aloittaa jos ei ole aloittelija? o_O

Kyllä C:llä voi saada iha hyvinkin aikaan, se on suht helppo oppia, ei paljoa monimutkaisia asioita ja siihe löytyy oppaita täältäkin.

Ite alotin QB:llä, siirryin VB:hen ja sitte C:hen, pitäs C++ opetella nyt, mutta väitän että C:lläkin voi aloittaa iha hyvin. Lue ekaks c-opas, opettele tekemään sillä jotain ite, leiki pari kuukautta tai enemmän että sujuu kunnolla, ja sitte vaikka opettele käyttämään SDL:ää.

Aloittelijan ei kannata kyllä unelmoidakaan jonku tommose Max Paynen koodaamisesta vielä vuosiin. Ei se ihan niin helppoa ole :)

Koodaamisen opettelu on kuitenki aika pitkä prosessi. Perusteet oppii nopeasti mutta FPS-peliä ei kukaan tee heti.

arcatan [31.05.2005 13:45:13]

#

Minä alottaisin Rubyllä tai Pythonilla. Miksi? Koska ne ovat helppoja, moderneja ja erittäin käyttökelpoisia.

Meitsi [31.05.2005 14:21:42]

#

Minä aloitin ainakin HTML:llä (...) ja sitten tuli kuvaan JavaScript. Javascriptin kanssa opin muuttujat, taulukot, loopit yms. ja sitten siirryinkin muistaakseni johonkin ActionScriptiin tms. jonka kautta c++:saan ja lopuksi vb:hen. VB:tä en koskaan opetellut mistään kirjoista koska pelkästään putkan vinkkejä lueskelemalla keksi helposti syntaksin...

tuomas [31.05.2005 14:47:40]

#

lainaus:

Niin ja millä ohjelmointikielellä sais tehtyy jo semmoisen GTA Vice Cityn tai Max peidnia :O
Siis ei aloittelia tietty vaan kun on jo kokeneempi...

salli mun nauraa. jos et olis ihan nyyppä et kysys tommosta. ja kuten TeeVee sanoikin, suotta tommosista edes haaveilet. Ja mitä näitä aiheita tässä on tullut luettua, niin sulla tuskin kokemusta on muutamaa viikkoa enempää. siirry sitten niihin peleihin, kun sitä kokemusta lasketaan vuosissa.

Se on sinänsä se ja sama millä kielellä aloittaa, kieltä on helppo vaihtaa kun yhden on oppinut.

Juice [31.05.2005 19:11:47]

#

Eiköhän se pointti ole jo selvillä, se on sinänsä se ja sama millä kielellä aloittaa, kieltä on helppo vaihtaa kun yhden on oppinut.
Suosittelen kyllä VB:tä, se on mukavan helppo kieli aloittaa. Itse aloitin PHP:llä.

aWW [31.05.2005 19:33:52]

#

Paras kieli aloittelijalle on C.

remontti-reiska [31.05.2005 20:01:56]

#

aWW kirjoitti:

Paras kieli aloittelijalle on C.

Jaha, herralla taitaa aina jäädä ne perustelut pikkusen vähemmälle, vai?

Php on ehkä yksi niistä hyvistä kielistä. Sen syntaksi on monella tapaa samanlainen kuin C:n ja se on helpohko.

Puhveli [31.05.2005 20:12:17]

#

Basic on kanssa mukava kieli aloittaa. Siinä näkee virheensä heti, ja ohjelmia on nopea testata. Tehokas se ei tosin ole.

Metabolix [31.05.2005 20:51:41]

#

Hassua, miten vielä nykyäänkin käytetään Basicin perusteluna sitä, että näkee "heti" virheensä. Ei kai tuo vain yritä viitata siihen, että ohjelmat ajetaan ilman kääntämistä? Nykykoneella ohjelmat kääntyvät niin nopeasti, että siitä ei ainakaan tule käytännössä hidastetta, ja jos ohjelma on niin iso, että sen kääntäminen kestää merkittävästi, virheiden etsinnässä suurin osa ajasta kuluu siihen, että saadaan haluttu tilanne ohjelman alusta lähtien aikaan. (Puhumattakaan siitä, että moinen projekti on vanhemmilla Basiceilla aika valtavan kokoinen.)

Pascal. Se on opetteluun tarkoitettu, se ehkäisee virheitä (jotka C:ssä kuitataan vain varoituksella), ja sen syntaksi on pitkälti C:n kaltainen, mutta ainakin minusta alkuun miellyttävämpi (vaikka sittemmin olenkin siirtynyt C++:aan).

Sharph [31.05.2005 21:09:08]

#

PHP. Siitä on helppo edetä C(++):aan, mutta muuttujat yms. on siinä helpompi käyttää. Ei tarvitse muistinhallintaa ruveta miettimään heti alussa.

Deewiant [31.05.2005 21:18:32]

#

Postasin tämän jo toiseen ketjuusi, tulkoon nyt sitten tännekin.

Deewiant kirjoitti:

C on siinä mielessä hyvä aloituskieli, että moni kieli käyttää samanlaista syntaksia.

Toisaalta, pelleiltyäni viime aikoina Haskellilla olen saanut sen kuvan, että olisi fiksuinta aloittaa jollain Lispillä tai Schemellä: nämä (funktionaaliset kielet) ovat paljon helpompia opetella, jos ei ole ehtinyt tottua imperatiivisiin (C, Basicit, suurin osa kielistä).

hunajavohveli [31.05.2005 22:06:46]

#

Metabolix kirjoitti:

Hassua, miten vielä nykyäänkin käytetään Basicin perusteluna sitä, että näkee "heti" virheensä. Ei kai tuo vain yritä viitata siihen, että ohjelmat ajetaan ilman kääntämistä? Nykykoneella ohjelmat kääntyvät niin nopeasti, että siitä ei ainakaan tule käytännössä hidastetta

Pointtina taisi olla lähinnä ajonaikaisten virheiden huomaaminen. Kun koodia tulkataan, ja sattuu virhe, näkee heti, missä kohdassa koodia virhe sattui.

Basic on siitä hyvä, että ainakin pääsee nopeasti vauhtiin. Grafiikan käsittelyäkin on "sisäänrakennettuna" sopivasti eikä tarvitse takuta kääntäjien tai kirjastojen kanssa. Ei niidenkään käyttäminen mitenkään vaikeaa pitäisi olla, mutta itse olen kyllä saanut taistella niiden kanssa vaikka kuinka. Loputtomiin ei tietenkään Basicilla kannata jatkaa, vaan seuraavaksi on syytä siirtyä vaikkapa C:hen. Ongelmaksi voi tulla kuitenkin syntaksin omaksuminen, jos on pitkään koodannut Basicilla. Siksi kannattaa Basicin kanssa opetella vaikka PHP:tä, jos ohjelmoinnin käyttäminen kotisivujen kanssa kiinnostaa.

mike patto [31.05.2005 23:28:55]

#

Käsittääkseni voi valita minkä kielen haluaa, tärkeintä on kyllä oppia ohjelmointiin liittyvät perusasiat kunnolla ja ne ovat uskokaa tai älkää valitusta kielestä riippumattomia. Kannattaa ehkä tehdä itselle selväksi minkälaisia ja missä ympäristössä suoritettavia ohjelmia haluaa tehdä. Jos olio-ohjelmointi kiinnostaa C++ voisi olla hyvä Aloituskohta, jos taas ohjelma pitää saada toimimaan useilla alustoilla Java voi olla käyttökelpoinen aloituskohta, *NIX puolella ehkä C, nopeiden kokeiluiden ja yksinkertaisten pikkuohjelmien kohdalla ehkäpä VB olisi sopiva. Ei tähän ole mitään yksiselitteistä ratkaisua, jokainen kieli on sopiva juuri siihen tarkoitukseen johon se on kehitetty. Tämä on vain vaatimaton ammatti-ihmisen mielipide, yhteen ismiin hurahtaneet ovat sitten luku sinänsä.

Toinen varteenotettava valintakriteeri on ohjelmoitiympäristön asennuksen ja käytön helppous aloittelijalle, VB on varmaankin näistä helpoin, C/C++ ja Java vaativampia ja PHP:t ja muut nettikilkkeet voivat olla ylivoimaisia aivan aloittelijoille. Hölmöintä on tappaa hyvä innostus siihen ettei saa toimivaa ympäristöä asennettua ja konffattua koneelleen, vai mitä ?

Totta on kuitenkin se mikä edellä on moneen kertaan todettu: näyttävien pelien ohjelmoinnista on aloittelijan ja vähän kokeneemmankin turha edes haaveilla. Toistonkin uhalla : opettele kieliriippumattomat perusteet ensin kunnolla ja ns leiki valitsemallasi ohjelmointikielellä, kokeile kaikkia hullujakin ideoita ehkä löydät jotain uutta syntyneestä kaaoksesta.

Metabolix [01.06.2005 07:30:10]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Kun koodia tulkataan, ja sattuu virhe, näkee heti, missä kohdassa koodia virhe sattui.

Tätä varten on debuggeri, ja useimmissa hyvissä IDEissä se on oletuksena käytössä.

Jos kaipaa kieltä, jossa virheiden etsintä on helppoa, kannattaa valita jokin .NET-kieli (C#, VB.NET, C++.NET): Kun ohjelmassa tapahtuu virhe, virheilmoituslaatikko kertoo, mitä tapahtui, ja näyttää tarkan listan edeltävistä funktioista ja rivinumeroista aina pääohjelmaan asti. Silloin ei tarvitse itse etsiä. (Mahtaako Javasta löytyä vastaava?)

Harrastelija [01.06.2005 07:42:38]

#

Minä ainakin kallistuisin Visual Basiciin, kun itsekin sillä aloitin ;)

arcatan [01.06.2005 09:10:51]

#

Sharph kirjoitti:

PHP. Siitä on helppo edetä C(++):aan, mutta muuttujat yms. on siinä helpompi käyttää. Ei tarvitse muistinhallintaa ruveta miettimään heti alussa.

Sitten sairastuu PHP-tautiin ja jos haluaisi siirtyä toiseen ohjelmointikieleen, mistää ei tule mitään, kun kaikelle ei löydy omaa funktiota! On se niin väärin :(

No okei, kai se PHP ihan ok on, mutta itse en kyllä sitä suosittelisi aloittelijalle. Jos nimenomaan haluaa oppia ohjelmoiman yleispätevästi, en aloittaisi verkkokilkkeillä vaan ihan perinteisellä konsolilla. Se on helpompi ymmärtää. Lisäksi, kuten olen turhankin usein tuonut julki #ohjelmointiputkassa, mielestäni PHP nyt ei vain ole niitä hienoimpia ohjelmointikieliä.

Linkku [01.06.2005 09:43:18]

#

Perl! http://wiki.mureakuha.com/wiki/Perl tuolta pääsee alkuun. Per(u)sasiat helppo oppia. Loistava kieli.

Sharph [01.06.2005 13:35:55]

#

arcatan kirjoitti:

Sharph kirjoitti:

PHP. Siitä on helppo edetä C(++):aan, mutta muuttujat yms. on siinä helpompi käyttää. Ei tarvitse muistinhallintaa ruveta miettimään heti alussa.

Sitten sairastuu PHP-tautiin ja jos haluaisi siirtyä toiseen ohjelmointikieleen, mistää ei tule mitään, kun kaikelle ei löydy omaa funktiota! On se niin väärin :(

No okei, kai se PHP ihan ok on, mutta itse en kyllä sitä suosittelisi aloittelijalle. Jos nimenomaan haluaa oppia ohjelmoiman yleispätevästi, en aloittaisi verkkokilkkeillä vaan ihan perinteisellä konsolilla. Se on helpompi ymmärtää. Lisäksi, kuten olen turhankin usein tuonut julki #ohjelmointiputkassa, mielestäni PHP nyt ei vain ole niitä hienoimpia ohjelmointikieliä.

No voihan PHP:täkin käyttää konsolissa! Ei PHP-tulkkiin tarvitse nettiservua.

Juice [01.06.2005 18:55:35]

#

Ihan mitä Javan virheilmoihin tulee, Crimsonini heittää seuraavanlaista:

---------- Capture Output ----------
> "C:\Program Files\Java\jdk1.5.0\bin\java.exe" Err
java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException: 1
	at xxx.makeErr(Err.java:19)
	at Err.main(Err.java:6)
> Terminated with exit code 0.

Eli xxx-tyypin olion metodia makeErr kutsuttiin Err-luokan main-metodista riviltä 6.

Tuo .NETin systeemi on mielestäni todella kiva, eikä Javankaan virheilmoissa valittamista ole.

ville-v [02.06.2005 13:53:07]

#

Java tai C++ ovat ihan hyviä aloituskieliä.

TeeVee [02.06.2005 19:57:49]

#

Tästä tuli nyt viisaampi topic.


PYTHON on päivän sana. Voit tehdä sillä pygamella pikkupelejä, voit pygtk:ta käyttäen tehdä vaikkapa tekstieditorin. Voit tehdä kännykkääsi sovelluksia pythonilla (nokia s60). Ei ole riippuvainen käyttöjärjestelmästä, toimii linuxilla ja windowsilla. Linuxilla on usein oletus asennuksessa (ainakin debianissa se paketti tulee aika nopeasti koneelle).

mikeful [03.06.2005 12:49:32]

#

Ohjelmoinnin peruskäsitteitä voi opetella millä kielellä tahansa. Itse aloitin Basiceista, mutta Python ei ole huono vaihtoehto.

Basicien puolella kannattaa kokeilla ehdottomasti Freebasicia, mutta jos hyötyohjelmien teko ei ole kovin tärkeää, voi yrittää myös vielä beta-vaiheessa olevaa, peliohjelmointiin suunniteltua CoolBasicia.

Chiman [03.06.2005 16:35:40]

#

Itse aloitin koodaamisen C-64:n Basicilla :) Olihan siitä helppo ja hauska lähteä liikkeelle, mutta vasta tutustuminen C-kieleen mahdollisti koodaajana kehittymisen.

Nykyään suosittelisin aloittelijalle Pythonia, ainakin jos kielitaito riittää dokumentaation lukemiseen englanniksi. Sillä saa nopeasti aikaan kaikkea pientä kivaa, mutta toimii silti hienosti isoissakin sovelluksissa raskasta numeronmurskausta lukuunottamatta. Olio-ohjelmointi, kehittyneet perustietotyypit, automaattinen roskienkeruu yms.

temu92 [03.06.2005 23:50:30]

#

QB


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta